| کد خبر: 45777 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ افزایش سه برابری بهره وری واگن مسافری با برقی سازی خط آهن تهران - مشهد

تین نیوز | معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن گفت: برقی سازی خط آهن تهران - مشهد در سال 86 به عنوان اولویت یک برقی کردن در راه آهن ایران تعیین شد.

عباس قربانعلی بیک، اولین مجری طرح برقی کردن راه آهن و معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن در گفتگو با تین نیوز، در خصوص ضرورت برقی سازی خط آهن تهران مشهد گفت: براساس مطالعات انجام شده در سال 82، برقی کردن راه آهن تهران - مشهد نسبت به استفاده از حالت دیزلی با حدود 10 میلیون مسافر اقتصادی تر بود و این در حالی است که تعداد مسافر این مسیر مدت ها است از مرز 15 میلیون مسافر نیز گذشته است.

وی ابراز داشت: بررسی ها نشان می دهد که با برقی کردن این مسیر، بهره وری لکوموتیو تا چهار برابر و بهره وری واگن مسافری نیز می تواند به بیش از سه برابر افزایش یابد.

این کارشناس ریلی ادامه داد: امروزه مسیر تهران - مشهد حدود نیمی از مسافران راه آهن را به خود اختصاص داده و به دلیل تقاضای سفرهای زیارتی به شهر مشهد در مطالعات مشاور خارجی در سال 86 به عنوان اولویت یک برقی کردن در راه آهن ایران تعیین شد.

معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن در خصوص مشکلات اصلی اجرایی کردن پروژه های برقی کردن تصریح کرد: پیچیدگی برقی کردن به نسبت یک پروژه معمولی خرید لکوموتیو یا واگن بسیار بالاتر است به این دلیل که چند فعالیت باید به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و هماهنگ پیش رود از جمله: احداث خط بالاسری، احداث پست های تامین برق، اصلاح سیستم علائم، اصلاحات لازم در خط، تامین لکوموتیو برقی پیش بینی سیستم های تعمیر و نگهداری، اصلاح واگن های موجود و تامین واگن های مسافری جدید و نظایر آن.

قربانعلی بیک با اشاره به مناقصه برگزار شده در سال 86 که منجر به دریافت پیشنهاد از 3 کنسرسیوم در سال 87 گردید بیان داشت: متاسفانه به دلیل اعمال برخی سلایق سیاسی و غیر کارشناسی در دولت نهم پروزه برقی سازی خط آهن تهران - مشهد در چند مرحله با تاخیر مواجه شد و در حال حاضر هم در پایان سال 92 به کنسرسیوم مپنا و دو شرکت چینی واگذار شده است. امیدواریم در برنامه پنجم توسعه شاهد راه اندازی این خط باشیم.

شایان ذکر است چندی پیش علی سبحانی‌فر، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی از قول وزیر راه و شهرسازی برای آغاز عملیات برقی کردن قطار تهران ـ مشهد در بهار سال 94 خبر داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.