| کد خبر ۳۰۸۲۰۵
کپی شد

◄ امید واهی به ساخت راه آهن رشت آستارا/ معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است با ساخت راه آهن رشت آستارا معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد.

امید واهی به ساخت راه آهن رشت آستارا/ معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد
تین نیوز |

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است با ساخت راه آهن رشت آستارا معجزه ای در تزانزیت کشور اتفاق نمی افتد.

به گزارش تین نیوز ، مهرداد تقی زاده با بیان این مطلب به تین نیوز گفت: این تفکر که با ساخت راه آهن رشت آستارا اتفاق خاصی در ترانزیت کالا از ایران رخ می دهد، درست نیست.

وی افزود: گرچه  روی نقشه مشاهده می شود که  راه آهن  تا رشت وجود دارد و از آستارا تا روسیه هم خط ریلی موجود است اما بین رشت و آستارا اتصال ریلی برقرار نیست ولی این بدان معنا نیست که اگر رشت با ریل به آستارا وصل شود، اتفاقی خاص و تحول چشمگیری رخ می دهد.

این کارشناس حمل و نقل  با تاکید بر این که تجربه راه آهن اینچه برون گرگان  بیانکر همین موضوع است، عنوان کرد:  زمانی که ساخت راه آهن گرگان اینچه برون مطرح بود، وزیر وقت  به کشورهایی که در مسیر این راه آهن قرار داشتند، سفر و جلساتی برگزار کرد.

تقی زاده گفت: در این سفرها این نتیجه به دست آمد که به محض اتصال راه آهن اینچه برون به گرگان، کشورهایی که در مسیر این راه اهن قرار دارند،  حدود 7 میلیون تن بار از آن ترانزیت می کنند.

به گفته وی، ایران  این مسیر ریلی را ساخت، افتتاح کرد ولی تا کنون در هیچ سالی بار عبوری از این محور از 100 هزار تن بیشتر نشده است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: شرایط راه آهن رشت آستارا هم مانند راه آهن اینچه برون گرگان است، کشور روسیه قرار است در این پروژه  به صورت فایناس  مشارکت کند و این بدان معناست که ایران باید پول هزینه شده  روسیه برای ساخت این محور را با سود آن، بازگرداند.

وی تاکید کرد: این روش مشارکت در ساخت راه آهن رشت آستارا،  فایده ای برای ایران ندارد و پروژه باید به صورت BOT اجرا گردد، در روش فایناس خود ایران هزینه ساخت را پرداخت می کند و   پول و سود پول به روسیه برگردانده می شود.

تقی زاده گفت: اگر روسیه می خواهد تحولی در تزانزیت این منطقه در زمینه ترانزیت صورت گیرد، باید در پروژه به شکلBOT  مشارکت کند و هزینه پرداخت شده را از محل بار عبوری  دریافت کند، در این صورت روسیه انگیزه خواهد داشت بار بیشتری از این محور عبور دهد.

به گفته ، بی او تی هم باید بدین صورت باشد که حداقل بار عبوری از سوی ایران تضمین نشود بلکه خود روسیه کمک کند و بار بیشتری برای عبور از این محور بفرستد تا بتواند در مدت کوتاهی اصل سرمایه و سودش را کسب کند.

این کارشناس افزود: در حال حاضر  حمل و نقل جاده ای  در این مسیر فعال است و راه آهن اینچه برون و مسیرهای  دیگر  هم برای  عبور کالاهای کشور روسیه وجود دارد و اما بار زیادی از آنها عبور نمی کند. 

معاون اسبق وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: دلیل عدم عبور بار از این محورها  بخشی مربوط به مشکلات ترانزیت در ایران و بخش دیگر هم مربوط به توافقات ما با کشورهای دیگر است که به نحوی نیست که آنها را به  عبور بار از مسیرهای ترانزیتی کشورمان سوق دهد و صاحبان بار این مسیرها را برای عبور کالاهای خود انتخاب نمی کنند .

تقی زاده تاکید کرد: بنابراین تنها زمانی می شود سراغ ساخت راه آهن رشت آستارا رفت که یا روس ها به صورت بی او تی در پروژه مشارکت کنند یا حجم بار عبوری  در این مسیر آنقدر زیاد باشد که بگوییم این مسیر را می سازیم تا بخشی از حمل بار موجود به سمت ریل هدایت شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    هدفون تخریب شالیزارهای مرغوب ایرانه.

  • خالق دوستان پاسخ

    آقای تقی زاده اگر پست میخوای بگو بهت بدن .الکی ناامیدی حرف میزنی ۱۰۰تن...آمار ۱۴۰۳) ۶۰۰(هزار تن بوده وانبارها را دارن برای ۱۴۰۴ تا سه میلیون تن آماده می‌کنند پس زیر ۱۰۰هزارتن نیست .فعلا ۶۰۰الی ۷۰۰هزارتن آمار گمرگ سال ۱۴۰۳ هست .پس حرف ۷ای نا امیدی را به چه قیمتی میزنی ..ایرلن دروازه ترانزیت دنیا میشه بشرطی مثل شما خیانتکار به پست های ریلی منصوب نشه .شما همین آمار را اگر دفاع کردی خودم میرم خدمت رهبری التماس میکنم شما بشید معاون وزیر ....خالق دوستان کارشناس ارشد حقوق.ارتباطاتزیرساخت

  • علی پاسخ

    سلام.
    آقای تقی زاده ،چرا درمورد ساخت راه آهن اصفهان به شیراز نظر نداده که یک مسیر
    داخلی و حتی خارجی نیست ،ودرآمد ارزی
    هم ندارد؟
    ازآستارا تا رشت ،حدود ۱۳۰ کیلومتراست،
    راهی کوتاه و مرزی بین المللی که روزانه شاید صد تریلی کامیون ازآن خارج میشود،
    این راه کوتاه و ضد آن در داخل حکومت
    میلیارد ها دلار به ایران ضرر میزند,
    تجار ایرانی حتی اگر کالای داخلی خودرا
    به روسیه برسانند,شاهکاری درتجارت خواهد،بود،

  • فرامرز کریمی پاسخ

    راه آهن رشت - آستارا ، خط ریلی ایران را به اروپا
    متصل خواهد کرد . این خط مزیت بسیار بیشتری نسبت به خط ریلی اینچه برون به گرگان دارد .
    اروپا کانون سرمایه و تجارت و تولید است ، اما آسیای میانه
    چیزی ندارد و

  • امین پاسخ

    به کوری چشم حسودان وتنگ نظران این راه اهن ساخته میشه.نابودباددشمنان گیلان

  • محمد پاسخ

    تحلیل کاملا درستی بود،با زیرساخت ریلی با سرعت ۸۰ کیلومتر وآنهم تک خط و سیاستهای چندگانه دولت ساخت این مسیر وهزینه آن قابل توجیه نیست،اگر بشکل بی او تی احداث بشه ممکنه حمل و نقلی صورت بگیره،اگر بناباشه باری جابجا بشه ایستگاه کاسپین موجوده وباقی مسیرهم با کشتی ترانزیت میشه پس چرا خبری و استقبالی نیست،این مسیر ریلی در ایران مربوط به قرن گذشته است و کارایی امروز جهانی با سرعتهای چندین برابری نیست

  • فرهنگ نظری پاسخ

    البته نظر کارشناسی دقیق و مطالعه شده همیشه راه کار مناسبی. برای پیش رفت ورشد اقتصادی کشور محسوب می شود واز هدررفت سرمایه مملکت جلوگیری می کند اما،،
    ایجاد نا امیدی و یاس از هر دشمنیی بد تر در حق این ملت استر

  • دادخواه پاسخ

    ضمن تأئید نظر آقای مهندس تقی زاده ، باید فقط اظهار نمود ساخت هرگونه مسیر ریلی بین رشت تا آستارا گیلان و محیط زیستش را تحت تأثیر مخرب قرار داده و هزینه ای بیهوده است که ابدا به ترانزیت اقتصادی کمکی نخواهد کرد و ساده گفته شود، خیانت به کشور است!

  • حمید پاسخ

    اداره راه با کارشناسان تحمیلی افتادن تو جون کشاورزان گیلان زمیناشون مفت از چنگشون در میارن

  • ناشناس پاسخ

    خیلی دری وری گفته کارشناستون چون اصلا به تصادف خیلی زیادی که در این مسیر رخ میده و مشکلات ترافیکی و غیره توجه نکرده

  • ناشناس پاسخ

    وقتی میلیاردی برا ساخت بیمارستان و خونه و استادیوم و غیره در لبنان و عراق و افریقا و جاهای دیگه خرج میشه پونصد میلیون تومن هزینه این راه اهن همه تون رو کشته

  • مجید پاسخ

    آقای مهردادتقی زاده درست می فرمایند.

  • همایون اسدی پاسخ

    سخن کاملا درست و واردی است.

  • محفوظ پاسخ

    عمو تو هنوز نفهمیدی مسیر اینچه برون به کشورهای آسیای میانه است که از کشورهای عقب مانده دنیا هستند تجارتی ندارند تا به مسیر ریلی و غیره نیازمند باشند
    این مسیر از جنوب است به طرف اروپا و روسیه از بندر اقیانوسی چابهار و از بندرعباس و بنادر دیگر جنوب به طرف شما و شمال غرب یعنی روسیه و اروپا
    امثال تو در وزارتخانه ها هستند که این طرح با کندی پیش می رود یا اصلا مسکوت باقی می ماند

  • احمد سعیدآبادی پاسخ

    باتوجه به ارتباط همیشگی و بدون تنش اقتصادی کشورمان با روسیه و نیاز بازار داخلی روسیه با 340 ملیون نفر که تقاضا به محصولات کشاورزی و باغی ایران دارند و دیگر کشورهای مسیر همچون آذربایجان و جمهوری خودمختار چچن و داغستان، بستر اقتصادی مناسبی برای صادرات در این منطقه وجود داشته و منجر به ارزآوری

  • ایرانی پاسخ

    در حال حاضر راه آهن ایران از طریق ترکیه به اروپا وصل است و نیازی به رشت آستارا نیست. بهتر است مسیر موجود ظرفیت سازی شود و ترانزیت از جنوب شروع و به اروپا ختم شود. ساختن رشت آستارا و ادامه به جمهوری آذربایجان و روسیه اشتباهی اقتصادی و زیست محیطی است.بندر انزلی و بندر امیرآباد برای ترانزیت به روسیه وجود دارند.

  • ناشناس پاسخ

    باید بفکر پیشرفت شد اگر وایسیم و بگیم حمل ونقل ضیف هست کار پیش نمیره.،،، اول زیرساختها بوجود بیاد و بعد رابطه ها را درست کنیم.،،، بهترنیست در عوض بتاراج بردن سرمایهای مملکت دست به آبادانی ایران بکنیم.

  • ناشناس پاسخ

    این میتونست راه آهن اردبیل رشت میشد چرا که آستارا چسب اردبیله و دوتا بودجه کلان خرج دو راه آهن یکی اردبیل به تهران ، و دیگری رشت به آستارا هدر رفت بودجه مملکت نمیشد

  • علی رضایی پاسخ

    دقیقا درسته.
    برای ایران الان از نان شب واجب تر سرمایه گذاری در راه آهن ایران _ هرات _ مزارشریف _ چین هست.
    این کوریدور از هرات تا بلخ حدود ۳ میلیارد دلار خرج دارد. و از بلخ تا نقطه صفر مرزی در چین هم ۴ میلیارد دلار خرج دارد.
    اما این مسیر میتواند بهترین مسیر برای صادرات نفت و پتروشیمی و کالا به چین و کل آسیای میانه و افغانستان باشد. و البته دلالی های کشور هایی مثل امارات و سنگاپور و مالزی برای فروش نفت بنام خودشان هم بشدت کم شده و پول هنگفتی توی جیب خودمان می ماند.
    یادمان نرود ۲۰ سال دیگر افغانستان ۷۰ میلیون نفر میشود یک بازار بسیار جذاب و سوداور برای صادرات کالا از طریق خط آهن.

  • احد صالحی پاسخ

    من نظرم رو در مورد ساخت این قطعه از راه آهن سالهای قبل عنوان کرده ام. هرچند باعث دلخوری بعضی از عزیزان برمی منطقه شده است. لیکن از قرار معلوم روش تامین سرمایه، روش فاینانس یا وام خارجی است. لذا بار دیگر بخشی از سرمایه مملکت به هدر خواهد رفت تا بعد از چندین سال از آغاز بهره برداری، بگویند که " نشد ".