| کد خبر: 242205 |

◄ آینده گردشگری ایران و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

رئیس جامعه تورگردانان ایران تاکید کرد: هرچند جذب تماشاچیان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌تواند آینده گردشگری ایران را رقم بزند اما باید دید اکنون که برای سفر این تماشاچیان لغو روادید کرده‌ایم آیا زیرساخت‌ های لازم از صدور ویزا گرفته تا اقامت و پذیرایی فراهم است؟

تین نیوز

حضور تیم ملی ایران در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ و البته جذب بخشی از تماشاچیان بازی‌ های جام جهانی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران، از جمله موضوعات مهمی هستند که این روزها پیرامون برگزاری جام جهانی قطر در پاییز سال جاری مطرح شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، با توجه به آنکه قرعه‌کشی بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام و رقبای تیم‌های مختلف مشخص شده، می‌توان گفت برنامه ریزی برای حضور گردشگران و تماشاچیان نیز درحال انجام است. هرچند بسیاری از کشورهای همسایه قطر با توجه به ظرفیت موجود از سال‌ها پیش رایزنی‌های لازم برای حضور تماشاچیان فوتبال را در جاذبه‌های گردشگری خود آغاز کرده‌اند اما ایران نیز سعی دارد در چند ماه باقی مانده تلاش خود را برای جذب تعدادی از این تماشاچیان داشته باشد.

چندی پیش لیلا اژدری (مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری) مطرح کرده بود: شرکت‌ها و تورآوران ایرانی با دو مشکل عمده درخصوص جذب تماشاچیان جام جهانی قطر روبه رو بودند که یکی از آن‌ها صدور ویزا و دیگری فعال شدن خطوط پروازی بیشتر است. سعی کردیم این دو مشکل را با افزایش تعداد پروازهای ایران و قطر که احتمالا به ۷۲ پرواز در هفته خواهد رسید، حل کنیم. همچنین موفق شدیم بحث ویزای رایگان، ویزای با تخفیف و حتا لغو دو ماهه ویزا را با مسئولان وزارت امور خارجه مطرح کنیم. اگر قوانین بودجه اجازه دهد، این اتفاق خواهد افتاد و مشوقی خواهد شد که تماشاچیان بازی‌های فوتبال جام جهانی قطر، از ایران هم بازدید کنند ضمن آنکه بازدید از مناطق آزاد کشورمان، ویزا لازم ندارد. مناطق آزاد کیش و قشم می‌توانند مقاصد تماشاچیان جام جهانی قطر باشند.

پس از این صحبت‌ها علی بهادری جهرمی (سخنگوی دولت) در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: یکی دیگر از توافقات سفر قطر رئیس‌جمهور، اجرایی شد. با مصوبه امروز دولت (۱۴۰۱/۰۱/۲۴) صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جریان رویداد ‎جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، رایگان شد.

هرچند رایگان شدن صدور روادید گردشگرانی که از قطر به ایران سفر خواهند کرد در آن بازه زمانی رایگان اعلام شده است اما فعالان گردشگری و تورآوران مسائل و چالش‌های دیگری را پیرامون تصمیمات اخذ شده برای جذب تماشاچیان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مطرح می‌کنند.

ابراهیم پورفرج (رئیس جامعه تورگردانان ایران) در این خصوص به ایلنا گفت: هرچند برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران و جذب تماشاچیان این بازی‌ها به عنوان گردشگر باشد اما آنچه اهمیت دارد آن است که دولت در نهایت چه تصمیماتی در این خصوص اخذ می‌کند. هرچند تصمیم بر آن شده که ویزای رایگان صادر شود اما چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. از یک سو باید دید آیا زیرساخت‌های لازم برای صدور تعداد زیادی ویزا در بازه زمانی محدود وجود دارد؟ آیا کنسولگری‌های ما آمادگی لازم برای انجام این کار آن هم در بازه زمانی برگزاری بازی‌های جام جهانی را دارند و می‌توانند زمانی که وعده صدور ویزای رایگان داده شده، این مهم را در آن بازه زمانی بدون بروز مشکل انجام دهند؟

او ادامه داد: هرچند ممکن است بگویند صدور ویزا را به صورت فرودگاهی می‌کنند اما در نهایت در اینجا انجام فعالیت سیستماتیک توسط یک مجموعه واحد اهمیت دارد. باید بتوان ساز و کاری را تعریف کرد که صدور ویزا با کمترین مشکل انجام گیرد. این درحالی است که هم اکنون نیز با وجود آنکه هنوز تورهای ورودی کشور رونق چندانی ندارند و تازه وارد فاز عملیاتی شده‌ایم و به نوعی تعداد گردشگران آنچنان که باید زیاد نیست، بازهم در حوزه صدور ویزا با مشکل روبه رو هستیم و به کندی انجام می‌شود. یادمان باشد که ممکن است در بازه زمانی برگزاری بازی‌های جام جهانی قطر با حضور تعداد زیادی از گردشگران روبه رو شویم. از این رو از هم اکنون باید زیرساخت‌های لازم برای صدور ویزاهای رایگان را فراهم کنیم.

پورفرج در ادامه با ذکر گلایه‌ای مطرح کرد: هرچند مسئولان تصمیم گرفته‌اند که برای گردشگرانی که از قطر به ایران می‌آیند ویزای رایگان ۲۰ روزه صادر کنند اما می‌توانستند قبل از اخذ این تصمیم با بخش خصوصی هم مشورت داشته باشند و نظرات ما را هم در نظر بگیرند. به طور مثال ما معتقد هستیم تماشاچیان فوتبال می‌توانستند قبل از آنکه به قطر بروند و بعد به ایران بیایند، یک هفته در ایران سفر کنند و بعد برای دیدن بازی تیم مورد علاقه‌شان به قطر سفر کنند. سعی ما بر آن است تا رایزنی‌هایی در این خصوص داشته باشیم اما تصمیم مسئولان بر صدور ویزای رایگان از مبداء قطر است که این کار را برای ما دشوار می‌کند و دیگر نمی‌توانیم از این فرصت برای جذب گردشگرانی که از سایر مبداء‌ها به ایران می‌آیند استفاده کنیم. این درحالی است که می‌توانستیم گزینه‌ای مانند در اختیار داشتن ووچر هتل در قطر یا بیلت بازی‌های جام جهانی را برای این امر در نظر بگیریم.

او همچنین خاطرنشان کرد: باید وضعیت پذیرش مسافران خارجی در مقاصدی مانند کیش و قشم و… کاملا مشخص شود. این مناطق باید ظرفیت و آمادگی مراکز اقامتی و پذیرایی خود را برای پذیرش مسافران خارجی اعلام کنند. نباید فراموش کرد که پاییز علاوه بر آنکه می‌تواند فصل پر مسافر در حوزه مسافران خارجی باشد بلکه فصل پر مسافر برای سفر گردشگران داخلی به کیش و قشم نیز هست. هرچند کیش ظرفیت پذیرش تعداد زیادی از مسافران را دارد اما باید قبل از حضور تماشاچیان جام جهانی آمادگی خود را اعلام کند و ظرفیت‌ها را به تورگردانان اطلاع دهند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران تاکید کرد: از آنجا که عموما تصمیمات مهم را به موقع نمی‌گیریم با چنین چالش‌هایی روبه رو می‌شویم. اکنون باید بیاندیشیم که در فرصت باقی مانده چگونه می‌توان عمل کرد تا بتوانیم گردشگران را جذب کنیم. علاوه بر مسائلی که درخصوص زیرساخت‌های لازم برای صدور ویزا و البته اقامت تماشاچیان جام جهانی و گردشگران خارجی مطرح است، مورد دیگری که باید به آن توجه کرد زیرساخت‌های حمل و نقل اعم از پروازهای متعدد و امکانات گردشگری دریایی و دسترسی به قطر از طریق مسیر دریاست. تمام این موارد باید در یک ستاد اخذ و به صورت مدون به تمام بخش‌ها ابلاغ شود.

او در پاسخ به این سئوال که آیا بر اساس تجربه سال‌های گذشته می‌توان امید داشت که طی چند ماه باقی مانده تا برگزاری جام جهانی، تدابیری اندیشید که بتوانیم تماشاچیان این بازی‌ها را به عنوان گردشگر جذب کنیم، گفت: زمان کوتاه شده، هنوز تصمیم‌گیری‌ها مطلوب نیست چنانکه همچنان بخش خصوی پیشنهاداتی دارد که در نظر گرفته نشده. هنوز درباره وضعیت پروازها اطلاعات درستی در اختیار نداریم و نمی‌دانیم وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل چگونه خواهند شد این درحالی است که سایر کشورهای همسایه قطر کارهای خود را پیش از این انجام داده‌اند. نیازمند برگزاری جلساتی هستیم که تصمیمات درست در آن اخذ و ابلاغ شود نه آنکه تنها به برگزار جلسته اکتفا و در نهایت تصمیمات اخذ شده فراموش شوند. باید هرچه سریع‌تر تکلیف ویزا، حمل و نقل، اقامت، امکانات پذیرایی، بسته‌های سفر و… مشخص شود.

پورفرج یادآور شد: نکته دیگری که درخصوص جذب تماشاچیان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مطرح است آن است که این‌ها جوان و پر انرژی هستند و با گردشگران معمولی ایران که در حدود ۵۰ساله هستند تفاوت دارند، آنها نیازهای خود را دارند و بسته‌های سفر خاص آن‌ها باید تعریف شود. باید درباره تمام این نکات فکر کرد.

او در ادامه تاکید کرد: حضور در بازار جذب تماشاچیان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باید برای تمام آژانس‌های تورآور و تورگردانان آزاد باشد و همه این امکان را داشته باشند که بتوانند این گردشگران را جذب کنند. قطعا حضور این تعداد گردشگر در ایران می‌تواند تاثیر بسزایی در آینده گردشگری کشور داشته باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.