| کد خبر: 159640 |

نمونه بارز آن دانشگاه آزاد است که با داشتن هزاران واحد دانشگاهی حتی یکی از آنها در رده بندی جهانی و یا آسیایی و حتی داخلی در رده‌های یک تا ده قرار ندارد که این موضوع به طور خلاصه به معنی نگاه درآمد محور و نه کیفیت محور به امر آموزش است.

تین‌نیوز | 

هرچند قانون دریایی کشورمان شرکت‌های ایرانی را موظف ساخته تا با هزینه خود نیروهای مورد نیاز خود را آموزش داده و به استخدام درآورند اما یک دریانورد پیشکسوت معتقد است یکی از مشکلات مهم در حوزه دریانوردی نگاه کلان مسئولان به امر آموزش است.

به گزارش تین‌نیوز، کاپیتان علی‌اصغر حصاری با بیان این مطلب به تین‌نیوز گفت: نمونه بارز آن دانشگاه آزاد است که با داشتن هزاران واحد دانشگاهی حتی یکی از آنها در رده بندی جهانی و یا آسیایی و حتی داخلی در رده‌های یک تا ده قرار ندارد که این موضوع به طور خلاصه به معنی نگاه درآمد محور و نه کیفیت محور به امر آموزش است.

این فرمانده بازنشسته کشتی‌های اقیانوس‌پیما خاطرنشان کرد: بر اساس همین نگاه درآمد محور به امر آموزش است که مجوز ده‌ها موسسه آموزشی بدون کمترین توجه به امر کیفیت آموزش تخصصی دریانوردی در امر دریانوردی صادر شده است.

وی افزود: این در حالی است که در قانون دریایی ایران به وضوح شرکت‌های دریایی موظف شده‌اند که پرسنل خودرا به هزینه خودشان آموزش داده و به استخدام خود درآورند. 

حصاری به تین‌نیوز گفت: سوال من این است که برخی دانشکده‌های دریانوردی که کم نیستند آیا با نگاه کیفیت محور و با مدیریت متخصصان این رشته افتتاح شده‌اند یا با نگاه درآمد محور؟

وی  افزود: چرا شرکت‌های کشتیرانی به‌جای ایجاد آموزشگاه‌های من‌درآوردی به تقویت دانشکده‌های موجود نمی‌پردازند؟

به گفته این دریانورد پیشکسوت، بر خلاف قانون دریایی ایران که شرکت‌های ایرانی را موظف کرده تا با هزینه خود نیروهای مورد نیاز خود را آموزش دهند و به استخدام در آورند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها٬ دانشگاه آزاد واحد خارک راه‌اندازی شد تا در راه آموزش به‌جای هزینه کردن٬ درآمد کسب شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 5 0

    با سلام به اقای حصاری
    میشه لطف کنید بفرمایید طبق کدوم قانون دریایی شرکتها ملزم به اموزش افراد هستد.؟ و ایا موسسات نفتکش و کشتیرانی قابلیت ارایه لیسانس مورد تایید وزارت علوم هستند یا خیر ؟
    چون تا چند سال پیش لازمه شرکت در امتحان شایستگی داشتن لیسانس بود و به همین منظور دانشگاه نوشهر چابهار و خارگ تاسیس شدند.
    با احترام
    کاپیتان محسن

  • علی اصغر حصاری 1 4

    متن زیر در پاسخ به گلایه ها و نظرات دوستان ارائه شده و امیدوارم پاسخگوی سئوالات ایشان باشد

    بنده در مورد همکاران صحبت نمیکنم ٬ صحبت بنده در مورد استاندارد پایین این اموزشگاهها میباشد که نه بوسیله متخصصین دریانورد بلکه بوسیله غیر متخصصین اداره میشود ٫ نه به منظور کیفیت بلکه بخاطر کمیت و کسب درامد تاسیس میشوند آنهم با موسسینی که اصلا سابقه‌ای در این خصوص نداشته‌اند ٬ بجز دانشگاه ازاد اموزشگاههایی مجوز فعالیت گرفته‌اند که در عرض کمتر از یک سال گواهی پایان دوره اموزشی صادر میکنند و بر مبنای ان از کاندیداها ازمون بعمل می‌اید و گواهینامه صادر میگردد

    در پایان آقایان بفرمایند

    -موسسین دانشگاه ازاد واحد خارک چه کسانی بوده‌اند و تخصص دریایی انها چه بوده است ؟!؟!

    - چند استاد متخصص مقیم داشتند و دارند و ایا استاد پاره وقت آموزشی جوابگوی نیاز اموزشی انها بوده است ؟!؟!

    -امکانات تخصیص یافته تا چه اندازه پاسخگوی نیازمندیهای اولیه این دوره ها بوده است ؟!؟!!

    -هم اکنون پس از گذشت سالیان سال امکانات موجود و اساتید و ..... تا چه حد پاسخگوی نیازهای اموزشی میباشد ؟!؟!

    -ایا اگر این همکاران شانس این را داشتند که مطابق با قانون دریایی ایران مصوب سال ۱۳۴۳ و مصوب مجلس شورای اسلامی در اموزشگاهی با امکانات کامل و اساتید متخصص تحصیل نمایند و حقوق مکفی دریافت نمایند باز هم از دانشگاه ازاد و اموزشگاههای دیگر استقبال میکردند
    .
    لطفا همکاران عزیز با انصافی که همیشه از انها سراغ داشته‌ایم و داریم به سئوالات فوق پاسخ دهند تا سره از ناسره مشخص گردد ٫

    باز هم مسر هستم اموزشگاه درامد محور و کمیت محور مردود است و باید به اموزش کیفیت محور تبدیل شود

  • محسن 5 0

    با سلام مجدد خدمت همکار گرامی جناب کاپیتان حصاری
    من متوجه نمیشم منظورتون از همکاران شما دقیقا کی هست ولی تا اونجا که اطلاع دارم بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه خارگ در شرکتهای بزرگ متل کشتیرانی و نفتکش مشغول کار هستند و حتما این کارایی و دانش را داشته اند تا توسط این دو شرکت مورد تایید قرار گیرند.
    در اینکه دانشگاه خارگ در بدو تاسیس با کمبودهای مواجه بود شکی نیست و موافقم ولی به همت مسولین محترم شرایط ارتقا یافته و کمبودها مرتفع گردید.
    این دانشگاه به همت اقای رفسنجانی و در زمان تصدی دکتر جاسبی تاسیس گردید. کلیه امور تخصصی و اموزشی این دانشگاه هم بهعهده جناب دکتر باور صاد بوده است.
    کاپیتان سلیم زاده پهلوان نشان کوچانی ظهیری از اساتید این دانشگاه بوده اند.
    کاپیتان کوچانی .ظهیری . طاهردین که از کارکنان شرکت ملی نفتکش بودند در این جزیره اقامت داشتند و در دسترس و پاسخگوی دانشجویان بودند.
    در حال حاضر نیز فضای اموزشی و امکانات کاملا به روز شده و پیشنهاد میدهم که حتما بازدیدی از این مجموعه داشته باشید تا بتوان از تجربیات شما در جهت ارتقا سطح کیفی نهایت بهره را برد.
    من شانس اینکه در انشگاههای خارج تحصیل کنم را نداشتم الان هم نه تنها پشیمان نیستم که جرا در خارگ درس خونده ام بلکه افتخار هم میکنم. من متولد این جزیره هستم و در این جزیره سالها زندگی کرده ام.
    در حال حاضر نیز مدرس علوم دریایی این دانشگاه هستم .
    در ادامه با نظر شما درباره درامد محور بودن موسسات خصوصی کاملا موافقم و همین موضوع باعت افت کیفی اموزش گردیده که امیدواریم با نگاه نظارتی سازمان بنادر مرتفع گردد.

    کاپیتان محسن شاهین فر
    شرکت ملی نفتکش ایران

  • علی اصغر حصاری 3 5

    باسلام و احترام مجدد خدمت کاپیتان شاهین فر عزیز

    دوست گرامی و ولا مقام ٬ همانطور که مستحضرید دانشگاه ازاد در کل با داشتن هزاران واحد دانشگاهی در رده بندی جهانی ٬ اسیایی و حتی داخلی حرفی برای گفتن ندارد و خروجی ان هزاران فارغ التحصیل بیکار میباشد ٬ صحبت کلی بنده راجع به استانداردهای پایین اموزشی و عملکرد خلاف قانون شرکتهای کشتیرانی میباشد که هزینه اموزش پرسنل را از دوش خود برداشته و بر عهده پرسنل گذاشته‌اند ٬ از سویی دیگر صدها موسسه اموزشی غیر استاندار ایجاد شده اند که خروجی انان عده‌ای مدرک بدست بیکار شده است
    اگر مطابق قانون دریایی ایران شرکتهای کشتیرانی پرسنل خود را به هزینه خود اموزش میدادند انگاه بابت هزینه به کیفیت هم اهمیت میدادند و قدر پرسنل خود را میدانستند

  • سلیمان حسینی فرد 6 0

    با سلام خدمت کاپیتان حصاری عزیز
    تنها واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی که در امر آموزش نیروی متخصص دریانوردی در حال فعالیت است دانشگاه آزاد واحد علوم دریایی جزیره مقاوم خارگ است و نوک پیکان انتقاد شما فقط بطرف این واحد نشانه رفته و هدف دیگری ندارد و در حال حاضر کاپیتان های ماهر و باتجربه زیادی تقدیم به جامعه دریانوردی و دو شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی ج.ا.ا کرده است و واقعا در این خصوص پرچم دار است و باتوجه به اینکه اکثر آفیسر ها و کاپیتان های این دو شرکت فارغ التحصیل این واحد دانشگاهی خوشنام میباشند خود مهر تاییدیست بر این موضوع که نمیتوان با اینجور نقدها این واحد را زیر سوال برد
    انتقاد شما از تمام دانشگاههای آزاد اسلامی فراریست روبه جلو کما اینکه در بین هزاران واحد دانشگاهی آزاد اسلامی فقط دانشگاه خارگ است که دراین امر حساس و تخصصی فعالیت میکند

    • علی اصغر حصاری 4 2

      سلام دوست عزیز ٬ هدف بنده به هیچ وجه به زیر سئوال بردن عملکرد دانشکده محترم خارک و یا سطح سواد همکاران محترم نبوده است زیرا که بسیاری از دوستان عزیزم فارغ‌التحصیلان این دانشگاه میباشند و بنده ارادتم به همگی انها قدیم بوده و هست چنانچه از این حقیر دلگیر شده‌اند از صمیم قلب از همه انها پوزش میطلبم ٫
      انتقاد من از عدم اجرای قانون دریایی ابران که در آن شرکتهای دریایی را موظف به آموزش پرسنل خود به هزینه خود کرده است میباشد ٫ همانطور که مستحضرید هدف اولیه این دانشگاه و اموزشگاههای مشابه پرورش دریانورد برای کار بر روی شناورها میباشد و هم اکنون هزینه این اموزش بر عهده داوطلبان گذاشته شده است ٬ از سویی مجوز ده ها اموزشگاه درامد محور صادر شده که فقط به منظور درامد ایجاد شده‌اند و کیفیت را فدای کمیت و درامد کرده اند و نتیجه آن عدهای گواهینامه بدست بیکار شده است که برای استخدام دم در شرکتهای کشتیرانی بصف ایستاده اند و دیر نیست که شاهد فارغالتحصیلان بیکار در رشته‌های دریایی باشیم .

      هدف بنده تقویت دانشگاههای موجود منجمله خارگ ٫ چابهار و بوشهر و نوشهر توسط شزکتهای کشتیرانی میباسد تا با این حمایتها در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم

  • محمد 3 2

    با سلام خدمت اساتید و کاپیتان های محترم
    بنده به عنوان یک عضو کوچک از جامعه دریانوردی که هنوز به طور عملی بر روی دریا نرفته ام و دانشجوی دانشگاه خارک هستم ، ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده های داغ دیده کشتی سانچی ، خواستم با اجازه اساتید محترم چند جمله ای درمورد دانشگاه ازاد اسلامی واحد خارک بگویم ...
    دانشگاه خارک در رشته ناوبری در مدتی نچندان دور کاپیتان های کار کشته و با سوادی داشته که شاگردان بزرگ و باسواد زیادی را تعلیم و تربیت کرده اند که امروزه بر آب های جهان سفر کرده و رنج های دریا را به جان میخرند ،
    ولی چند صباحی است ک این کاپیتان های با تجربه بدلیل مشغله کاری و وظایفی که در محل کار دارند نمیتوانند برای تدریس در دانشگاه بطور مداوم حضور یابند.
    این موضوع باعث شده ک سطح علمی و آموزشی دانشگاه خارک در رشته ناوبری پایین امده و مهم ترین قسمت در این رشته که نظم و دیسیپلین است بین دانشجویان کم رنگ و کم اهمیت شود ک این موضوع در آینده لطمه بزرگی به دریانوردان و این رشته خواهد زد و خدایی ناکرده باعث حادثه هایی بزرگ در حیطه کاری دریانوردان می شود و جان انسان ها و محموله ها بخطر می افتد ...
    خواهشمندم مسئولین دانشگاه خارک فکری به حال این وضعیت نمایند تا ما دانشجویان حال حاضر بتوانیم در آینده حرفی برای گفتن در زمینه دریانوردی بین دریانوردان جهان و این رشته داشته باشیم
    با تشکر

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین