| کد خبر: 234996 |

فعالان صنعت سیمان در نشستی با وزیر صمت، اصلی‌ترین دغدغه‌های حوزه سیمان را مطرح کردند که از جمله آنها قیمتگذاری دستوری، هزینه حمل و نقل و تأمین سوخت و برق پایدار بود.

تین نیوز

ظهر امروز نمایندگان تشکل‌ها و فعالان صنعت سیمان در نشستی با وزیر صمت به بحث و بررسی مشکلات تولید سیمان پرداختند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در این نشست محمدرضا احسانفر عضو انجمن سیمان اظهار داشت: در ۱۲ سال گذشته قیمت‌های سیمان نسبت به نرخ تورمی اعلامی توسط بانک مرکزی ۳.۶ برابر عقب بوده است یعنی اگر قیمت افزایش یابد، تازه به نرخ تورم می‌رسیم.

وی افزود: نرخ ارزی فروش سیمان از ۵۰ دلار به ۱۰ تا ۱۲ دلار کاهش یافته است. همچنین طی ۱۲ سال گذشته ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاری که از سوی کارخانجات انجام شد، نرخ بازگشت نداشته است. حتماً باید فکری برای این موضوع شود.

در ادامه عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان اظهار داشت: وظیفه وزارت صمت این است که روند تولید و اشتغال را حفظ کند اما طی سال‌های گذشته تصمیماتی گرفته شد که ما را به عقب راند. به عنوان مثال اعمال قیمت گذاری دستوری موجب تحلیل صنعت سیمان شد.

وی با اشاره به لزوم تأمین سوخت و برق پایدار برای صنعت سیمان گفت: ما در بخش تأمین سوخت و گاز مشکل داریم و در این رابطه با متولیان فرآورده‌های نفتی صحبت کردیم اما به قدری شرایط را سخت کردند که هیچ نتیجه‌ای از این جلسات حاصل نشد.

شیخان ادامه داد: مخازن ما آماده است و باید به ما مازوت اعتباری بدهند تا تولید در زمستان ادامه داشته باشد.

همچنین شهریار گراوندی عضو انجمن سیمان در این نشست گفت: سیمان در کشور مظلوم واقع شده است. وقتی قیمت افزایش می‌یابد همه تولیدکننده را مقصر می‌دانند و اصل موضوع که قطعی برق است، فراموش می‌شود. موضوع گاز هم در فصل سرما مزید بر علت خواهد شد.

وی افزود: در این صنعت ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و چند میلیون نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند. وزارت صمت باید با درایت به این صنعت نگاه کند.

عضو انجمن سیمان گفت: قیمت گذاری دستوری سیمان باعث شده که این صنعت تحلیل برود. قیمت واقعی سیمان، این قیمت‌های دستوری نیست.

در ادامه محمدرضا سلیمیان تولیدکننده سیمان با اشاره به هزینه‌های مترتب در صنعت سیمان اظهار داشت: هزینه‌های زیادی در صنعت سیمان وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها، هزینه حمل و نقل است. متأسفانه از ابتدای امسال نرخ حمل و نقل راه‌آهن ۳۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین حسینی عضو انجمن سیمان در این نشست گفت: طی دو و نیم ماه گذشته که برق صنایع قطع شد، سیمان، گران و خسارات زیادی به این صنعت وارد شد. با این حال هزینه کارخانجات ثابت مانده بود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شد که در فصل تابستان چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و ما برنامه‌هایی را هم ارائه داده بودیم اما توجهی به آن نشد. در وزارت صمت باید تیمی تشکیل شود تا این پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را انجام دهد.

حسینی به تأمین سوخت کارخانجات سیمان اشاره کرد و گفت: خرید مازوت برای فصل زمستان یک بخش قضیه است. کارخانجاتی که داخل شهر هستند برای تأمین سوخت چه باید بکنند؟ برنامه‌ها در حوزه سیمان باید به نحوی باشد که واسطه‌ها از این مسائل سوءاستفاده نکنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید