| کد خبر: 178770 |

◄ یاتا، مانع ورود گردشگران خارجی به ایران می‌شود؟

​عدم نیاز به روادید و یا عدم درج مهر ورود و خروج بر روی گذرنامه مسافران و گردشگران علاقه‌مند سفر به ایران نمی‌تواند جذابیت و مشوقی برای سفر مسافران اروپایی و آمریکایی بشمار رود که به خاطر بُعد مسافت بایستی از هواپیما برای سفر به ایران استفاده کنند.

تین نیوز

عدم نیاز به روادید و یا عدم درج مهر ورود و خروج بر روی گذرنامه مسافران و گردشگران علاقه‌مند سفر به ایران نمی‌تواند جذابیت و مشوقی برای سفر مسافران اروپایی و آمریکایی بشمار می‌رود که به خاطر بُعد مسافت بایستی از هواپیما برای سفر به ایران استفاده کنند. 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، چندی پیش علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی روز اول آذرماه در خبری کوتاه اعلام کرد که طرح روادید بدون مهر اجرایی می‌شود.

این در حالی است که مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه گفته بود: صدور روادید الکترونیک بدون مهر ورود و خروج از سال‌ها قبل به‌منظور ارتقا برنامه روادید الکترونیک انجام می‌شده است تا در انتهای کار  بدون حضور ارباب‌رجوع در نمایندگی‌های ایران صورت گیرد. 

بنابراین طرح عدم درج مهر ورود و خروج در پاسپورت گردشگران خارجی از بهمن سال ۹۶ در فرودگاه تهران و از دو سال پیش در فرودگاه مشهد و از ماه رمضان امسال نیز در فرودگاه شیراز و از اول مهر هم در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی کشور در حال انجام است.

اکنون تقریبا در ۱۱۰ نقطه ازجمله در فرودگاه‌های بین‌المللی داخل کشور و همچنین نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور  روادید الکترونیک صادر می‌شود.

اجرای این طرح بازهم نمی‌تواند که موجب جذب گردشگران خارجی شود. گردشگرانی که اگر در پاسپورت آن‌ها مهر سفر به ایران درج شود، آمریکا به آن‌ها ویزا نخواهد داد. این تهدید آمریکا به گردشگران کشورش بیشتر از اعمال طرح صدور روادید بدون مهر به گوش گردشگران خارجی رسیده است. چون در سایت هیچ سفارت‌خانه‌ای و هیچ جایی تبلیغ چنین طرحی انجام نشده است پس چگونه یک گردشگر خارجی باید متوجه این موضوع شود؟

اما علی رحیم‌پور کارشناس گردشگری توضیح داده است: ایالات‌متحده امریکا از طریق سیستم کد یاتا می‌تواند تمام مشخصات مسافران هوائی ورودی و خروجی از ایران را شناسایی و مورد اقدامات تنبیهی و منع ورود به امریکا قرار دهد. 

بنابراین عدم نیاز به روادید و یا عدم درج مهر ورود و خروج بر روی گذرنامه مسافران و گردشگران علاقه‌مند سفر به ایران نمی‌تواند جذابیت و مشوقی برای سفر مسافران اروپایی و امریکایی بشمار رود که به خاطر بُعد مسافت بایستی از هواپیما برای سفر به ایران استفاده کنند. 

البته این تاکتیک می‌تواند برای مسافرانی که از طریق زمینی به‌وسیله خودرو به ایران مسافرت کنند، کاربرد داشته باشد. البته کد یاتا برای شناسایی ایستگاه‌های راه‌آهن و قطار نیز استفاده می‌شود. حتی شبیه کد یاتا هم برای حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی در نظر گرفته شده است که قابل رهگیری و کنترل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.