◄ امید واهی به ساخت راه آهن رشت آستارا/ معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد
معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است با ساخت راه آهن رشت آستارا معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد.
معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است با ساخت راه آهن رشت آستارا معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد.
به گزارش تین نیوز ، مهرداد تقی زاده با بیان این مطلب به تین نیوز گفت: این تفکر که با ساخت راه آهن رشت آستارا اتفاق خاصی در ترانزیت کالا از ایران رخ می دهد، درست نیست.
وی افزود: گرچه روی نقشه مشاهده می شود که راه آهن تا رشت وجود دارد و از آستارا تا روسیه هم خط ریلی موجود است اما بین رشت و آستارا اتصال ریلی برقرار نیست ولی این بدان معنا نیست که اگر رشت با ریل به آستارا وصل شود، اتفاقی خاص و تحول چشمگیری رخ می دهد.
این کارشناس حمل و نقل با تاکید بر این که تجربه راه آهن اینچه برون گرگان بیانکر همین موضوع است، عنوان کرد: زمانی که ساخت راه آهن گرگان اینچه برون مطرح بود، وزیر وقت به کشورهایی که در مسیر این راه آهن قرار داشتند، سفر و جلساتی برگزار کرد.
تقی زاده گفت: در این سفرها این نتیجه به دست آمد که به محض اتصال راه آهن اینچه برون به گرگان، کشورهایی که در مسیر این راه اهن قرار دارند، حدود 7 میلیون تن بار از آن ترانزیت می کنند.
به گفته وی، ایران این مسیر ریلی را ساخت، افتتاح کرد ولی تا کنون در هیچ سالی بار عبوری از این محور از 100 هزار تن بیشتر نشده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: شرایط راه آهن رشت آستارا هم مانند راه آهن اینچه برون گرگان است، کشور روسیه قرار است در این پروژه به صورت فایناس مشارکت کند و این بدان معناست که ایران باید پول هزینه شده روسیه برای ساخت این محور را با سود آن، بازگرداند.
وی تاکید کرد: این روش مشارکت در ساخت راه آهن رشت آستارا، فایده ای برای ایران ندارد و پروژه باید به صورت BOT اجرا گردد، در روش فایناس خود ایران هزینه ساخت را پرداخت می کند و پول و سود پول به روسیه برگردانده می شود.
تقی زاده گفت: اگر روسیه می خواهد تحولی در تزانزیت این منطقه در زمینه ترانزیت صورت گیرد، باید در پروژه به شکلBOT مشارکت کند و هزینه پرداخت شده را از محل بار عبوری دریافت کند، در این صورت روسیه انگیزه خواهد داشت بار بیشتری از این محور عبور دهد.
به گفته ، بی او تی هم باید بدین صورت باشد که حداقل بار عبوری از سوی ایران تضمین نشود بلکه خود روسیه کمک کند و بار بیشتری برای عبور از این محور بفرستد تا بتواند در مدت کوتاهی اصل سرمایه و سودش را کسب کند.
این کارشناس افزود: در حال حاضر حمل و نقل جاده ای در این مسیر فعال است و راه آهن اینچه برون و مسیرهای دیگر هم برای عبور کالاهای کشور روسیه وجود دارد و اما بار زیادی از آنها عبور نمی کند.
معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: دلیل عدم عبور بار از این محورها بخشی مربوط به مشکلات ترانزیت در ایران و بخش دیگر هم مربوط به توافقات ما با کشورهای دیگر است که به نحوی نیست که آنها را به عبور بار از مسیرهای ترانزیتی کشورمان سوق دهد و صاحبان بار این مسیرها را برای عبور کالاهای خود انتخاب نمی کنند .
تقی زاده تاکید کرد: بنابراین تنها زمانی می شود سراغ ساخت راه آهن رشت آستارا رفت که یا روس ها به صورت بی او تی در پروژه مشارکت کنند یا حجم بار عبوری در این مسیر آنقدر زیاد باشد که بگوییم این مسیر را می سازیم تا بخشی از حمل بار موجود به سمت ریل هدایت شود.
هدفون تخریب شالیزارهای مرغوب ایرانه.
آقای تقی زاده اگر پست میخوای بگو بهت بدن .الکی ناامیدی حرف میزنی ۱۰۰تن...آمار ۱۴۰۳) ۶۰۰(هزار تن بوده وانبارها را دارن برای ۱۴۰۴ تا سه میلیون تن آماده میکنند پس زیر ۱۰۰هزارتن نیست .فعلا ۶۰۰الی ۷۰۰هزارتن آمار گمرگ سال ۱۴۰۳ هست .پس حرف ۷ای نا امیدی را به چه قیمتی میزنی ..ایرلن دروازه ترانزیت دنیا میشه بشرطی مثل شما خیانتکار به پست های ریلی منصوب نشه .شما همین آمار را اگر دفاع کردی خودم میرم خدمت رهبری التماس میکنم شما بشید معاون وزیر ....خالق دوستان کارشناس ارشد حقوق.ارتباطاتزیرساخت
سلام.
آقای تقی زاده ،چرا درمورد ساخت راه آهن اصفهان به شیراز نظر نداده که یک مسیر
داخلی و حتی خارجی نیست ،ودرآمد ارزی
هم ندارد؟
ازآستارا تا رشت ،حدود ۱۳۰ کیلومتراست،
راهی کوتاه و مرزی بین المللی که روزانه شاید صد تریلی کامیون ازآن خارج میشود،
این راه کوتاه و ضد آن در داخل حکومت
میلیارد ها دلار به ایران ضرر میزند,
تجار ایرانی حتی اگر کالای داخلی خودرا
به روسیه برسانند,شاهکاری درتجارت خواهد،بود،
راه آهن رشت - آستارا ، خط ریلی ایران را به اروپا
متصل خواهد کرد . این خط مزیت بسیار بیشتری نسبت به خط ریلی اینچه برون به گرگان دارد .
اروپا کانون سرمایه و تجارت و تولید است ، اما آسیای میانه
چیزی ندارد و
به کوری چشم حسودان وتنگ نظران این راه اهن ساخته میشه.نابودباددشمنان گیلان
تحلیل کاملا درستی بود،با زیرساخت ریلی با سرعت ۸۰ کیلومتر وآنهم تک خط و سیاستهای چندگانه دولت ساخت این مسیر وهزینه آن قابل توجیه نیست،اگر بشکل بی او تی احداث بشه ممکنه حمل و نقلی صورت بگیره،اگر بناباشه باری جابجا بشه ایستگاه کاسپین موجوده وباقی مسیرهم با کشتی ترانزیت میشه پس چرا خبری و استقبالی نیست،این مسیر ریلی در ایران مربوط به قرن گذشته است و کارایی امروز جهانی با سرعتهای چندین برابری نیست
البته نظر کارشناسی دقیق و مطالعه شده همیشه راه کار مناسبی. برای پیش رفت ورشد اقتصادی کشور محسوب می شود واز هدررفت سرمایه مملکت جلوگیری می کند اما،،
ایجاد نا امیدی و یاس از هر دشمنیی بد تر در حق این ملت استر
ضمن تأئید نظر آقای مهندس تقی زاده ، باید فقط اظهار نمود ساخت هرگونه مسیر ریلی بین رشت تا آستارا گیلان و محیط زیستش را تحت تأثیر مخرب قرار داده و هزینه ای بیهوده است که ابدا به ترانزیت اقتصادی کمکی نخواهد کرد و ساده گفته شود، خیانت به کشور است!
اداره راه با کارشناسان تحمیلی افتادن تو جون کشاورزان گیلان زمیناشون مفت از چنگشون در میارن
خیلی دری وری گفته کارشناستون چون اصلا به تصادف خیلی زیادی که در این مسیر رخ میده و مشکلات ترافیکی و غیره توجه نکرده
وقتی میلیاردی برا ساخت بیمارستان و خونه و استادیوم و غیره در لبنان و عراق و افریقا و جاهای دیگه خرج میشه پونصد میلیون تومن هزینه این راه اهن همه تون رو کشته
آقای مهردادتقی زاده درست می فرمایند.
سخن کاملا درست و واردی است.
عمو تو هنوز نفهمیدی مسیر اینچه برون به کشورهای آسیای میانه است که از کشورهای عقب مانده دنیا هستند تجارتی ندارند تا به مسیر ریلی و غیره نیازمند باشند
این مسیر از جنوب است به طرف اروپا و روسیه از بندر اقیانوسی چابهار و از بندرعباس و بنادر دیگر جنوب به طرف شما و شمال غرب یعنی روسیه و اروپا
امثال تو در وزارتخانه ها هستند که این طرح با کندی پیش می رود یا اصلا مسکوت باقی می ماند