| کد خبر: 219942 |

◄ حداقل تا 2 دهه پتانسیل ایجاد شهر فرودگاهی جدید در کشور وجود ندارد

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است کشور ما با شرایط موجود و حداقل تا 2 دهه آینده پتانسیل ایجاد هیچ شهر فرودگاهی را ندارد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است کشور ما با شرایط موجود و حداقل تا 2 دهه آینده پتانسیل ایجاد هیچ شهر فرودگاهی را ندارد.

به گزارش تین نیوز، خشایار کاشانی با تاکید بر این‌که به عنوان کسی که درگیر پروژه شهر فرودگاهی امام بوده معتقد است اطلاق شهر فرودگاهی به این مجموعه به شوخی شبیه است، افزود: برای طرح کردن مفهوم شهر فرودگاهی در ایران باید بسیار با احتیاط عمل کرد.

پتانسیل احداث 10 شهر فرودگاهی در کشور وجود دارد

وی عنوان کرد: پیش شرط اساسی برای ایجاد شهر فرودگاهی ارتباطات بین‌المللی، استقرار شرکت‌های چندملیتی، تبادلات مالی و بانکی و هدف اصلی تبدیل فرودگاه از مکانی عبوری به فضایی برای حضور است.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: بنابراین مکان مورد نظر  باید دارای ویژگی‌های شهر جهانی global city باشد.

وی گفت: در مورد فرودگاه امام، هدف بیشتر تثبیت تملک اراضی به این نام و بهانه بود تا عملکرد واقعی شهر فرودگاهی که البته طرح شرکت  نیکن سکی هم که دارای فرآیندی منطقی بود بعدها کنار گذاشته شد.

او عنوان کرد: بهتر است برای عبارت Airport city معادل شهرک فرودگاهی بیان شود که در مقیاس شهرهای کوچکتر به توسعه خدمات مرتبط در پیرامون فرودگاه اشاره دارد و البته نه ۲۳۰۰ هکتار و معمولاً در خصوص شهرهای جدیدتری که پتانسیل تاریخی و طبیعی چندانی ندارند مصداق دارد.

به گزارش تین نیوز، کاشانی جو افزود: در مجموع، مفهوم شهر فرودگاهی دارای باطنی است که اگر وجود نداشته باشد، هرچقدر هم به ظاهر پرداخته شود، بیهوده است.

وی عنوان کرد: کشور ما با شرایط موجود و حداقل تا 2 دهه آینده نه تنها پتانسیل ایجاد هیچ شهر فرودگاهی را ندارد بلکه حتی درخصوص ایجاد شهرک فرودگاهی کوچک مقیاس هم باید با مطالعات کامل و بسیار با احتیاط اقدام نمود تا این مفهوم هم همانند بسیاری دیگر از مفاهیم تخصصی وام گرفته از غرب، دستاویزی برای برخی فرصت طلبان نشود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    درست مي فرماييد.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی 0 0

    این نظریه احتمالا صحیح ترین اظهار نظر کارشناسی در سالهای اخیر بوده است که ارائه شده است.ایران تا رسیدن به Aerotopolis و Airport Cityسالها فاصله دارد و هر گامی در این جهت باید حساب شده و با مطالعه دقیق باشد.شعار های ایجاد شهرهای فرودگاهی در تهران و چابهار و غیره صرفا منابع را تلف نموده و ساختار آمایشی سرزمین را بهم زده و سرمایه های برون مرزی را دفع می نمایند.خرد چیز مطلوبی است.