| کد خبر: 165359 |

رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی مطرح کرد

◄ نابسامانی آژانس‎‌های مسافرتی پس از نوسانات نرخ ارز

دولت می‌گوید برای چه باید 11 میلیون مسافر از کشور خارج شود، این آمار درست نیست؛ ما حدود 8 تا 9 میلیون مسافر خروجی داریم که از این تعداد بیش از 4 میلیون زائران عتبات عالیات هستند. از این تعداد باقی‌مانده حدود 1 میلیون نفر بازرگانان و تجار هستند، آیا برای جامعه 80 میلیونی ایران 3 میلیون گردشگر که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند باید دغدغه تخصیص ارز داشته باشیم؟

تین نیوز

شصتمین سالگرد تأسیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی شامگاه گذشته با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما»، علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حرمت‌اله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و جمع کثیری از فعالان حوزه گردشگری در محل همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حرمت‌الله رفیعی رئیس هیئت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در این مراسم عنوان کرد: شرایط دفاتر خدمات مسافرت هوایی بسیار نابسامان است. زمانی که آقای جهانگیری معاون محترم ریاست جمهوری عنوان می‌کنند باید به هر فعال اقتصادی ارز تعلق بگیرد چرا این صنف را نادیده می‌گیرند؟ ما باید درب این دفاتر را ببندیم، این یعنی نوعی مقابله.

وی در ادامه خطاب به مسئولان حاضر در این مراسم عنوان کرد که برای ما هیچ‌گونه ارزی در نظر گرفته نشده است. او ادامه می‌دهد: برای یک مسافر که قرار است به خارج از کشور برود از چند ماه قبل باید هتل تهیه شود و این مسافر نیاز به پرواز دارد. این ارز باید از چه منبعی برای مسافر تهیه شود؟ در پاسخ به این درخواست عنوان می‌کنند که نباید به خارج از کشور بروید برای چه باید ارز را از کشور خارج کرد!؟ مگر نه اینکه قرآن ما 14 مرتبه به‌کرات دستور داده است که سفر داشته باشید؟

رفیعی با عنوان اینکه دولت می‌گوید برای چه باید 11 میلیون مسافر از کشور خارج شود، توضیح داد: این آمار درست نیست؛ ما حدود 8 تا 9 میلیون مسافر خروجی داریم که از این تعداد بیش از 4 میلیون زائران عتبات عالیات هستند. از این تعداد باقی‌مانده حدود 1 میلیون نفر بازرگانان و تجار هستند، آیا برای جامعه 80 میلیونی ایران 3 میلیون گردشگر که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند باید دغدغه تخصیص ارز داشته باشیم؟ این در حالی است که در کشورهای دیگر برای شهروندان خود برای اینکه به سفر بروند بودجه تخصیص داده می‌شود.

او با بیان اینکه آمارها حاکی از آن است که 5 میلیون مسافر ورودی داریم، خاطرنشان کرد: این تعداد گردشگری که وارد کشور می‌شوند با خود ارز می‌آورند. ما صنعتی هستیم که بار بر روی دوش دولت نداریم، صنعت گردشگری صنعتی ارزآور است. بیش از  100 هزار نفر در این صنف مشغول به کار هستند اگر تعداد تور گردانان، هتلداران و ... را نیز به این آمار اضافه کنیم تعداد شاغلان در این صنعت رقم بسیار بالایی خواهد شد.

رفیعی هیئت‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اظهار به اینکه چیزی حدود 1 میلیون نفر از این صنعت ارتزاق می‌کنند، تصریح کرد: بانک‌های کشور که تحریم هستند و نمی‌توانیم جابه‌جایی ارز داشته باشیم، صرافی‌ها که اجازه فروش ارز را ندارند. دولت یا به ما بگوید که ما صنعت را تعطیل کنیم یا اینکه با ما همکاری داشته باشند.

وی خطاب به مسئولان دولتی عنوان کرد که ما را به‌عنوان قوی‌ترین کارشناس خودتان بدانید و در ادامه سخنان خود افزود: ما در انجمنی که مدعی هستیم 60 سال قدمت داریم چیزی از دولت نمی‌خواهیم فقط کمک کنید که ما بتوانیم ارزآوری داشته باشیم و این صنعت تعطیل نشود.

این فعال گردشگری با اعلام اینکه دوایر دارایی و مالیاتی کمر دفاتر انجمن را شکسته‌اند، افزود: اگر دوایر مالیاتی ما تصور می‌کنند که دفاتر خدمات مسافرتی به‌حق گزارش نمی‌دهند باید عرض کنم که سیستم به‌قدری شفاف است که چنین چیزی امکان ندارد.

رفیعی بابیان اینکه عموم دفاتر گردشگری دولتی زیان‌ده هستند در همین راستا بهترین راهکار واگذاری این حوزه به بخش خصوصی است، عنوان کرد: در بحث واگذاری امور به بخش خصوصی سازمان هواپیمایی کشوری گام مثبتی را برداشته است، اواخر سال گذشته انجمن تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان هواپیمایی کشوری به امضا رساند مبنی بر اینکه بخش عمده‌ای از کارهایی که در این سازمان انجام می‌شد مانند رسیدگی به شکایات، بازرسی‌ها، تشکیل پرونده و ... به‌جز صدور پرونده به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی واگذار کردند و تقاضای ما نیز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم این است این بخش از امور کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند.

او در ادامه سخنرانی خود به سایت‌های غیرقانونی فعال در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: برای حل این معضل بایستی راهکار اتخاذ شود. شاید بسیاری باور نکنند که حتی در فلافل فروشی‌ها تور مالزی و بلیت هواپیما به فروش می‌رسانند. چه کسی بایستی جلوی آن‌ها را بگیرد؟

در پایان این مراسم از تندیس پیشکسوت صنعت گردشگری با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.