چرا پروژه های آزادراهی با تأخیر زیادی نسبت به پروژه های ریلی مواجه هستند؟
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: در دو دهه اخیر پروژه های ریلی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته اند، اما پروژه های آزادراهی به ۳۵ درصد هم نرسیده اند.

مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، گفت: چرا پروژه های آزادراهی با تأخیرهای بیشتری نسبت به پروژه های ریلی مواجه هستند؟ خلأهای قانونی و عدم حمایت از بخش خصوصی میتواند پاسخ این سوال باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمدرضا رحمانی ادامه داد: امروز هزینه اجرای پروژه های آزادراهی چند برابر گذشته شده و این نتیجه بی توجهی به حمایت در زمان مناسب است.
رحمانی افزود: قراردادهایی که برای برخی پروژه ها منعقد شده اند، عملاً پشتیبانی مالی مؤثری برای ادامه پروژه ها در آن ها دیده نمی شود.
مشکلات جدی در قوانین مشارکت؛ بازنگری ضرورت دارد
رحمانی با اشاره به کاستی های موجود در نظام سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی اظهار داشت: بسیاری از قوانین مشارکت در حوزه آزادراهی، متناسب با واقعیات اقتصادی کشور نیستند. ما بخش هایی از دولت هستیم و براساس توصیه، درخواست یا دستور، اجرای پروژه هایی را برعهده می گیریم؛ اما این پروژه ها در قالب های فعلی اقتصادی، از منظر سرمایه گذاری توجیه پذیر نیستند.
وی با بیان اینکه ما بخشی از دولت هستیم، ادامه داد: نگاه ما به این پروژه ها بیشتر زیرساختی است تا اقتصادی. اما اگر می خواهیم سرمایه های کشور را به این حوزه جذب کنیم، باید موانع را برداریم و تسهیلات واقعی ایجاد کنیم.
درخواست برای توجه ویژه در برنامه هفتم توسعه
رحمانی با ارائه تصویری از عملکرد ۲۰ ساله در حوزه حمل ونقل، تصریح کرد: در دو دهه اخیر، حوزه ریلی و راه آهن بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته اند، اما پروژه های آزادراهی هنوز به ۳۵ درصد هم نرسیده اند. این در حالی است که بخش بزرگی از بار ترافیک کشور روی آزادراه ها انجام می شود.
وی تأکید کرد: نمایندگان محترم مجلس باید به طور ویژه به این موضوع ورود کنند. برنامه هفتم توسعه نکات مثبتی دارد، اما اگر بتوانیم بار اجرای پروژه ها را از دوش دولت برداریم و زمینه مشارکت واقعی بخش خصوصی را فراهم کنیم، موفقیت بیشتری در جذب سرمایه خواهیم داشت.
چابهار؛ نمونه ای از اهمیت زیرساخت ها در شرایط بحرانی
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) همچنین با اشاره به تجربه دوران جنگ تحمیلی اخیر و نقش حیاتی زیرساخت ها گفت: در زمان جنگ تحمیلی، فرصت بازدید از بندر چابهار را داشتیم. نقشی که این بندر با دستور ورود فوری وزیر وقت در تخلیه کشتی ها و کالاهای اساسی ایفا می کرد، نشان دهنده اهمیت وجود آزادراه و ریل در چنین نقاط راهبردی بود.
او افزود: برای درک اهمیت زیرساخت های جاده ای، کافی بود نقش حیاتی بندر چابهار در تخلیه کشتی ها و تأمین کالاهای اساسی در روزهای جنگ تحمیلی را مشاهده کنیم. امروز هم زیرساخت های حمل ونقل اعم از آزادراه و ریل، شریان های حیاتی اقتصاد ملی اند.
در پایان، رحمانی با تأکید بر لزوم کاهش بار دولت در پروژه های آزادراهی خاطرنشان کرد: با احترام، هرچه بتوانیم سهم تصدی گری دولت را در اجرا کمتر کنیم و زمینه جذب سرمایه گذاران داخلی را فراهم آوریم، قطعاً در توسعه آزادراه ها موفق تر خواهیم بود.