| کد خبر: 267469 |

فاصله تهران با حمل و نقل پاک

برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی؛ فوری، سریع، انقلابی؟

نتیجه سفرهای پی در پی مدیران شهری به چین، تنها عملیاتی کردن قرارداد واگن های مترو نبود؛ برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دستاوردهای احتمالی این سفرهاست.

تین نیوز

نتیجه سفرهای پی در پی مدیران شهری به چین، تنها عملیاتی کردن قرارداد واگن های مترو نبود؛ برقی شدن ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از دستاوردهای احتمالی این سفرهاست.

به گزارش تین نیوز به نقل از روزن آنلاین، شهردار تهران به تازگی لیست قراردادهایی که در این حوزه منعقد کرده را اعلام کرده است. به گفته علیرضا زاکانی انعقاد قرارداد برای ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی گام مهمی است که در سفر به چین برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل پایتخت برداشته شده است.

اما برخی از کارشناسان شهری معتقدند که تهران هنوز زیر ساخت های لازم برای این «انقلاب برقی شدن» را ندارد؛ کمااینکه هنوز از تحقق وعده ورود اتوبوس های برقی که بر اساس آخرین مصاحبه های مدیران شهری قرار بود آذر ماه وارد ناوگان شود نیز خبری نیست.

با چالش های ناوگان برقی بیگانه ایم

سید جعفرتشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به روزن آنلاین می گوید: مقداری در این حوزه تعجیل می شود؛ هنوز ما با مسائل و چالش های ناوگان برقی چندان آشنا نیستیم و به این موضوع هم باید به صورت تدریجی و نرم باید ورود کنیم تا با مشکلات آشنا شویم و هم به تدریج زیرساخت ها فراهم شود. اینکه ناگهان در حجم انبوهی خودروی برقی وارد شود، ممکن است با مشکلاتی روبه رو شویم که پیش بینی های لازم را درباره آن نکرده باشیم.

او ادامه می دهد: هرچند که در خصوص این موضوع هم ابهام وجود دارد که این حجم خودروی برقی به یک باره وارد شود؛ اما فرض می کنیم بتوانند این میزان خودروی برقی را وارد کنند؛ به دلیل اینکه هنوز ما با مسائل و مشکلات پیش رو آشنایی نداریم، به نظرم خطاست. رویه درست این است که این کار را آهسته و با سرعت کم انجام دهیم و به تدریج که با چالش ها و مسائل آن و راهکارها آشنا شدیم و زیر ساخت های قانونی و شهری اش را فراهم کردیم، این عدد افزایش پیدا کند.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بعید می داند ناگهانی چند هزار خودرو ، ۱۰۰ هزار موتور سیکلت و… وارد کشور شود و معتقد است این وعده عملی نیست. او می گ ید: چه بخواهیم و نخواهیم این تعداد ناوگان به صورت تدریجی وارد خواهد شد و این اتفاق خوبی است؛ باید از ورود تدریجی برقی ها به کشور و پایتخت استقبال کرده و فرصت کنیم تا به ابهاماتی که وجود دارد، پاسخ دهیم.

وعده دولت درباره واردات برقی ها

به نظر می رسد دولت تلاش دارد برقی شدن در تهران با سرعت رخ دهد. هفته گذشته عباس علی آبادی، وزیر صمت در جلسه هیات دولت از آغاز تحویل هفته ای ۱۰۰ خودروی برقی به شهرداری تهران خبر داده و گفته بود: این تعداد تا اسفند به هفته ای ۱۰۰۰ دستگاه خودرو خواهد رسید.
او با پرداختن به تحویل اخیر تاکسی های برقی به شهرداری پایتخت گفته بود: این اقدام تا ۵ برابر در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و بهره وری را افزایش می دهد. ما به شدت به دنبال برقی سازی ناوگان در بخش اتوبوس، مینی بوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت هستیم؛ امسال اقدامات ما در حوزه توسعه و بهبود وضعیت حمل و نقل آغاز شده و در سال بعد به اوج خواهد رسید.

حمل و نقل پاک و بحران ناترازی برق

این درحالی است که محسن پیرهادی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس به برخی از چالش های برقی شدن خودروهای تهران اشاره می کند و می گوید: در بحث خودروهای برقی نسبت به رویه جهانی ما دچار عقب ماندگی جدی هستیم، چراکه در بحث تامین برق مصرفی در زمان پیک مصرف دچار ناترازی هستیم. به همین دلیل اگر برق خودروها را هم از شبکه مصرفی تامین کنیم، دچار مشکل خواهیم شد.

وی تاکید می کند: واردات خودروی برقی نیازمند بسترسازی مناسب از تهیه برق مصرفی آنها و قیمت گذاری مناسب برای آن گرفته تا ایجاد جایگاه های شارژ ویژه این خودروهاست؛ بنابراین در این مقوله باید برنامه ریزی و برآورد کارشناسانه صورت بگیرد.

ساماندهی سبد ناوگان خودرویی با واردات برقی و بنزینی

پیرهادی ادامه می دهد: برای سامان دهی خودروهای شخصی هم از جهت سوخت مصرفی و هم کیفیت آن باید به سمتی برویم که خودروهای با سوخت مصرفی کمتر- به صورت میانگین مصرف ۴ تا ۵ لیتر برای هر ۱۰۰کیلومتر- در کنار واردات خودروهای برقی و هیبریدی انجام شود، چراکه باید سبد ناوگان خودرویی کشور را از چند نوع وسایل نقلیه به روز و ساماندهی کنیم.

به گفته او واردات خودروی برقی را باید به میزانی انجام دهیم که بتوانیم فرهنگ استفاده از آن و زیرساخت های استفاده از آن را فراهم کنیم، همچنان که برنامه ریزی کشورهای توسعه یافته برای جایگزینی خودروهای برقی با خودروهای سوخت فسیلی نیز در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله تعریف شده؛ ضمن اینکه از مصرف کنندگان خودروهای برقی نیز حمایت ویژه می کنند؛ مثلا دولت آلمان به خریداران خودروهای برقی حدود پنج هزار یورو کمک بلاعوض می کند.

این نماینده مجلس هم بر برقی شدن تدریجی ناوگان تاکید دارد و معتقد است: ماهم در کشورمان باید به سمتی برویم که گام به گام، هدفمند و برنامه ریزی شده بستر را برای استفاده از خودروهای برقی مهیا کنیم؛ مثلا الان در شهر تهران هنوز کسی خودروی برقی ندیده که شرایط و چگونگی استفاده از آن را در تهران محک بزند، یعنی ما درباره چیزی صحبت می کنیم که اصلا آن را ندیده ایم.

پیرهادی خاطرنشان می کند: از آنجا که آلودگی هوا جامعه را منزجر کرده، علاقه به استفاده از این خودروها در میان شهروندان هم دیده می شود، بنابراین دولت باید به سمتی برود که تعدادی خودروی برقی را وارد کند تا با آزمایش آن در سطح جامعه، خروجی کار مشخص شود.

هرچند که مدیران دولتی و شهری بر برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید دارند، اما هنوز از تحقق وعده ورود اتوبوس های برقی که بر اساس آخرین مصاحبه های مدیران شهری قرار بود آذر ماه وارد ناوگان شود، خبری نیست و به نظر می رسد درخواست و پیش بینی کارشناسان شهری محقق و روند برقی شدن آهسته و تدریجی باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟