| کد خبر: 245266 |

◄ گام های سازمان بنادر برای تحقق ترانزیت 10 میلیون بین ایران و روسیه

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در یک ماه گذشته، مذاکرات متعددی با تجار و فعالان اقتصادی داشتیم و روزانه حداقل با 2 الی 3 تاجر برای حمل بار از بنادر گیلان مذاکره داریم و سفارشات افزایش پیدا کرده‌ است.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: در یک ماه گذشته، مذاکرات متعددی با تجار و فعالان اقتصادی داشتیم و روزانه حداقل با 2 الی 3 تاجر برای حمل بار از بنادر گیلان مذاکره داریم و سفارشات افزایش پیدا کرده‌ است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، حسین یونسی درباره اقدامات سازمان بنادر برای تحقق ترانزیت 10 میلیون بین ایران و روسیه اظهار داشت: جلسه بررسی توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل دریایی با روسیه با هدف افزایش هماهنگی‌های بین دستگاه‌ها و بررسی و ریشه‌یابی موانع و مشکلات حمل بار بین بنادر دو کشور با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و سایر معاونین و مسئولان این سازمان، مدیرعامل کشتیرانی، نمایندگان سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و بخش خصوصی برگزار شد.

 وی ادامه داد: به دنبال مرتفع کردن موانع تقویت ترانزیت بین ایران و روسیه هستیم از این رو در این جلسات هر یک از دستگاه‌ها پیشنهاد و خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند.      

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه برخی از مشکلات موجود در حمل و نقل بار دریایی بین ایران، روسیه و داغستان روسیه (ماخاچ قلعه) باید از طریق کانال‌های دیپلماتیک دنبال شود، گفت: با همکاری روسیه و هماهنگی بین دستگاه‌ها  به دنبال  شناسایی و بررسی موانع حمل و نقل بار بین بنادر دو کشور هستیم تا توافق ترانزیت 10 میلیون تن ایران و روسیه به تحقق برسد.   

یونسی با اشاره به مهم‌ترین و موثرترین موانع و مشکلات بنادر شمالی در برقراری ارتباط با بنادر روسیه و حمل و نقل بار اظهار داشت: دو مشکل اصلی نبود خط منظم بین بنادر ایران و روسیه و همچنین نبود کانتینر مورد نیاز و متناسب با میزان بار است. باید توجه داشته باشیم که درباره این موضوع، مشکل فقط به زیرساخت‌های بندری برنمی‌گردد و در حال حاضر حمل و نقل بار بین ایران و روسیه تحت تاثیر این دو مشکل موثر قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های ناوگان برای حمل بار، گفت: معتقدم وجود کشتی رو- رو و حمل کانتینری مکمل یکدیگر هستند و به طور قطع در کنار حمل کانتنینری به کشتی‌های رو – رو هم نیاز داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه از آنجایی که طبق اعلام کشتیرانی خزر، 45 درصد سهم این بازار در اختیار کشتیرانی است، با این شرکت به چه توافقی برای حرکت منظم کشتی بین بنادر دو کشور ایران و روسیه رسیده‌اید، اظهار داشت: خواسته ما به عنوان سازمان بنادر و دریانوردی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این بوده که 2 فروند از 23 فروند کشتی فعال در دریای خزر را به حرکت منظم اختصاص دهد.    

وی با تاکید بر اینکه در بنادر شمالی به خط لاینری نیاز داریم، گفت: با راه‌اندازی خط لاینری کشتی در یک روز و ساعت مشخص و دقیق وارد بندر یا از بندر خارج می‌شود، تردد کشتی طبق یک زمانبندی از قبل برنامه‌ریزی شده بوده و زمان تردد آن باید از قبل به تمام نهادهای مربوط و بخش خصوصی و تجار اطلاع رسانی شود. اما وقتی خط منظم راه‌اندازی نشود، کانتینرها در بنادر امیرآباد یا انزلی برای مدت 2 الی 3 ماه  می‌مانند و به طور قطع کشتی‌ها هم برای تعداد محدود کانتینری مسیر حمل تعیین نمی‌کنند.

یونسی ادامه داد: اگر خط منظم ایجاد شود، تجار در نقاط مختلف کشور و استان‌های مختلف از زمان تردد مطلع می‌شوند و نزدیک به تاریخ و زمان تردد کشتی، کانتینرها از استان‌های مختلف روانه بنادر شمالی می‌شوند و بعد از تجمیع کانتینرها، کشتی با حجم قابل توجهی از کانتینر حرکت خواهد کرد.   

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: البته شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در مقابل اختصاص دو کشتی به حرکت منظم، خواستار تخفیفاتی شده و قرار بر این است که این خواسته کشتیرانی در کارگروه‌هایی که تشکیل می شود مورد بررسی قرار بگیرد.  

وی گفت: البته در حال حاضر در بنادر شمالی، لاینرهای سفری مشغول به کار هستند و برای مثال ماهانه 6 سفر از بندر انزلی، 6 سفر از بندر امیرآباد و 3 سفر از بندر آستارا انجام می‌شود اما لاینر سفری نمی‌تواند، اهداف پیش‌بینی شده را محقق کند و ما به دنبال راه‌اندازی خط لاینر واقعی هستیم که ساعت و روز تردد آن مشخص و از قبل زمان تردد آن به کل کشور اطلاع رسانی شده باشد.

یونسی تاکید کرد: برای راه‌اندازی خط منظم اولویت با بنادر انزلی، امیرآباد و آستارا است.

وی با اشاره به انتقادات بخش خصوصی مبنی بر طولانی شدن زمان حمل دریایی کالا بین بنادر شمالی و روسیه که گویا به یک ماه رسیده، اظهار داشت: زمان تردد کالا بین بنادر دو کشور به این مدت نمی‌رسد و ممکن است روند تخلیه و بارگیری زمانبر شود اما به طورکلی مدت زمان نمی‌تواند مانع افزایش ترانزیت محسوب شود چراکه با برطرف شدن سایر موانع مدت زمان تردد هم کاهش پیدا می‌کند.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا با وجود افزایش 43 درصدی ترانزیت کشور و درخواست روسیه برای افزایش روابط تجاری با ایران عملکرد بنادر شمالی منفی بوده‌است، گفت: افزایش حمل و نقل و مذاکرات برای تقویت ترانزیت به‌تازگی شروع شده و نمی‌تواند به سرعت آثار خود را بر آمار عملکرد بنادر شمالی نشان دهد و قطعا  اثرگذاری آن زمان بر خواهد شد.

یونسی تاکید کرد: در یک ماه گذشته، مذاکرات زیاد و متعددی با تجار و فعالان اقتصادی داشتیم و این نشان می دهد که کریدور شمال -جنوب در حال رونق گرفتن است. روزانه حداقل با 2 الی 3 تاجر برای حمل بار از بنادر گیلان مذکرات داریم و سفارشات افزایش پیدا کرده‌است.   

وی ادامه داد: نه تنها تقاضای تاجران ایرانی بلکه تجار خارجی هم برای حمل کالا از بنادرشمالی افزایش پیدا کرده و با تجار هند و چین مذاکراتی در این باره داشتیم و اخیر هم به دلیل افزایش تقاضا، سفیر چین بازدیدی از بندر انزلی و بررسی توانایی و ظرفیت‌های موجود داشت.     

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.