| کد خبر: 48465 |

گزارشی از سفر یکروزه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به منطقه شرق استان؛ گره های توسعه و رونق بنادر سیریک و تیاب گشوده شد

تین نیوز | عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان در جریان بازدید یکروزه خود از بنادر شرق استان، دستوراتی را به منظور گره گشایی و رفع موانع توسعه و رونق اقتصادی بنادر سیریک و تیاب صادر کرد و از آمادگی سازمان بنادر برای واگذاری این بنادر به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش تین نیوز از اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان،کمتر از سه روز پس از بسته شدن پرونده 20 روزه طرح نوروزی سال 94 ساماندهی سفرهای دریایی که با خلق یک حماسه دریایی، جابجایی 5 میلیون نفر سفر و حمل بیش از 500 هزار دستگاه خودرو به جزایر خلیج فارس بدون سانحه به ثبت رسید، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و جمعی از مدیران ارشد این اداره کل عازم سفری یکروزه به منظور بازدید از بنادر منطقه شرق استان شدند تا از نزدیک، بررسی ها و پیگیری لازم را به منظور سرعت گرفتن روند توسعه این بنادر انجام دهند.

"مهدی نوفرستی" معاون دریایی، "عباس کمالی" معاون مهندسی عمران، "محمدعلی اصل سعیدی پور" معاون امور بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و "محمد محسنی" مدیر اداره بنادرو دریانوردی باهنر در این بازدید یک روزه "ابراهیم ایدنی" عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری استان را همراهی کردند.

گفتنی است، از مجموع بیش از 30 بندر چندمنظوره کوچک و بزرگ در دست اقدام در محدوده سواحل استان هرمزگان، تعداد 11 بندر در منطقه شرق استان واقع شده که عمده آنها یا تحویل موقت شده یا بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

http://www.tinn.ir/images/docs/000048/n00048465-t.gif

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جریان بازدید از بندر چندمنظوره سیریک با فرماندار، رییس شورای شهر و مسئولان محلی، تجار و فعالان اقتصادی این منطقه گفت وگو کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.

مسئولان و فعالان دریایی این منطقه نیز با ابراز خرسندی از اقدامات سازمان بنادرودریانوردی در زمینه احداث بنادر چندمنظوره در مناطق کمتر توسعه یافته سواحل مکران، خواستار اتخاذ تصمیماتی به منظور رفع مشکلات زیرساختی این بندر شدند.

ایدنی نیز طی سخنانی ضمن اشاره به نامگذاری سال 94 با عنوان" دولت و ملت، همدلی و همزبانی" خاطرنشان کرد: در راستای جامه عمل پوشاندن به شعار امسال، مشارکت دادن سرمایه گذاران بخش خصوصی و واگذاری امور مربوط به راهبری و بهره برداری از بنادر به ساحل نشینان از جمله اولویت های سازمان بنادر برای خروج از تنگناهای اعتباری پروژه های بندرسازی می باشد.
وی اضافه کرد: با چنین تدبیری، از یک طرف گره طرح های عمرانی راکد مانده باز خواهد شد و از طرف دیگر با جذب سرمایه های بخش خصوصی شاهد سرعت گرفتن شکوفایی بنادر احداث شده در مناطق کمتر توسعه یافته و شکوفایی اقتصادی آن ها خواهیم بود.

گفتنی است، بندر چندمنظوره سیریک با هدف توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صیادی در مرکز شهرستانی به همین نام واقع در 175 کیلومتری شرق بندرعباس احداث شده است که با 34 هکتار وسعت حوضچه، پس از بندر شهید رجایی از بزرگ‌ترین حوضچه در محدوده سواحل استان هرمزگان برخوردار است. طول بازوی اصلی این بندر 1400متر و طول بازوی فرعی 879 متر می باشد.
طبق مطالعات صورت گرفته، با توجه به جایگاه سیریک در شرق هرمزگان و نزدیکی آن به بنادر کشور عمان، این بندر می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه کمک شایانی کند و فرصت های زیادی در زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی بویژه در بخش صادرات کالاهای غیر نفتی را فراهم سازد.

لایروبی بندر تاریخی تیاب با رعایت ضوابط زیست محیطی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه سفر یکروزه خود به شرق هرمزگان با همراهی جمعی از مسئولان شهرستان میناب از بندر تاریخی تیاب نیز بازدید کرد. در جریان این بازدید و دیدار با پیمانکار این پروژه، "ایدنی" دستوراتی را به منظور سرعت بخشیدن روند اجرایی لایروبی خور تیاب در راستای احیای این بندرتاریخی، صادر کرد.

وی تأکید کرد: بندر تیاب در فاصله چندین کیلومتری رویشگاه جنگل های حفاظت شده دریایی حرا قرار دارد که بر همین اساس، تمامی مراحل مربوط به انجام عملیات اجرایی طرح توسعه و لایروبی خور آن باید با رعایت مقررات و ضوابط زیست محیطی انجام شود.

شایان ذکر است، بندر تاریخی تیاب مهمترین منطقه ساحلی شهرستان میناب است که گمرک آن طی دهه های اخیر از جمله فعال ترین گمرکات جنوب کشور بوده است. این بندر درگذشته یکی از بنادر مهم خطه جنوب ایران از لحاظ فعالیتهای تجاری، توریستی، ماهیگیری و فعالیتهای وابسته به دریا محسوب می شده و همچنین فعال ترین مرز دریایی برای صادارت و واردات کالاها در منطقه شرق استان بوده است.

بندر تیاب طی دو سه دهه اخیر به دلیل بروز مشکلات ناوبری استفاده از ظرفیت های آن دچار موانعی شده بود بر همین اساس، طرح تبدیل این بندر کوچک به یک بندر مدرن چندمنظوره سال 90 با تامین اعتبار از منابع داخلی سازمان بنادر در دستورکار اداره کل بنادرو دریانوردی هرمزگان قرار گرفت.

طی سه سال اخیر پس از اتمام مطالعات مربوط به توسعه این بندر، طرح لایروبی خور و حوضچه آن در دو فاز اجرایی کلید خورد؛ به گونه ای که فاز نخست این طرح سال 91 با اعتباری بالغ بر 11 میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر آغاز و با انجام عملیات لایروبی حوضچه و استحصال دریا به حجم60 هزارمتر مکعب به پایان رسید. فاز دوم طرح توسعه این بندر شامل 420 هزار متر مکعب لایروبی خور و حوضچه نیز از اواخر سال 92 تاکنون در دست انجام است.

گفتنی است، جاذبه های توریستی این بندر مانند وجود انواع پرندگان دریایی ، 4 هزار هکتار جنگل های مانگرو (حرا) و تالاب بین المللی 45هزار هکتاری از جاذبه های گردشگری بندر تاریخی تیاب است.

یادآور می شود، با بهره برداری از این بندر موتورلنج هایی با ظرفیت 300 تن و شناورهای مسافری و لندینگ کرافت با آبخور سه متر می توانند در این بندر تردد کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.