| کد خبر: 191589 |

اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی

◄ آشنایی با تنگه بسفر در تور استانبول

تنگه‌ بسفر که به نام تنگه‌ استانبول هم شناخته می‌شود، به همراه تنگه‌ داردانل دو تنگه‌ ترکیه را تشکیل می‌دهند.

تین نیوز

تنگه‌ بسفر که به نام تنگه‌ استانبول هم شناخته می‌شود، به همراه تنگه‌ داردانل دو تنگه‌ ترکیه را تشکیل می‌دهند.

به گزارش تین نیوز، تنگه‌ بسفر استانبول یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران بیشماری را از سراسر جهان به این کشور می‌کشاند که آب های این تنگه را با کشتی‌های تفریحی خود می‌پیمایند.

تنگه بسفر استانبول  در تور استانبول یک تنگه‌ طبیعی و بین المللسی است که در بخش شمال غربی شهر استانبول واقع شده. این تنگه علاوه بر اینکه جداکننده‌ی قاره‌ی اروپا از آسیا است، دریای سیاه را نیز به دریای مرمره متصل می‌کند و همچنین رابط بین بخش اروپایی و آسیایی شهر استانبول نیز است و ترکیه را به دو قسمت آناتولی و ترکیه شرقی تقسیم می‌کند که از طریق کشتی یا دو پل روی تنگه بسفر استانبول به هم متصل می‌شوند و به خاطر همین ویژگی های خاصی که دارد یک تنگه‌ی بسیار استراتژیک در منطقه محسوب می‌شود.

6

طول تنگه بسفر استانبول 30 کیلومتر و عرض آن برابر با 700 متر است که در بعضی جاها به 3550 متر هم می‌رسد و بیشترین میزان عمق آن 124 متر می‌باشد.

دقیقا در وسط آن یک جریان تند از دریای سیاه به طرف دریای مرمره وجود دارد اما در سطح زیرین آب آن، جریانی در جهت مخالف این جریان و در دو طرف آبراه جریان یافته است.

-فلسفه‌ی نام تنگه‌ بسفر استانبول:

نام این تنگه از یک کلمه‌ی قدیمی یونانی گرفته شده که در لفظ اصلی به معنای محل عبور چهارپایان است و اشاره به داستان افسانه‌ای لو (Lo) دارد. لو زنی بود که به یک گاو تبدیل شده و محکوم بود که تا ابد در زمین سرگردان باشد.

وقتی لو در حال عبور از این تنگه بود در آن خدای پرومتئوس را دید. پرومتئوس به او گفت تنها کسی که می‎تواند او را به شکل اولیه و انسانیش درآورد زئوس است و لو برای پیدا کردن زئوس به راه افتاد و اینگونه شد که او به یکی از اجداد بزرگترین قهرمان افسانه‌ای یونان یعنی هرکول تبدیل شد.

تلفظ انگلیسی امروزی نام تنگه بسفر استانبول با تلفظ واقعی آن در زبان یونانی کاملا متفاوت است. در تاریخ  نیز این تنگه در تور لحظه آخری استانبول نام‌های گوناگونی داشته است که مهم‌ترین آنها می‌تواند تنگه‌ی قسطنطنیه باشد.

-ویژگی‌های جغرافیایی:

تنگه بسفر استانبول تعداد زیادی از دریاهای شرقی، بالکان، خاور نزدیک و بخش غربی اوراسیا را به دو دریای سیاه و دریای مرمره متصل می‌کند و خود دریای مرمره نیز از طریق تنگه داردانل به دریای اژه متصل می‌شود. به همین ترتیب تنگه‌ی بسفر دریای سیاه را به تمامی دریاهای حوزه مدیترانه و اقیانوس آرام متصل می‌کند. بیشتر بخوانید:

معروف‌ترین مراکز خرید استانبول در تور استانبول

-نحوه و زمان شکل گیری:

تاریخ دقیق تشکیل و چگونگی تشکیل تنگه بسفر استانبول مشخص نیست و از سوالاتی محسوب می‌شود که در طول تاریخ بی پاسخ باقی مانده‌اند. البته یک تحقیق که اخیرا توسط دو دانشمند در دانشگاه کلمبیا صورت گرفت این فرضیه را مطرح کرد که تنگه بسفر استانبول احتمالا حدود 5600 سال پیش از میلاد مسیح و زمانی که خروش آب‌های دریای مدیترانه و دریای مرمره تازه دریای سیاه را شکل می‌داد شکل گرفته است.

 

بسیاری از دانشمندان و جغرافیدانان این فرضیه را قبول ندارند و معتقدند و احتمال می‌دهند که تنگه بسفر استانبول از این هم قدیمی‌تر باشد.

-جاذبه‌های گردشگری اطراف تنگه بسفر استانبول:

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید حتما باید این تنگه بسفر استانبول در تور استانبول  را یکی از مقاصد خود برای بازدید قرار بدهید. در اطراف آن و در کناره‌هایش چندین کاخ معروف استانبول قرار گرفته است و همچنین می‌توانید رستوران‌هایی با غذاهای بی‌نظیر و فضایی زیبا و آرام را در اطراف آن بیابید تا یک وعده غذای لذتبخش را با چشم انداز آب‌های تنگه بسفر استانبول نوش جان فرمایید.

5

در ادامه برخی از جاذبه های گردشگری اطراف تنگه بسفر استانبول ذکر شده است که شما می‌توانید از آنها لذت ببرید:

4

1-محله میرجان:

علت شهرت این محله داشتن خانه‌هایی با معماری خاص و قدیمی می‌باشد. پارک‌های سرسبز این محله نیزبسیار معروف هستند چرا که در فصل بهار که فصل شکوفایی گل‌ها و برگزاری فستیوال‌های مخصوص به آنهاست بسار زیبا و چشم‌نواز می‌شوند.

3

2-محله ببک:

فروشگاه‌ها و بوتیک‌های متعدد موجود در این محله آن را به محلی محبوب و معروف برای گردشگرانی که قصد خرید در استانبول را دارند تبدیل کرده است. علت دیگر شهرت این محله نیز وجود رستوران‌ها و غرفه‌هایی است که ماهی، بستنی و کلوچه‌های خوشمزه می فروشند.

3-محله اورتاکوی:

این محله به دلیل مسجد معروف آن و همچنین دیگر مکان‌های مذهبی موجود در آن شهرت دارد.

2

4-کاخ‌های عثمانی:

در دوره‌ی حکومت امپراطوری عثمانی کاخ‌های باشکوه بسیاری در اطراف تنگه بسفر استانبول ساخته شد. همچنین خانه‌های مجلل و گران قیمتی در کرانه‌های آن ساخته شده اند که محل زندگی افراد ثروتمند یا مشهور ترکیه هستند.

از مهمترین کاخ هایی که در اطراف تنگه بسفر استانبول قرار دارند می‌توان کاخ توپ‌کاپی و کاخ دلماباغچه را نام برد که از مکان‌های محبوب برای گردشگران هستند. کاخ سیرگان هم هست که امروزه به هتلی 5 ستاره تبدیل شده است.

1

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.