| کد خبر: 219162 |

◄ اهمیت توسعه بنادر کوچک در شرایط تحریم

از 300 بندر موجود در کشور، درحال‌ حاضر ۳۳ بندر تحت مالکیت سازمان بنادر است که از این تعداد ۲۲ بندر جزو بنادر کوچک هستند. تاکنون طرح جامع یا ساماندهی ۶ بندر کوچک به تصویب رسیده است و طبق قول سازمان بنادر، قرار است تدوین و تصویب طرح های ساماندهی تمامی بنادر کوچک تا پایان سال جاری ادامه یابد.

تین نیوز

از 300 بندر موجود در کشور، درحال‌ حاضر ۳۳ بندر تحت مالکیت سازمان بنادر است که از این تعداد ۲۲ بندر جزو بنادر کوچک هستند.

به گزارش تین نیوز، تاکنون طرح جامع یا ساماندهی ۶ بندر کوچک به تصویب رسیده است و طبق قول سازمان بنادر، قرار است تدوین و تصویب طرح های ساماندهی تمامی بنادر کوچک تا پایان سال جاری ادامه یابد.

یک کارشناس حمل و نقل دریایی در اینباره به خبرنگار ما گفت: بنادر کوچک در دوران تحریم‌ها می‌توانند کارایی زیادی داشته باشند و براساس همین نگاه هم به طرح های توسعه ای بنادر کوچک در دو سال اخیر توجه بیشتری شده است.

فریدون پوری ادامه داد: تعداد اسکله‌ها و مساحت در بنادر کوچک کمتر از بندرهای بزرگ است که بر این اساس، تناژ بار کمتری را هم به خود اختصاص می دهند اما در زمان تحریم بنادر بزرگتر در مرکز توجه هستند و بنادر کوچک نقشی کلیدی در جنگ نابرابر اقتصادی ایفا کردند.

مدیرعامل شرکت بوت سرویس (دریایی) درباره میزان توسعه واقعی این بنادر نیز گفت: پیش از این، سرمایه گذاری در بنادر کوچک برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی نداشت اما با مشوق هایی که ارائه شد، شاهد رونق گرفتن این بنادر که اغلب کارکرد محلی داشتند و دارند هم هستیم.

 

بیشتر بخوانید:

الزام توسعه بنادر کوچک/عدم توقف سرمایه گذاری بخش خصوصی در دوران تحریم

 

 تحریم‌ها همکاری بخش خصوصی و سازمان بنادر را افزایش داد

 

گفتنی است که کشور ما از طریق بنادر کوچک می‌توان به کشورهای همسایه ازجمله عمان، قطر، عراق و کویت صادرات داشته باشد. هم‌چنین با ایجاد زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل، شرایط مناسب برای انتقال کالا را فراهم می‌شود و درعین‌حال با کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، درنتیجه وضعیت بهتری برای فعالیت بخش خصوصی مهیا می‌شود.

بندر امیرآباد و نوشهر و فریدون‌کنار در مازندران، بندر بوشهر در بوشهر، بندر انزلی در گیلان، بندر شهید بهشتی در سیستان و بلوچستان و بندرلنگه در هرمزگان و چو عبده در کرانه خلیج‌فارس از بنادر مهم کوچک در کشور هستند اما بنادر تیاب، جاسک، هرمز و سیریک، اروندکنار و شیو از جمله بنادری هستند که کار توسعه آنها توسط سازمان بنادر و سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز شده است.

این در حالی است که به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مهم‌ترین اولویت این سازمان در دو سال اخیر توسعه بنادر کوچک بوده است. محمد راستاد در خصوص تاثیر این بنادر در اقتصاد گفته‌است: بخش قابل‌توجهی از اشتغال‌زایی در سواحل و رونق اقتصادی از طریق بنادر کوچک محقق می‌شود.

توجه هرچه بیشتر به بنادر کوچک موجب می‌شود تا این بنادر بتوانند با کیفیت خوبی در بخش حمل‌ونقل دریایی فعالیت کنند، مساله‌ای که موجب می‌شود به‌مرورزمان و متناسب با تقاضاهای موجود، توسعه بنادر کوچک انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.