| کد خبر: 239374 |

معلولان در ایران نمی‌توانند سفر بروند

جمعی‌ از توان‌یابان (معلولان) در بازدید از موزه‌های ملی، پست و ملک، به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفتند که امکان سفر از افراد دارای معلولیت گرفته شده است.

تین نیوز

جمعی‌ از توان‌یابان (معلولان) در بازدید از موزه‌های ملی، پست و ملک، به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفتند که امکان سفر از افراد دارای معلولیت گرفته شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، این توان‌یابان پس از دیدن موزه‌های پست و ارتباطات، ملک و ملی ایران از عزت‌الله ضرغامی که در پایان این بازدید به جمع آن‌ها پیوست، تقاضا کردند امکاناتی برای‌شان فراهم کند تا از خدمات حوزه گردشگری استفاده کنند.

مناسب‌سازی فضاهای شهری از دیگر دغدغه‌های این افراد بود. آن‌ها همچنین خواهان امکان سفر مستقل، تسهیلات قابل دسترس و همراهی پرسنل آموزش‌دیده بودند و اعلام آمادگی کردند از حضورشان در بازاریابی گردشگری استفاده شود.  

جمع حاضر همچنین تاکید کرد مدیریت مقاصد گردشگری، حمل و نقل و ایستگاه‌ها برای افراد دارای معلولیت و کم‌توان جسمی مهم است و با اشاره به این‌که تفرج حکم درمان برای معلولان را دارد، خواستار فراهم کردن شرایط مناسب در این اماکن شدند.

محدودیت و در دسترس نبودن فضا و امکانات قطار و اتوبوس برای افرادی دارای معلولیت که امکان سفر را از آن‌ها گرفته و اقامتگاه‌ها و هتل‌های نامناسب از دیگر مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضرغامی که به همراه علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری ـ بود در حاشیه این تور، گفت: هر کدام از ایرانیان حق دارند با هویت خود و میراث ارزشمندی که متعلق به همه دنیاست، به لحاظ تمدنی و ملی آشنا شوند. بخشی از هموطنان ما دچار معلولیت هستند و ما نسبت به آن‌ها یک وظیفه ملی و انسانی داریم که آن‌ها را در جریان تمدن و گذشته خودشان قرار دهیم.  

او اضافه کرد: کارمان را برای معرفی فرهنگ و تمدن به افراد معلول شروع کرده‌ایم و تورهای گردشگری و بازدید از موزه‌ها را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.  

ضرغامی همچنین گفت: تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌ها برای بازدید این افراد از موزه‌ها و اماکن تاریخی فراهم شود. این دغدغه و مسأله ما است.

او افزود:‌ با وجود همه ضعفی که در ارائه خدمات به افراد معلول در حوزه گردشگری داشتیم، آن‌ها از بازدیدشان از موزه ملی ایران رضایت داشتند و اعلام کردند برای اولین بار است که بعد از سال‌ها چنین امکانی برای‌شان فراهم شده است. این موضوع مسؤولیت ما را سنگین می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: ان‌شاءالله در دولت نیز مشکلات افراد دارای معلولیت را پیگیری می‌کنم و هماهنگی‌های لازم را با وزارتخانه‌های مربوطه انجام می‌دهم تا خودروهای مناسب و خدمات لازم در ابنیه تاریخی برای آن‌ها فراهم شود و راهنماهای آشنا به مسائل مربوط به این افراد تربیت شوند تا با کمک خودشان که ایده‌های خوبی دارند، گردشگری و خدمات مربوطه را گسترش دهیم.

روز گذشته نیز سیدابراهیم رئیسی ـ رییس‌جمهور ـ در جلسه هیأت دولت با اشاره به ضرورت راه‌اندازی تورهای گردشگری ویژه معلولان، گفت: همه دستگاه‌ها در حیطه مسؤولیت‌های خود باید تلاش کنند تا زندگی و رفت و آمد معلولان در سطح شهر و ادارات تسهیل شود و تهیه وسیله نقلیه مناسب برای این عزیزان از جمله وظایفی است که بر عهده دولت است.

در دسترس قرار گرفتن امکانات و تاسیسات گردشگری برای افراد کهنسال و توان‌یاب که ۱۵ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، سال ۱۳۹۴ در آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، ‌تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن‌ها در هیأت وزیران به عنوان یکی از شاخص‌ها و معیارها اضافه شد و تمام تاسیسات نیز ملزم شدند برای افراد معلول، جانباز، کهنسال و بیمار در دسترس قرار بگیرند، ‌ اما این امکان فقط در تعداد محدودی از تاسیسات گردشگری ایجاد شده است.

رییس کانون سراسری تشکل‌های معلولان کشور سال‌ها پیش در دیداری که با مقامات گردشگری کشور داشت، این سوال را مطرح کرد که ۱۵ درصد از جمعیت جهان دارای معلولیت از انواع مختلف هستند. علاوه بر این، جمعیت جهان رو به پیری است. سازمانی که می‌خواهد ۲۰ میلیون گردشگر به ایران وارد کند چقدر در سیاست‌گذاری‌ها و زیرساخت‌ها به حقوق معلولان توجه نشان داده است؟ حقوق افراد معلول را در کدام بخش سفر دیده‌اند؟ آیا در سیاست‌گذاری‌های میراث فرهنگی و گردشگری معلولان جای دارند؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.