| کد خبر: 235597 |

نقطه اختلاف ایران و جمهوری آذربایجان کجاست؟

این منطقه پیش از جنگ سال گذشته در کنترل ارمنستان بوده و حالا به کنترل نیروهای آذربایجان درآمده است. این قسمت که بیش از ۲۰ کیلومتر است بخشی از کریدور ارتباطی شمال – جنوب ایران به منطقه قفقاز و خاک ارمنستان است.

تین نیوز

 علی مطهری نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: ایران باید در مقابل طرح خائنانه ‎جمهوری آذربایجان و ‎ترکیه و ‎اسرائیل مبنی بر ایجاد دالان زنگزور که مرز ‎ارمنستان با ایران را ازبین می‌برد و یکی از راه‌ های ایران به اروپا را مسدود می کند، به هر قیمتی بایستد.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: جمهوری آذربایجان به جای خیانت به مادر خود ایران، بهتر است به دامان مادرش بازگردد وگرنه همان درسی را که ‎صدام گرفت دریافت خواهد کرد.

اما ماجرا چیست؟

ایران در مرزهای شمال غربی خود با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم‌مرز است. بخشی از سرزمین جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان است.

پس از درگیری نظامی سال گذشته بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مقام‌های باکو موفق شدند منطقه قره‌باغ را پس از ۳۰ سال، از اشغال ارمنستان خارج کنند. از آن زمان تاکنون جمهوری آذربایجان در حال تثبیت موقعیت خود است؛ از جمله کنترل جاده‌ ای را به دست گرفته است که برای رسیدن به عمق خاک ارمنستان، از داخل خاک جمهوری آذربایجان می‌گذرد.

از دیگر سو، ایران می‌گوید جمهوری آذربایجان درصدد قطع نوار مرزی ایران و ارمنستان با هدف اتصال جمهوری نخجوان به سرزمین اصلی است. این جاده در نوار مرزی ایران و ارمنستان قرار دارد و در صورتی که جمهوری آذربایجان هدف خود را نهایی کند، می‌تواند به نوعی ارتباط مرزی ایران با ارمنستان را قطع کند و برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، مرزهای سیاسی ایران را تغییر دهد.

اما  نقطه اختلاف ایران و جمهوری آذربایجان کجاست؟

در نقشه زیر قسمتی که در کادر قرمز آمده نقطه اصلی اختلاف بین ایران و جمهوری آذربایجان است.

این منطقه پیش از جنگ سال گذشته در کنترل ارمنستان بوده و حالا به کنترل نیروهای آذربایجان درآمده است. این قسمت که بیش از ۲۰ کیلومتر است بخشی از کریدور ارتباطی شمال – جنوب ایران به منطقه قفقاز و خاک ارمنستان است.

مسیر جاده ای کاپان به گوریس که ۸۰ کیلومتر است و بیش از ۲۰ کیلومتر آن پس از جنگ پارسال به کنترل نیروهای آذربایجان درآمده است و الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان ۲ روز پیش در مصاحبه ای دریافت عوارض از کامیون های ایرانی را در راستای حق حاکمیتی کشورش بر این منطقه دانسته است.

البته ایران و ارمنستان برای خلاصی از مزاحمت های دولت آذربایجان یک مسیر جایگزین دارند که هنوز تکمیل نشده و در صورت تکمیل عملیات احداث این مسیر، نیازی به عبور کامیون های ایرانی از مسیر کاپان - گوریس نخواهد ماند.

مسیر جایگزین به دلیل کوهستانی بودن و نیاز به احداث یک تونل چند کیلومتری برای تکمیل، نیاز به سرمایه گذاری چند صد میلیون دلاری دارد.

نقشه محل اختلاف ایران و آذربایجان
کادر قرمز داخل نقشه محل مورد اختلاف ایران و آذربایجان را نشان می دهد

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    سلام.این اظهارات از آقای مطهری که سالها در این کشور سیاست ورزیده اند بعید است.ما در عالم سیاست چیزی بنام خیانت و مادر و پدر و دوست و دشمن و از این جور حرفها نداریم. حفظ منافع ملی حرف اول را میزند و ائتلافها و اختلاف ها در سایه ی آن شکل میگیرد.منظور ایشان از اینکه ایران باید به هر قیمتی بایستد چیست؟ بجای قلمبه کردن رگ گردن و عصبانیت و شاخ و شانه کشیدن ، راه کار عملی بدهند.
    البته اینجا یک راه حل عملی اما گران ارائه شده که ایشان و دیگر حضرات بجای شاخ و شانه کشیدن و انجام مانور نظامی باید بلافاصله در مورد آن تصمیم گیری کنند.