| کد خبر: 175299 |

◄ اعتبار گذرنامه ایرانی 3 پله سقوط کرد/ پاسپورت ایرانی در رده 98 جهان

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ها برای شهروندانشان صادر می‌شود اما در این میان چیزی که کار شهروندان را برای سفر راحت و یا سخت می‌کند میزان قدرت و اعتبار گذرنامه است.

تین نیوز

گذرنامه یا پاسپورت یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از سوی دولت‌ها برای شهروندانشان صادر می‌شود اما در این میان چیزی که کار شهروندان را برای سفر راحت و یا سخت می‌کند میزان قدرت و اعتبار گذرنامه است.

بر اساس آماری موسسه جهانی «هنلی و شرکا» منتشر کرده است قدرت گذرنامه ایرانی به نسبت سال 2017 کاهش پیدا کرده و به جایگاه خودش در سال 2016 بازگشته است.

بر اساس آماری که این موسسه منتشر کرده است تعداد کشورهایی که شهروندان ایرانی امکان سفر به آن دارند افزایش یافته است و بر اساس این آمار شهروندان ایرانی در سال 2017 امکان سفر بدون ویزا به 38 کشور را داشتند اما این رقم در سال 2018 به 43 کشور رسیده است.

در حال حاضر رتبه گذرنامه ایرانی در رده 98 فهرست جهانی قرار دارد این در حالی است که در سال 2017 رتبه ایران 95 بود.

شهروندان ژاپنی در این لیست معتبرترین گذرنامه را در راستای امکان سفر به 180 کشور جهان بدون ویزا دارا هستند و پس از آن سنگاپور در رده دوم قرار دارد و شهروندان این کشور می‌توانند بدون ویزا به 179 کشور جهان سفر کنند.

هم‌چنین رتبه سوم نیز به‌طور مشترک به گذرنامه شهروندان آلمان، فرانسه و کره جنوبی اختصاص یافته است.

شهروندان ایرانی هم اکنون امکان سفر بدون نیاز به مراجعه به سفارتخانه به کشورها و مناطق کامبوج، مالزی، مالدیو، نپال، سریلانکا، ماکائو (واقع در چین)، بنین، تیمورشرقی، جزایر کیپ‌ورد، جزایر کومور، جیبوتی، گینه بیسائو، کنیا، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، رواندا، سیشل، سومالی، تانزانیا، توگو، اوگاندا، زیمبابوه، جزایر کوک، میکرونزی، نیووی، جزایر پالائو، ساموآ، توووالو، دومینیکن، هائیتی، بولیوی، اکوادور، ونزوئلا، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، لبنان، عمان، قطر، سوریه و ترکیه را دارند.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی  سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در چهار ماه نخست امسال ٨.٦ درصد کاهش داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بیشتر این کشورها اگر کسی کلاهش هم بیفته نمیره برداره