| کد خبر: 207982 |

پیشنهاد یک کارشناس:

◄ معافیت سه ماهه برای پرداخت اقساط وام‌ها ارایه شود

دولت‌های بریتانیا و فرانسه به ترتیب 350 میلیارد پوند و 300 میلیارد یورو برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها و شوک اقتصاد ملی، اختصاص داده‌اند.

تین نیوز

یک کارشناش هوانوردی معتقد است در کنار تمام اقدامات ارزشمندی که در کشور ما برای مهار ویروس کرونا انجام می‌شود باید مراقب شوک اقتصادی ناشی از بحران کرونا در آینده‌ نزدیک نیز بود.

به گزارش تین نیوز، داریوش نیکنام در گفت‌و گو با خبرنگار این شبکه خبری بیان کرد: در حال حاضر تمام اقدامات انجام شده از طریق ستادها، قرارگاه‌ها و سایر مراکز، تک بعدی و متمرکز بر مهار ویروس است و تا کنون مشاهده نشده که وزرای دارایی، صمت و کار، یک طرح ابتکاری برای پرهیز از خطر ورشکستگی کسب‌ و کارهای خصوصی ارایه کنند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر دارایی انگلیس که 2 روز پیش عنوان کرده «هر کاری که لازم باشد» انجام می‌دهد تا به خرده فروشان، کافه‌ها و فرودگاه‌ها و دیگر شرکت‌ها کمک کند، بیان کرد: دولت‌های اروپایی که با مشکل بحران تحریم، تورم، رکود، افزایش بی‌سابقه نقدینگی، کسری بودجه سنگین و ... مواجه نیستند از همین آغاز کار در 2 جبهه موازی مهار ویروس و مهار شوک اقتصادی در اثر ورشکستگی کسب و کارهای مرتبط، فعالیت می‌کنند، زیرا غفلت از حوزه اقتصادی پیامدهای جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، وی بر لزوم تاب‌آوری اقتصاد ملی در مقابله با بحران ناشی از ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: بحران‌های ناشی از تحریم، کاهش رشد اقتصادی، تورم، رکود، افزایش بی‌سابقه نقدینگی، فساد در زنجیره تامین کالاهای اساسی مورد نیاز قشر عظیمی از مردم، کمبود شدید منابع صندوق‌های بازنشستگی و ناکارآمدی سیستم بانکی، می‌تواند پیکر نحیف  اقتصاد ملی را ضعیف‌تر نموده و شوک شدیدی را در آینده نزدیک در پی داشته باشد.

این کارشناس افزود: بر این اساس پشتیبانی از اقتصاد ملی به‌ویژه کسب و کارهای خصوصی، شرکت‌های مختلف آسیب دیده از بحران کرونا و به‌خصوص در حوزه سفر و گردشگری از طریق بسته اعطای تسهیلات فوری به‌صورت وام‌های بدون بهره و یا کم بهره و کاهش مالیات  و بخشودگی مطالبات معوق بانکی، ضروری است.

نیکنام ادامه داد: جهت مقابله با شوک سنگین در حوزه حمل‌ و نقل هوایی بازرگانی که در نوع خود طی یک قرن اخیر بی‌سابقه بوده به‌طوری‌که درصد ابطال پروازها از درصد ذخیره جا به مراتب پیشی گرفته است لازم است دولت نسبت به ارایه بسته حمایتی فوری اقدام کند.

به گزارش تین نیوز، وی اظهار کرد: معافیت حداقل سه ماهه برای مقروضان سیستم بانکی جهت پرداخت اقساط وام‌ها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز می‌تواند به عنوان یک راهکار مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: دولت‌های بریتانیا و فرانسه به ترتیب 350 میلیارد پوند و 300 میلیارد یورو برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت‌ها و شوک اقتصاد ملی، اختصاص داده‌اند.

وی افزود: بزرگترین فرودگاه‌های بریتانیا شامل هیترو و گتویک در هشداری به دولت از خطر تعطیل شدن در صورت عدم کمک دولت، می‌گویند و انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی،  یاتا، در یک برآورد با 2 سناریو خوشبینانه و بدبینانه این شوک اقتصادی بی‌سابقه را برای اعضای این انجمن به ترتیب 83 و 113 میلیارد دلار برآورد کرده است.

به گزارش تین نیوز، نیکنام در ادامه به ارایه آخرین تحولات هوانوردی بین‌المللی در پی بحران ناشی از ویروس کرونا پرداخت و این موراد را به شرح زیر برشمرد:

1- درخواست هواپیمایی کوانتاس استرالیا از 30 هزار پرسنل خود برای رفتن به مرخصی

2- بسته حمایتی دولت هند به مبلغ یک میلیارد و600 میلیون دلار برای خطوط هوایی

3- درخواست ایکائو از دولت‌ها جهت استمرار پروازهای باری به منظور لجستیک فوری کالاهای پزشکی مورد نیاز

4- زمین‌گیر شدن بیش از 600 فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی دلتا در آمریکا و کاهش عملیات به میزان 70 درصد

5- سقوط پی در پی ارزش سهام خطوط هوایی آمریکا در بازارهای سهام بین‌المللی

6- پیشنهاد بسته حمایتی دولت ترامپ به میزان50 میلیارد دلار

7- بسته حمایتی نیوزلند به میزان 344 میلیون دلار

8- کاهش 80 درصدی عملیات پروازهای مسافری خطوط هوایی دولتی چین

9- تشدید وخامت اوضاع در بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان، امریکن ایرلاین و درخواست این شرکت از سهامداران برای برگشت بخشی از سود سهام به منظور تامین نقدینگی لازم برای مقابله با بحران ناشی از ویروس کرونا (این شرکت دارای 86 هزار پرسنل است که از این تعداد 25300 نفر مهماندار و 13800 نفر خلبان هستند).

10- پیش‌بینی شرکت‌های هوایی آمریکا برای احیای اقتصادی و خروج از وضعیت بحرانی فقط در یک بازه  بلندمدت

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.