| کد خبر: 219862 |

◄ نرخ پایه کارشناسی حق مالکانه واگن‌های باری اعلام شد

تعمیر و نگهداری خطوط ریلی پر هزینه است، در این راستا شرکت راه‌آهن نسبت به کسب درآمد از طریق دریافت حق دسترسی از یکم تیرماه سال گذشته تعرفه حق دسترسی را لازم الاجرا کرده تا بتواند به این وسیله از شبکه حمل‌ونقل ریلی و تاسیسات و امکانات آن با رعایت مقررات و ضوابط خاصی بهره‌برداری کند.

تین نیوز

تعمیر و نگهداری خطوط ریلی پر هزینه است، در این راستا شرکت راه‌آهن نسبت به کسب درآمد از طریق دریافت حق دسترسی از یکم تیرماه سال گذشته تعرفه حق دسترسی را لازم الاجرا کرده تا بتواند به این وسیله از شبکه حمل‌ونقل ریلی و تاسیسات و امکانات آن با رعایت مقررات و ضوابط خاصی بهره‌برداری کند.

به گزارش تین نیوز، این حق که حق مالکانه برای شرکت های ریلی نیز تعریف شده که درمورد قطارهای باری در قالب 80 درصد مالک و 20 درصد راه‌آهن دریافت می‌شود.

حالا نرخ پایه کارشناسی حق مالکانه واگن های لبه کوتاه، لبه بلند و مخزن دار تا سال 99، دیروز توسط انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام شده است.

براین اساس حق مالکانه مسیرهای زیر 500کیلومتر در واگن های لبه کوتاه و مسیر زیر 500کیلومتر، 810 (ریال) تن کیلومتر خواهد بود. این موضوع درمورد مسیرهای بین 500تاهزار کیلومتر نیز 720 و همچنین برای مسافتهای هزار کیلومتر به بالا 647(ریال) تن کیلومتر محاسبه شده است.

این حق برای واگن های لبه بلند و در مسیرهای زیر 500 کیلومتر، بین 500 تا هزار و از هزار کیلومتر تا 1500 کیلومتر و همچنین مسیرهای بالای 1500 کیلومتر، به ترتیب 736، 653، 588 ، 559 ریل بر مبنای تن-کیلومتر بار حمل شده محاسبه شده است.

چنین قاعده ای برای واگن های مخزن دار نیز به ترتیب زیر تعیین شده است. حق مالکانه مسیرهای زیر 500 کیلومتر، بین 500 تا هزار و از هزار کیلومتر به بالا، 975، 819 و 689 تعیین شده است.

 گفتنی است که تعرفه بهره برداری کل (بر حسب تن-کیلومتر) شامل تعرفه حق دسترسی به زیرساخت شبکه ریلی، حق دیزل و نرخ خدمات تعمیرات جاری واگن ها است و جهت تعیین نرخ نهایی حمل (کرایه حمل)، تعرفه مدتظر مالک واگن نیز تحت عنوان حق مالکانه (پس از مذاکرات بین صاحب کالا و شرکت های حمل و نقل ریلی) به آن افزوده خواهد شد.

از طرف دیگر، خدمات حمل‌ونقل ریلی شامل سرویس‌های مرتبط با امور ناوگان و شبکه، امور پایانه‌های تعمیرات، امور بهره‌برداری از ناوگان و پشتیبانی‌های فنی و مهندسی، سیستم‌های کنترل و ناوبری قطار، تجهیزات و سرویس‌های فنی تعمیر و نگهداری شبکه ریلی و سرویس‌های ارتباطی (مخابراتی) و علائم است.

درآمدهای حاصل از دریافت حق دسترسی به شبکه، به بهسازی و بهینه‌سازی خطوط ریلی اختصاص می‌یابد. این در حالی است که تعرفه بهره‌برداری از شبکه ریلی کشور به‌منظور عبور یک یا چند واگن به‌صورت باردار یا خالی از روی شبکه ریلی بر حسب وزن، ظرفیت و طول واگن، طول و ابعاد کالای بارگیری شده در واگن‌های ویژه، مسیر حرکت، شرایط مسیر و دیگر عوامل موثر در این راستا و همچنین سرویس‌های ارتباطی تعیین می‌شود. این تعرفه با تصویب وزیر راه‌وشهرسازی و به موجب آیین‌نامه‌ای که توسط هیات مدیره راه‌آهن تهیه می‌شود، لازم‌الاجرا است.

نکته مهم این است که نرخ بهره‌برداری از شبکه ریلی باید به گونه‌ای تعیین شود که ضمن تامین هزینه‌های بهره‌برداری از شبکه در بخش ریلی برای صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران نسبت به دیگر شقوق حمل‌ونقل مزیت رقابتی داشته باشد.

تعرفه دسترسی به شبکه ریلی که از یکم تیرماه سال گذشته لازم‌الاجرا شده به‌نحوی تنظیم شده است که بیش‌ترین تاثیر را بر ارتقای بهره‌وری شبکه و ناوگان ریلی داشته باشد و همچنین مهم‌ترین ابزار انگیزشی برای شفافیت تعهدات راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در قالب تنظیم قراردادهای دوجانبه دسترسی به شبکه باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.