| کد خبر: 70052 |

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر تشریح کرد:

◄ جزییات هفت اجلاس مشترک همکاری‌های دریای خزر

تین نیوز | هفتمین اجلاس مشترک همکاری‌های دریای خزر امروز 25 آبان ماه در مازندران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از بندر امیرآباد، معاون امور بندری و مناطق ویژه و سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در هفتمین اجلاس مشترک همکارهای دریای خزر گفت: در حالی این اجلاس در استان مازندران برگزار می شود که شش اجلاس گذشته بستر خوبی برای همکاری بین منطقه ای در بین کشورها حاشیه دریای خزر را فراهم کرده است.

جلیل اسلامی افزود: همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در حوزه خزر مورد اهتمام تمامی کشورهای حوزه خزر بوده وی با بیان اینکه حوزه خزر با تمرکز جمعیتی حدود 300 میلیون نفر و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل زمینه روشنی را برای همکارهای آینده فراهم کرده است تمامی کشورها تلاش دارند این بستر را بیش از گذشته فراهم کنند.

وی تصریح کرد: موقعیت استراتژیک خزر و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی حسن همجواری و همکاری دیرینه منطقه ای شرایطی را فراهم کرده که امکان توسعه را بیش از بیش به وجود می آورد.

اسلامی افزود: افزایش سهم بازار کشورها و افزایش حمل و نقل دریایی زمینه خوبی را برای توسعه به وجود آورده است در حالی در این اجلاس جمع شده ایم که در اجلاس سال های گذشته پیشنهادها و اقدامات مفیدی برای توسعه همکاری های کشورهای ساحلی دریای خزر فراهم شده است.

معاون امور بندری و مناطق ویژه و سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اولین اجلاس گفت: اولین اجلاس به پیشنهاد ایران در سال 2008 در بندر انزلی برگزار شد و زمینه همکاری کشتیرانی همجوار و تلاش برای توسعه همکارهای کشورهای منطقه محورهای این اجلاس بود. دومین اجلاس در سال 2010 در روسیه برگزار شد که توسعه همکارهای دریایی و توسعه ایمنی دریایی و همکاری بین کشورها مورد تاکید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سومین اجلاس در ترکمنستان در سال 2011 برگزار شد تاسیس اتحادیه شرکت های کشتیرانی تفاهم نامه همکاری در زمینه ایمنی عملیات، بندری و دریایی مهمترین مباحث این اجلاس بود.

اسلامی در خصوص چهارمین اجلاس گفت: در 2012 در بندر آکتاو قزاقستان برگزار شد که توسعه ایمنی کشتیرانی و تلاش برای ایجاد مرکز مشترک برای همکاری های دریایی از جمله مباحثی بود که در آن جلسه مورد بحث قرار گرفت.

پنجمین اجلاس در بندر باکو آذربایجان در سال 2013 برگزار شد که توسعه تجاری، افزایش همکارهای تخصصی و فنی مورد توجه قرار گرفت.  وی افزود: ششمین اجلاس در بندر آستاراخان روسیه برگزار شد که بیشتر مباحث تجاری حجم مادلات بازرگانی و راه های تسهیل روابط تجاری بین کشورها مورد بحث قرار گرفت.

اسلامی در مورد هفتمین اجلاس گفت: این اجلاس مشترک مدیران بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر بیشتر زمینه های همکاری های دریایی، فرصت سازی و ایجاد امکان سرمایه گذاری بخش خصوص منطقه در زیر ساخت ها، توسعه آموزش های مشترک دریایی و بندری، مراقبت از محیط زیست دریایی و تلاش برای افزایش سهم کشورهای حاشیه خزر در بازارهای بین المللی به خصوص در استفاده از کریدورهای بین المللی از مباحثی است که در این اجلاس بدان پرداخته خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که دریای خزر حوزه مناسبی برای همزیستی و دوستی کشورهای همجوار و حاشیه خزر برای سال‌های طولانی باقی بماند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.