| کد خبر: 236253 |

◄ زمان بهره برداری از آزادراه شیراز - اصفهان نزدیک است

آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان طولانی ترین پروژه آزادراهی در دست احداث در کشور، از مطالبات دیرین مردم استان فارس است که کارگاه‌های آن با تصویب اعتبار جدید در سفر استانی ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ دولت به این استان، جان تازه‌ای گرفت.

تین نیوز

پیش از این، تابستان ۱۴۰۰ همزمان با پایان فعالیت دولت دوازدهم از سوی مسئولان این دولت، نوید بهره‌برداری از این آزادراه به مردم استان داده شده بود اما بنا به اعلام وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم، هم اینک پیشرفت فیزیکی این طرح ۹۳ درصد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، رستم قاسمی این سخنان را در حاشیه سفر اخیر استانی دولت به استان فارس بیان کرد، سفری که به گفته این عضو کابینه، زمینه ساز اتفاقات خوب در حوزه  راه‌های استان خواهد بود و منابع مالی مناسبی برای توسعه بزرگراه ها و آزادراه‌ها در این سفر در نظر گرفته شده است.

آزادراه در فهرست مصوبات استانی دولت

آیت الله دکتر رییسی رئیس‌جمهوری پنجشنبه ۲۲ مهرماه جاری در  هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به فارس سفر کرد و جمعی از اعضای هیات دولت، وی را در این سفر همراهی و به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در مناطق مختلف استان فارس حضور یافتند.

استاندار فارس شنبه ۲۴ مهرماه جاری در گزارشی از مصوبات و دستاوردهای این سفر گفت: در مجموع ۱۰۰ مصوبه با اعتبار ۶هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در این سفر برای استان به تصویب رسید.

محمدهادی ایمانیه درباره مصوبات حوزه وزارت راه و شهرسازی گفت:  تکمیل راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه، تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان با مشارکت وزارت دفاع  که امیدوارم تا پایان سال ۱۴۰۰  زیر بار ترافیک برود و شتاب بخشی در تکمیل کمربندی شمال شرق به شیراز از مصوبات سفر استانی دولت به فارس است.

نگاهی به ویژگی‌های آزادراه/ کاهش ۲ ساعته فاصله شیراز تا اصفهان

آزادراه شیراز- اصفهان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی به شمار می‌ رود که کلنگ احداث آن در سال ۸۹ به زمین خورد. این آزادراه، بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که تکمیل آن ارزش اقتصادی بالایی برای کشور خواهد داشت.

 با تکمیل این کریدور آزادراهی، گام بزرگی در جهت تردد و ترانزیت از استان‌های جنوبی و بندرها به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.

بنا بر اعلام مسئولان، این پروژه ۲۲۵ کیلومتری هم‌اینک به عنوان طولانی ترین پروژه آزادراهی در حال اجرا است و با تکمیل و بهره برداری از آن فاصله بین شیراز تا اصفهان حدود ۱۳۰ کیلومتر و زمان سفر نیز به مدت ۲ ساعت کاهش می یابد.

بنا به اعلام خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در تیرماه ۱۴۰۰، تا این مقطع زمانی برای اجرای این پروژه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه از محل منابع اعتباری دولت و وزارت دفاع به عنوان شریک سرمایه‌گذاری هزینه شده که ارزش به روز آن حدود هفت هزار میلیارد تومان است.

خروج مناطق محروم همجوار از بن بست/ با سرعت ۱۲۰ کیلومتر برانید

این مقام مسئول در خصوص تاثیرات اقتصادی آزادراه شیراز – اصفهان نیز گفت: با توجه به اینکه این آزادراه یک مسیر جدید است و با مسیرهای فعلی فاصله دارد در توسعه اقتصادی مناطقی که در طول ۲۲۵ کیلومتری آن واقع شده‌اند بسیار موثر خواهد بود.

خادمی افزود: امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه، شرایط برای توسعه اقتصادی شهرها و روستاهایی که در مسیر هستند و همچنین خروج بخش زیادی از مناطق محروم مستقر در مسیر از بن بست و محرومیت فراهم شود.

وی ادامه داد: آزادراه شیراز – اصفهان با توجه به اینکه به شکل ۶ خطه و کاملا ایمن اجرا شده، زمینه را برای حرکت خودروها با سرعت حداکثر ۱۲۰ کیلومتر به شکل ایمن فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر، سرعت مجاز در جاده‌های استان فارس حداکثر ۱۱۰ کیلومتر در ساعت،‌ آن هم در برخی محورهای دارای استاندارد مورد نیاز تعیین شده است.

چرا آزادراه، تابستان ۱۴۰۰ افتتاح نشد؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس پیش از این به ایرنا گفته است:  از آنجا که ۱۲ کیلومتر انتهایی آزادراه که به شهر شیراز منتهی می‌شود نسبت به سایر قطعه‌ها دیرتر آغاز شده در ادامه برای تکمیل نیاز به تزریق اعتبار و منابع مالی جدید است.

محمود رضایی کوچی اظهار داشت: قطعه هشت این پروژه که در حقیقت قطعه یک آزادراه شیراز – بوشهر خواهد بود نیز با توجه به اینکه ترافیک انتهای آزادراه شیراز – اصفهان وارد ورودی های شهر شیراز می‌شود جزو الزامات پروژه آزادراهی قرار گرفته که در قالب پروژه آزادراه شیراز – بوشهر آغاز و اجرا خواهد شد.

ترافیک، پیامد افتتاح زودهنگام آزادراه برای شیراز

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس  نیز شهریورماه ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید خود از روند احداث تنها آزادراه استان فارس گفت:‌ در این بازدید،‌آنچه روشن بود توان بالای مهندسی جوانان این مرز و بوم در اجرای پروژه بود و در مقابل چالش اصلی کار، تامین نقدینگی است.

روح الله نجابت افزود:  با توجه به ‌پیشرفت فیزیکی قابل توجه این پروژه در ۶ قطعه ابتدایی، می‌توان انتظار داشت که تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰، حدفاصل ایزدخواست تا تنگه‌خیاره به طول ۲۲۰ کیلومتر، تردد خودروها امکان‌پذیر باشد.

نجابت ادامه داد : نکته مهم اینجاست که طعم شیرین افتتاح آزادراه زمانی برای مردم شیراز و فارس قابل چشیدن است که هر هشت قطعه به سرانجام رسیده باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اتمام ۶ قطعه نخست و ناتمام ماندن قطعه ۷ و عدم احداث قطعه ۸که در طراحی اولیه نبوده عملا بار ترافیکی آزادراه در ۶ قطعه را به جاده سپیدان-شیراز منتقل می‌کند که کشش لازم را ندارد.

سفر ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ وزیر راه و شهرسازی به استان فارس همزمان با سفر استانی دولت

تامین ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آزادراه

وزیر راه و شهرسازی ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از آزاد راه شیراز به اصفهان از تصمیم دولت برای تزریق یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این آزادراه سخن گفت.

رستم قاسمی افزود: این اعتبار توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت راه و شهرسازی تأمین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به دلایل مختلف باید قطعه ۷ و ۸ آزادراه ساخته شود؛ اجرای این ۲ قطعه با توجه به نقشی که در کاهش ترافیک در ورودی شهر شیراز دارد و به توزیع ترافیک کمک می‌کند بسیار مهم است.

به گفته این عضو کابینه،  قطعه ششم آزادراه بیش از ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود، قطعه ۷ نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد که با سرمایه گذاری مشترک کار سرعت خواهد گرفت و قطعه هشت نیز به عنوان بخشی از آزادراه شیراز - بوشهر با همکاری شهرداری شیراز و وزارت دفاع تأمین اعتبار و عملیات اجرایی آن خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی پیش بینی کرد که ساخت قطعه های ۷ و ۸ آزادراه  شیراز – اصفهان در سال ۱۴۰۱ به اتمام خواهد رسید.

به گفته خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، ۱۳ مرکز رفاهی برای آزادراه شیراز – اصفهان پیش‌بینی شده است که از این تعداد سه مرکز برای احداث به سرمایه گذار واگذار شده و همزمان با بهره‌برداری اولیه، امکانات رفاهی مانند پمپ بنزین یا استراحتگاه موقت در آزادراه در دسترس خواهد بود تا مراکز اصلی طراحی شده نیز در ادامه توسط سرمایه گذار احداث شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.