| کد خبر: 219191 |

سازمان بنادر و آنچه از دست رفت

درزمینه مهندسی دریایی کارهای بسیاری می‌شد که انجام شود. در حوزه سواحل و بنادر و مدیریت بنادر کشور هم شرایط همین است. اما متأسفانه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد قابل دفاعی نیست.

تین نیوز

حسین ابراهیم‌زاده فاضل* درزمینه مهندسی دریایی کارهای بسیاری می‌شد که انجام شود. در حوزه سواحل و بنادر و مدیریت بنادر کشور هم شرایط همین است. اما متأسفانه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد قابل دفاعی نیست. نمی‌شود اهمیت تحریم‌ها را نادیده گرفت اما آیا همه‌چیز را باید گردن تحریم انداخت. زمان‌هایی که تحریم نبودیم می‌شد سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و با برنامه‌ریزی انجام داد. بحث البته بر سر شخص نیست. آقای راستاد از بدنه دریایی کشور هستند؛ اما وارث افراد قبلی بوده‌اند و خودشان هم مسیر تازه‌ای نرفتند.

سازمان بنادر از آفت سازمان‌های دولتی و مدیرانی که با سمت‌هایشان آشنا نیستند و مدام تعویض می‌شوند برکنار نیست. ما درنهایت از یک سیستم حرف می‌زنیم. گرچه خود آقای راستاد نیز نتوانسته چندان قوی عمل کند و فرماندهی کارآمدی داشته باشد یا مثلا سیستم را با ایده‌های خودش و تفکراتی که می‌توانسته صحیح باشد همراه کند. اگر بخواهیم از فرصت‌های ازدست‌رفته و مهم‌ترین علت بگوییم به «برنامه‌ریزی» می‌رسیم. درحال حاضر اصلی‌ترین کارفرماهای بخش خصوصی سازمان‌های دولتی هستند و با وجود دعوی رعایت اصل ۴۴، این قابل‌انکار نیست. این کارفرمایان برای آنکه بتوانند محرک خوبی در بازار ایجاد کنند باید اعلام نیاز بلندمدت یا میان‌مدت داشته باشند و همه‌چیز را هم شفاف اعلام کنند. به‌این‌ترتیب بازار به سمت رقابتی‌شدن سوق داده خواهد شد.    

مشروط به آنکه سازمان بنادر نیازهای پنج ساله‌اش را شفاف اعلام کرده باشد. فرمایشی بودن و عدم شفافیت آفت بزرگی است. نتیجه آنکه چنین چیزی محقق نشده و سازمان‌ها حاضر به اعلام شفاف نیازهایشان نیستند. حاضر به کار پژوهشی دقیق نیستند و اگر هم باشند حاضر به انتشار آن نیستند. اینها باعث شکل‌گیری بازار پنهانی خواهد شد که بسیاری را حذف می‌کند. در حوزه مهندسی نیز برنامه‌ریزی درستی برای کارخانه‌های ما صورت نگرفته است. سازمان بنادر با منابعی که در حوزه وجوه اداره‌شده داشت می‌توانست جهت سرمایه‌گذاری جذب و تشویق کند. می‌توانست با تزریق صحیح در نقاط درست زنجیره تأمین ارزش دریایی، بازار را به نفع داخل کشور سوق دهد.

در این حالت ما قادر به جذب از حوزه‌های منطقه‌ای بودیم و نگاهمان فرامرزی بود. سازمان بنادر در این زمینه اهرم‌های زیادی داشته و دارد اما متأسفانه چندان مورداستفاده قرار نگرفته است. می‌دانم «تحریم» تا چه حد می‌تواند اثرگذار بوده باشد. اما تحریم چند سال است که شدت گرفته؟ درحالی‌که ما سالیان سال است که این مشکلات را داریم. نه می‌شود و نه باید سوء مدیریت را پشت تحریم پنهان کرد. در عوض باید با اراده‌ای قوی سیستمی را اصلاح کنیم که راه خودش را می‌رود. سیستمی که آفات مدیران انتصابی ناآشنا را با خودش دارد و در نتیجه کارآمد نیست.

* کارشناس مهندسی دریایی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: هفته نامه حمل و نقل
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.