| کد خبر: 171142 |

◄ جشنواره ماکوگرام با هدف جذب گردشگران برگزار شد

منطقه آزاد ماکو به‌عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت دوازدهم به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است. مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ به شمار می‌رود.

تین نیوز

همایش و جشنواره «سفرنگاری ماکوگرام» منطقه آزاد ماکو به منظور معرفی این منطقه و جذب گردشگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این مراسم با بیان این‌که این منطقه بین سه کشور ایران، ارمنستان و ترکیه واقع شده و همچنان بکر و ناشناخته مانده است، گفت: ‌منطقه آزاد ماکو ظرفیت‌های بالاتری در حوزه گردشگری و توریسم از مناطق آزاد دیگر داشته که ناشناخته مانده و بسترهای لازم برای رشد و شکوفایی از لحاظ گردشگری فراهم است.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به اجرای طرح‌های گردشگری در منطقه  آزاد ماکو، افزود: طبق مطالعات اندیشکده توسعه‌ای، فراهم سازی زمینه معرفی منطقه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، گسترش بوم‌گردی و ایجاد اقامتگاه‌های بومی، فراهم‌سازی امکانات رفاهی و گردشگری، ایجاد و توسعه برندینگ برای منطقه از جمله برنامه‌های سازمان منطقه آزاد ماکو است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که، اقامت در فضاهای دلنشین و زیبای بوم‌گردی این منطقه بی‌نظیر خواهد بود و بدون شک گردشگران، نمونه آن را در جای دیگری تجربه نکرده‌اند، افزود: چندین روستا برای این منظور آماده شده است که با آغاز جشنواره «سفرنگاری ماکوگرام» اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده گردشگران از این واحدها به اطلاع مردم خواهد رسید.

سلیمانی لازمه موفقیت این طرح را مشارکت، همراهی و مهمان‌نوازی عموم مردم ساکن در منطقه آزاد ماکو دانست و افزود: براساس مطالعات صورت گرفته این منطقه ظرفیت اشتغال صدها هزار نفری در بخش گردشگری را دارا بوده و لازمه آن همت و همراهی مردم منطقه است. در این جشنواره برای آنها که منعکس کننده سفرهای خود هستند، آنچه را می‌بینند و حس می‌کنند به وسیله خبر، در قاب دوربین ضبط کرده و به مسافرانی که در  آینده به این منطقه سفر می‌کنند انتقال می‌دهند.   

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در بخش دیگری از سخنان خود در این جشنواره، تصریح کرد: این منطقه، واقع در یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تاریخی ایران با طبیعتی متفاوت و کمتر دیده شده و با حال و هوای شهرهای مرزی و افسانه‌های زیبای خود میزبان تمامی هموطنان است تا از نزدیک به این نکته واقف شوید که  ماکو دارای ظرفیت‌های خوبی برای جذب توریست است.

وی از تمامی ایرانی ها و گردشگران خارجی دعوت کرد تا به رقابت با بزرگان سفرنگاری ایران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به این منطقه سفر کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

                   

منطقه آزاد ماکو به‌عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت دوازدهم به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است. مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ به شمار می‌رود.

این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.

ماکو یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. شهر ماکو مرکز شهرستان ماکو است. شهر ماکو در دره‌ای بنا شده که رودخانه زنگمار از آن می‌گذرد و شهر را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. قسمت جنوبی شهر در دامنه کوه سبد قرار گرفته و بخش شمالی در دامنه کوه قیه است. بخش شمالی ماکو که زیر کوه قیه قرار دارد.

این شهر به دلیل مجاورت با  مرز و گمرک بازرگان، محل عبور مسافرینی است که قصد دارند از طریق زمینی به ترکیه سفر کنند.

ساکنین ماکو در سده اول قبل از میلاد مسیح به دلیل اینکه به مذهب زرتشتی گرویده بودند این شهر را «ماغ کوی» یعنی شهر روحانیان زرتشتی می‌نامیدند. (مغ در زبان زرتشتی و زبان کهن به معنای روحانی زرتشتی می‌باشد) ماکو به زبان ارمنی به معنی چراگاه‌است و از این رو به آن ماکو گفته‌اند چرا که چراگاه‌های بزرگ در پیرامون ماکو وجود دارد. برخی معتقدند مادها که در زمان پادشاهی ایشتوویگو در این منطقه ساکن شدند. آن را مادکوه (کوه مادها) نامیدند. این نام بعداً به صورت ماکو درآمد. یاقوت حموی عقیده دارد ماکو محل زندگی روحانیون زردشتی بوده‌است. لذا در اصل ماغ کوی نام داشته که به مرور ایام ماکو شده‌است.

امروزه به دلیل جهانی شدن ارتباطات و صنعتی شدن جذب گردشگر، شناسائی و معرفی مراکزی از این دست بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. منطقه آذربایجان از دیرباز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و برگزاری این جشنواره نیز کمک زیادی به معرفی هرچه بیشتر منطقه به علاقمندان به گردشگری می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.