| کد خبر: 195191 |

در کشور ما علاوه بر اینکه وضعیت جاده‌ها مناسب نیست شرایط بدتری نیز بر جاده‌ها حاکم است. خودروهایی که شرکت‌های خودروسازی داخلی آنها را تولید می‌کنند علی‌الخصوص پراید منجر به تصادف‌های زیادی در جاده‌ها شده است. اگر اکثر تصادف‌ها را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترین تصادف‌های جاده‌ای متعلق به این ماشین است که جان هزاران انسان را گرفته است. استاندارد نبودن جاده‌ها و خودروهای تک‌ستاره‌ای که از کیفیت لازم برخوردار نیستند، بیشترین مشکل را در تصادف و ترافیک جاده‌ها ایجاد می‌کنند. برای حل مشکلات نقص فنی در جاده‌ها باید مشکل از ریشه حل شود.

تین‌نیوز | 

در کشور ما علاوه بر اینکه وضعیت جاده‌ها مناسب نیست شرایط بدتری نیز بر جاده‌ها حاکم است. خودروهایی که شرکت‌های خودروسازی داخلی آنها را تولید می‌کنند علی‌الخصوص پراید منجر به تصادف‌های زیادی در جاده‌ها شده است. اگر اکثر تصادف‌ها را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترین تصادف‌های جاده‌ای متعلق به این ماشین است که جان هزاران انسان را گرفته است. استاندارد نبودن جاده‌ها و خودروهای تک‌ستاره‌ای که از کیفیت لازم برخوردار نیستند، بیشترین مشکل را در تصادف و ترافیک جاده‌ها ایجاد می‌کنند. برای حل مشکلات نقص فنی در جاده‌ها باید مشکل از ریشه حل شود.

وقتی خودرویی دارای نقص فنی است و از استاندارد لازم برای تردد در جاده‌ها برخوردار نیست نباید به مصرف‌کننده تحویل داده شود.

در کنار این دو مورد، عامل بسیار مهم دیگری که تصادف‌های جاده‌ای را افزایش داده است، عدم آمادگی کامل راننده برای هدایت‌کردن ماشین است. اکثر افرادی که گواهینامه می‌گیرند هنوز به آمادگی کامل برای هدایت خودرو در جاده را ندارند؛ اما این نکته نه از سوی رانندگان و نه از سوی آموزشگاه‌های رانندگی رعایت نمی‌شود و رانندگان زیادی حداکثر یک هفته بعد از اخذ گواهینامه هدایت خودرو را در جاده به دست می‌گیرند و منجر به تصادف‌های جاده‌ای می‌شوند. آموزشگاه‌های رانندگی اکثرا به دنبال دریافت هزینه‌های خود هستند و کمتر توجهی به آموزش صحیح رانندگی به افرادی هستند که به آموزشگاه مراجعه می‌کنند.

راه‌حلی که بتوان تصادف‌های جاده‌ای را کاهش داد این است که نگاهی به کشورهای پیشرفته جهان بیندازیم و ببینم در کشورهای دیگر چه راهکاری برای کاهش تصادف‌های جاده‌ای در نظر گرفته‌اند. برای مثال در کشور آمریکا زمانی که تصادفی رخ می‌دهد، پلیس هر دو راننده را مطابق تصادفی که رخ‌داده مجبور می‌کند که به کلاس‌های آموزش کنترل ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی بروند و آموزش‌های لازم را ببینند. دومین برخوردی که با رانندگان در کشورهای دیگر می‌شود افزایش هزینه بیمه ماشین است.

زمانی که فردی برای بیمه مجدد ماشین اقدام می‌کند بر اساس تصادف یا خلافی که راننده خودرو انجام داده بود هزینه بیمه مجدد افزایش می‌یابد. تمام خلاف‌های رانندگی مثل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ‌قرمز، سبقت غیرمجاز بر هزینه بیمه خودرو تأثیر می‌گذارد. در این کشورها اگر خلاف رانندگان و تصادف آنها به حد زیادی برسد شرکت‌های بیمه‌ای، پوشش بیمه برای خودرو صادر نمی‌کنند و صاحب خودرو از رانندگی محروم می‌شود. افزایش بیمه و افزایش آمادگی رانندگان خود باعث می‌شود آمار تصادفات کاهش یابد. دولت و نهادهای ذی‌ربط می‌توانند با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای قوانین را در کشور اجرا کنند و تاحدی از افزایش تصادف‌ها جلوگیری کنند.

*عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین