| کد خبر: 241343 |

◄ هشدار نارنجی هواشناسی؛ کولاک، سیلاب و ریزش سنگ در انتظار جاده‌های شمال

سازمان هواشناسی برای وضعیت جوی امروز چهارم فروردین‌ در برخی استان‌های کشور هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است.

تین نیوز

در هشدار سازمان هواشناسی به تشدید سامانه بارشی در نیمه جنوبی اردبیل، ارتفاعات در استان‌های گیلان، غرب مازندران، قزوین، البرز، زنجان و تهران همچنین لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، کولاک، برف در مسیرهای کوهستانی، مه و کاهش دید اشاره شده است.

تجهیز خودروها به وسایل ایمنی، گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در جاده‌های برف‌گیر و سوخت کافی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌های برف‌گیر، اجتناب از فعالیت کوهنوردی، توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی هستند.

افزایش گرادیان فشار دیگر سامانه عنوان شده از سوی سازمان هواشناسی است که موجب خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها، آسیب به سازه‌های موقت مانند چادرها، گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی خواهد شد.

پنجشنبه در استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، غرب یزد، شمال فارس و جمعه پنجم فروردین‌ در استان‌های قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، نیمه شمالی استان‌های فارس و کرمان شاهد این سامانه خواهیم بود.

در روزهای اعلام شده اجتناب از سفرهای جاده‌ای و مسیرهای شن‌خیز، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و حفاظت از محصولات کشاورزی توصیه شده است.

همچنین در سواحل دریای خزر و اردبیل افزایش نسبی دما بین ۳ تا ۵ درجه پیش بینی شده و جمعه در شمال‌شرق دما بین ۸ تا ۱۲ درجه کاهش می یابد.

 

آخرین پیش بینی وضعیت جوی مازندران

معاون‌ توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران ضمن پیش بینی آخرین وضعیت جوی استان در ایام نوروز، از آغاز فعالیت سامانه سرد بارشی در روزهای پایانی هفته نخست سال ۱۴۰۱ و صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خبر داد.

احمد اسدی از هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مازندران خبر داد و در توصیف سامانه بارشی اظهار کرد: آغاز فعالیت سامانه سرد بارشی از روز پنجشنبه ۴ فروردین تا روز جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ و منطقه اثر آن ارتفاعات استان به ویژه مناطق مرکزی و غربی مازندران خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران با اشاره به نوع مخاطره این سامانه بارشی گفت: وزش باد شدید و رگبار باران و برف برای این ۲ روز در ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود.

اسدی با اشاره تاثیرات این سامانه بارشی گفت: کولاک برف، ریزش سنگ، پدیده مه، کاهش دید و اختلال در تردد جاده ها و محورهای کوهستانی، ایجاد روان آب و احتمال سیلاب از پیامدهای این سامانه بارشی خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی در توصیه‌ای گفت: به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، احتیاط در تردد جاده ای، عدم صعود کوهنوردان به ارتفاعات و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها برای مسافران و هم استانی ها ضروری است.

وی در ادامه با اشاره به پیش بینی وضع هوای مازندران اظهار کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان روز‌ پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۱/۴ در مناطق ساحلی و جلگه ای، نیمه ابری و از اواخر روز ابری به ویژه در نیمه غربی استان با بارش پراکنده و وزش باد همراه خواهد بود.

اسدی اضافه کرد: روز جمعه ۱۴۰۱/۱/۵ وضعیت هوا در مناطق ساحل ی و جلگه ای، نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد و همراه با کاهش دما پیش بینی می شود.

معاون‌ توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران درباره پیش بینی آسمان مازندران در روز شنبه ۱۴۰۱/۱/۶ و یکشنبه ۱۴۰۱/۱/۷ گفت: وضعیت جوی در نخستین روزهای هفته دوم نوروز، نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و وزش باد و در ارتفاعات گاهی مه آلود همراه با کاهش دما پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: روز دوشنبه ۸ فروردین نیز وضعیت جوی استان نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و در ارتفاعات مه‌ آلود با بارش برف و باران و وزش باد خواهد بود اما از اواخر روز و در هنگام شب با کاهش ناپایداری و ابر پیش بینی می شود.

معاون‌ توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران اظهار کرد: روز سه شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۱ آسمان استان صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می شود.

 

گردشگران در حاشیه جاده کرج - چالوس توقف نکنند

معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج با اشاره به ورود سامانه بارشی و احتمال سقوط سنگ و بهمن از گردشگران خواست در حاشیه جاده کرج - چالوس توقف نکنند.

«غفور قاسم پور» روز پنجشنبه تاکید کرد: توقف در حاشیه این جاده با احتمال حوادث مرگبار همراه است .

وی با اشاره به اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع طوفان بهاری از شهروندان و مسافران و گردشگران خواست از حضور در اماکن پرخطر و حادثه خیز خودداری کنند.

وی افزود : امروز پنجشنبه چهارم فروردین  و فردا جمعه بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی احتمال وقوع طوفان در کرج وجود دارد و به این جهت شهروندان و گردشگران باید از حضور در نقاط پرخطر نظیر تابلوهای تبلیغاتی، مسیر رودخانه کرج، ساختمان های نیمه کاره و سایر نقاطی که طی سفر احتمال سقوط سنگ  وجود دارد اجتناب کنند. 

قاسم پور با اشاره به استقرار پایگاه های امداد و نجات جاده ای در مسیر تردد گردشگران و مسافران گفت: آمار تصادفات جاده ای تا به کنون در سطح کشور بالا اعلام شده است و از هموطنان عزیز می خواهیم با احتیاط تردد کنند.

به دنبال اطلاعیه هواشناسی البرز مبنی بر ورود سامانه تند بارشی و سرد در روزهای چهارم و پنجم فروردین احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در جاده ها، مراکز گردشگری نظیر پارک ها، مجاورت درختان، رودخانه ها دور از انتظار نیست.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.