◄ دو طبقه کردن اتوبان تهران - کرج - قزوین ؛ تکرار اشتباه و انتظار نتیجه متفاوت!
مسئولان راه و شهرسازی استان البرز در حالی از در دست مطالعه بودن طرح دو طبقه شدن اتوبان تهران – کرج – قزوین خبر می دهند که این طرح از نقطه نظر کارشناسان، در ابعاد مختلف، طرحی غیرکارشناسی و مردود است.
مسئولان راه و شهرسازی استان البرز در حالی از در دست مطالعه بودن طرح دو طبقه شدن اتوبان تهران - کرج - قزوین خبر می دهند که این طرح از نقطه نظر کارشناسان، در ابعاد مختلف، طرحی غیرکارشناسی و مردود است.
به گزارش تین نیوز، تب آغاز پروژه های عظیم عمرانی در حوزه حمل و نقل و به سرانجام نرساندن آن، یا به سرانجام رساندن و بی حاصل بودن آن از نظر فزونی هزینه ها بر فواید و مزیت ها، در دولت های مختلف مسبوق به سابقه است. در روزهای اخیر نیز خبری منتشر شده که نشان می دهد دولت سیزدهم یکی از همین طرح ها را در دست بررسی دارد.
* دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.
بر اساس آنچه رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز به تازه گی عنوان کرده، امکانسنجی دو طبقه سازی آزادراه کرج - قزوین به طول حدود ۲۲ کیلومتر در محدوده استان البرز به عنوان یکی از راهکارها و راه حل های رفع معضل ترافیک غیر متعارف آزادراه تهران - کرج و کرج - قزوین از سوی مسئولان راه و شهرسازی البرز به دولت پیشنهاد شده و این پیشنهاد در معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در حال مطالعه است.
به بیان دیگر اگر این طرح از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی مورد تایید قرار گیرد شاهد دو طبقه شدن 22 کیلومتر از اتوبان تهران - کرج - قزوین خواهیم بود و این 22 کیلومتر در محدوده استان البزر قرار خواهد داشت.
نگاهی به گلوگاه های ترافیکی اتوبان تهران - کرج - قزوین نشان می دهد این دو طبقه سازی در صورت تایید نهایی، احتمالا از محدوده وردآورد آغاز شده و تا بعد از مهرشهر ادامه خواهد داشت.
شکی نیست که ترافیک اتوبان کرج در این محدوده در اغلب ساعات روز و هفته خصوصا در ایام تعطیلات بسیار سنگین و کلافه کننده است اما آیا این دو طبقه کردن این بخش می تواند گره از این معضل باز کند؟
مشهورترین پروژه دو طبقه کردن شریان های پرتردد و پر ترافیک در کشور، دو طبقه سازی بزرگراه صدر است که این پروژه با هزینه سنگین به اجرا درآمد و قرار بود معضل ترافیک را در شمال و شمال شرق تهران حل کند اما در حال حاضر هر دو طبقه این اتوبان جزو پرترافیک ترین محورهای شهری پایتخت محسوب می شود. کارشناسان معتقدند در زمینه ترافیک شهری و حومه ای، توسعه ای که مبتنی بر افزایش مسیرهای جاده ای باشد، چنان که قبلا هم شاهد آن بوده ایم ، راهگشای معضل ترافیک نخواهد بود و ادامه دادن به این طرح ها ، تکرار اشتباه و انتظار نتیجه متفاوت است.
افزایش مسیرهای ریلی به جای دو طبقه کردن اتوبان
مهرداد تقی زاده معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در این باره به تین نیوز می گوید: این خبر هر کارشناسی را که با حوزه حمل و نقل آشنایی دارد بهت زده می کند. به عنوان یک کارشناس حوزه حمل و نقل و فردی که سال ها مسئولیت های مختفلی نیز در بخش های مرتبط با حمل و نقل داشته نمی توانم مبنای کارشناسی چنین مطالعه ای را درک کنم. کاش افرادی که معتقدند دو طبقه کردن بخشی از این اتوبان می تواند گره گشای ترافیک این آزادراه باشد، مبنا و اساس مطالعات خود را اعلام کنند تا کارشناسان مستقل از دولت نیز بتوانند این مطالعات را تحلیل و بررسی کنند.
وی با بیان این که در سال های گذشته مطالعات گسترده ای درباره راهکارهای از بین بردن ترافیک شهرهای حومه ای در کشور انجام شده است، می افزاید: هدف از این مطالعات این بود که بدانیم در دنیا برای جلوگیری از ورود خودرو از شهرهای حومه ای به شهرهای اصلی، که علت اصلی ترافیک محدوده هایی مثل اتوبان تهران - کرج - قزوین است، چه راهکارهایی دارند و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که در کشورهای پیشرفته بدون استثنا شهرهای حومه را با قطار به شهر اصلی وصل می کنند که با این کار علاوه بر کاهش ترافیک شریان های ورودی و خروجی به شهر اصلی، ترافیک خود شهر اصلی هم کاهش پیدا می کند.
تقی زاده با بیان این که در حال حاضر فقط یک خط مترو بین تهران و کرج احداث شده است، افزود: تعداد مسافر بین تهران و کرج بسیار زیاد است و هیچ اشکالی ندارد اگر ما به جای دو طبقه کردن اتوبان تهران - کرج، چهار یا پنج خط مترو در این مسیر داشته باشیم.
این کارشناس حمل و نقل تصریح کرد: با دو طبقه کردن اتوبان تهران کرج قزوین مشکلاتی مثل افزایش ترافیک شهرهای تهران، کرج و قزوین را تجربه خواهیم کرد و علاوه بر این ترافیک جاده کرج چالوس و محور قزوین رشت هم افزایش پیدا می کند. ضمنا مصرف سوخت هم به نحو قابل توجهی افزایش پیدا می کند و سوانح جاده ای هم از تهران تا زنجان بیشتر خواهد شد.
گفتنی است؛ روزانه به صورت میانگین ۳۰۰ هزار خودرو در اتوبان تهران _ کرج تردد دارد و آزادراه تهران _ کرج _ قزوین حدود ۲۰ درصد از بار ترافیک کشور را متحمل می شود.
انتهای پیام
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.