| کد خبر: 206738 |

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی:

◄ آژانس‌های مسافرتی قادر به بازپرداخت کل وجوه دریافتی تورها نیستند

امکان لغو تورها توسط مسافران بدون پرداخت جریمه در حالی از سوی وزارت گردشگری اعلام شد که لازم بود در ابتدا شرایط دریافت وجه از شرکت‌های هواپیمایی برای دفاتر مسافرتی فراهم شود تا از بروز چالش های بعدی میان مسافرانی که اقدام به لغو سفر کرده‌اند و مدیران آژانس‌های مسافرتی جلوگیری شود.

تین نیوز

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران عنوان کرده است که دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اساسا فروشنده محصولات دیگران (ایرلاین‌ها، هتل‌ها و ...) بوده و با توجه به همکاری نکردن برخی از هتل‌ها حسب بخشنامه جامعه هتلداران ایران و همچنین برخی از ایرلاین‌ها، ادر به بازپرداخت کل وجوه دریافتی نیستند.

به گزارش تین نیوز، ویروس کرونا این روزها به جان کشور افتاده و به طور خاص، چالش جدی بین ایرلاین ها، آژانس های هواپیمایی، تورگردانان، هتل ها و ... با توجه به نزدیکی پیک سفر در ایام نوروز به وجود آورده است.

 دستورالعمل‌های ابلاغ شده مبنی بر اینکه می‌بایست هزینه کلیه بلیت‌های سفرهای زمینی، هوایی و ریلی که مسافران خود را کسنل کرده‌اند، بدون اخذ یا کسر هزینه کنسلی و خسارات مربوطه از سوی شرکت‌های حمل‌ونقلی، ریلی و هواپیمایی به مسافران مسترد شود، باعث شده که هزینه بسیار سنگینی به ایرلاین ها تحمیل شود. این در حالی است که انتشار ویروس کرونا در استان‌های مختلف کشور باعث شده خیلی از خانوارهایی که قصد سفر در تعطیلات نوروز داشتند برنامه سفر خود را کنسل کنند.

از طرفی مسافران تورهای خارجی نوروز نیز به‌دلیل تصمیم برخی کشورهای مقصد مبنی‌بر تعلیق پروازهای از مبدا ایران، مجبور به لغو سفرهای خود هستند. در همین راستا متولیان گردشگری برای رفع این مشکلات دستورالعملی را به آژانس‌های مسافرتی ابلاغ کرده‌اند مبنی بر اینکه مسافران تورهای نوروزی و حتی تورهای بعد از عید ۹۹ می‌توانند به‌دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، قراردادهای خود با آژانس‌ها را بدون پرداخت جریمه به خدمات‌دهنده‌های گردشگری، لغو کنند. یعنی بر اساس این بخشنامه چنانچه مسافری از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، درخواست انصراف داشت، بدون دریافت جریمه، نسبت به استرداد وجوه دریافتی اقدام شود.

اما این موضوع چالش های بسیار زیادی را برای مسافران، شرکت های هواپیمایی و آژانس های هواپیمایی ایجاد کرد؛ چرا که گزارش ها حاکی از آن است که  تعداد زیادی از مسافران نوروزی که در هفته‌های گذشته اقدام به ثبت نام تور داخلی و خارجی در روزهای اخیر برای لغو سفرهای خود به آژانس‌های مربوطه مراجعه کردند با خودداری آژانس ها برای بازگرداندن پولشان مواجه میشوند؛.

امکان لغو تورها توسط مسافران بدون پرداخت جریمه در حالی از سوی وزارت گردشگری اعلام شد که لازم بود در ابتدا شرایط دریافت وجه از شرکت‌های هواپیمایی برای دفاتر مسافرتی فراهم شود تا از بروز چالش های بعدی میان مسافرانی که اقدام به لغو سفر کرده‌اند و مدیران آژانس‌های مسافرتی جلوگیری شود. 

 حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در این باره نوشت: به استحضار می‌رساند دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اساسا فروشنده محصولات دیگران (ایرلاین‌ها، هتل‌ها و ...) بوده و با توجه به همکاری نکردن برخی از هتل‌ها حسب بخشنامه جامعه هتلداران ایران و همچنین برخی از ایرلاین‌ها، دفاتر قادر به بازپرداخت کل وجوه دریافتی نیستند و مزید اطلاع برخی از اقدامات صورت‌گرفته برای مسافران از قبیل ویزا، اقامت در هتل‌های خارج از کشور با هزینه بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌های خریداری‌شده برای مسافران که مبدا و مقصد آن در خارج از ایران است و با توجه به این‌که آن‌ها نیز تابع قوانین کشورهای خود هستند بخشی از مبالغ قابل استرداد به مسافران محترم برابر ارائه اسناد مثبته نیست، فلدا مستدعی است راهکار بهتری را ارائه طریق فرمایید و پیشنهاد اینجانب تشکیل جلسه‌ای به فوریت با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی، جامعه هتلداران و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.