| کد خبر: 154061 |

نرخ غیرواقعی ارز عامل اصلی گرانی سفر در ایران

نایب‌رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان اعلام کرد که نرخ غیرواقعی ارز و کنترل آن توسط دولت، ایران را به کشوری گران برای گردشگری تبدیل می‌کند. محمدعلی واقفی، گرانی تورهای گردشگری را بیشتر متاثر از غیرواقعی بودن نرخ ارز و کنترل آن دانسته تا عوامل دیگر.

تین نیوز

نایب‌رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان اعلام کرد که نرخ غیرواقعی ارز و کنترل آن توسط دولت، ایران را به کشوری گران برای گردشگری تبدیل می‌کند. محمدعلی واقفی، گرانی تورهای گردشگری را بیشتر متاثر از غیرواقعی بودن نرخ ارز و کنترل آن دانسته تا عوامل دیگر.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: «تورم در ایران بالا است، قیمت خدمات هم معمولا متناسب با آن افزایش پیدا می‌کند؛ این در حالی است که نرخ ارز در کشور ما متناسب با تورم رشد ندارد و دولت آن را کنترل می‌کند. این موضوع از آن رو است که ما بیشتر از آنکه کشوری صادرکننده باشیم، در رسته واردکننده‌ها قرار گرفته‌ایم و افزایش نرخ ارز هم به ضرر واردات است.»

این فعال بخش خصوصی تصریح کرده است: «اگر نرخ ارز متناسب با تورم تغییر کند، سفر به ایران هم ارزان خواهد شد. برای مثال اگر توری را امسال هزار دلار بفروشیم، سال آینده هم به همین قیمت می‌توانیم عرضه کنیم و گردشگر و آژانس خارجی را از سردرگمی به خاطر تغییرات پی در پی قیمت‌ها خارج می‌کنیم.» به گفته واقفی، حالا که شرایط این‌گونه نیست و نرخ ارز غیرواقعی است، قیمت تورها هم بیشتر تحت تاثیر تورم قرار می‌گیرد و هر سال گران‌تر می‌شوند.

وی تاکید کرده است: «تورم در کشور زمانی به ۳۰ درصد رسید، اما نرخ ارز همسو و متناسب با آن افزایش پیدا نکرد. تغییرات ارز همیشه پایین‌تر از نرخ تورم بوده و مابه‌التفاوت آن روی قیمت تور اثر گذاشته است.» نایب‌رئیس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان تصریح کرده است: «آزادسازی نرخ ارز و رشد آن متناسب با تورم همیشه به نفع صادرات بوده و ضرری هم برای سفرهای داخلی مردم نداشته، چون هزینه این سفرها بیشتر از آنکه از ارز تاثیر بگیرد، تحت تاثیر تورم داخلی بوده است.

این بهانه‌ها که گفته می‌شود ارزِ گران، سفرهای داخلی را گران می‌کند، صحت و سندیت ندارد.»  با آنکه ایران در گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه نخست ارزان‌ترین کشور را به لحاظ هزینه برای سفر به دست آورده، اما به اعتقاد گردشگرانی که با تور به ایران سفر می‌کنند، این کشور جزو گران‌ترین مقاصد به‌شمار می‌آید؛ خصوصا در قیاس با همسایگانش.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.