◄ مدل های تامین پارکینگ در کشور پیشرفت نکرده است/ اولویت دادن به پیاده محوری در احیای بافت های تاریخی
عبدالرضا گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران پیشرفت نکردن مدل های تامین پارکینگ در کشور را یکی از علل ناکارآمدی حمل و نقل در پهنه های شهری و خصوصا بافت های ناکارآمد و فرسوده برشمرد و اظهار کرد: در بازآفرینی بافت های تاریخی اولویت با پیاده محوری است.

نشست خبری عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران امروز یکشنبه 30 شهریورماه 1404 در محل این شرکت برگزار شد.
گلپایگانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار تین نیوز که در بازآفرینی بافت های فرسوده و تاریخی، بهسازی و تامین زیرساخت های حمل و نقل و تردد از جمله معابر، خیابان ها، دسترسی ها، پارکینگ ها، ایستگاه های حمل و نقل عمومی و ... چه جایگاهی دارد و چرا در بافت های تاریخی مثل بازار شیراز با وجود نوسازی کالبدی مناسب، کماکان شاهد ناکارآمدی مسیرها و شبکه حمل و نقل و فقدان پارکینگ هستیم، اظهار کرد: شبکه رفت و آمد و ترافیک در درون شهرها از زیرمجموعه های شهرسازی است. در بحث شهرسازی، چه قرار باشد شهر جدیدی ساخته شود و چه بخواهیم بافت قدیمی و ناکارآمد شهر را بازسازی و بازآفرینی کنیم، باید به تردد و حمل و نقل توجه کنیم. ما در شرکت بازآفرینی، اقدامات مشترکی که با بخش های دیگر از جمله مدیریت شهری، به عنوان بازآفرینی انجام می دهیم زیرمجموعه ی اجرای طرح های جامع و تفصیلی قرار می گیرد. وظیفه تامین پارکینگ و در نظر گرفتن امکانات و زیرساخت های تردد نیز با مدیریت شهری است. متاسفانه در محدوده های فرسوده که بسیار پررفت و آمد هم هستند، زیرساخت های حمل و نقلی و ترافیکی لازم وجود ندارد و مدل های تامین پارکینگ هم در کشور ما پیشرفت مطلوبی نداشته است. ما در بازآفرینی بافت های ناکارآمد، بازگشایی مسیرها را پیگیری می کنیم که از جمله اقدامات مهم در روان سازی ترددها در این محدوده ها محسوب می شود.
جریان سازی در کشور برای تبدیل سواره راه به پیاده راه
وی در ادامه با بیان این که رویکرد ما در بازآفرینی بافت های فرسوده با رویکرد ما در بازآفرینی بافت های تاریخی متفاوت است، افزود: در بازآفرینی بافت های تاریخی، شبکه رفت و آمد درون بافت هم بخشی از آن چیزی است که ما قصد احیای آن را داریم و این کار باید با کمترین مداخله انجام شود؛ از این رو، رویکرد و اولویت ما تقویت پیاده محوری است. در این راستا تبدیل محورها و معابر سواره محور در افت های تاریخی به پیاده راه و پیاده گاه را مدنظر قرار می دهیم که این دیدگاه در تمام کشور به یک جریان پویا تبدیل شده و در شهرهای متعدد بسیاری از سواره راه ها در این محدوده ها به پیاده راه تبدیل شده است.
آخرین تحولات در حوزه تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهی ایران با اشاره به تکالیف قانونی شرکت در برنامه هفتم توسعه، درباره وضعیت تسهیلات نوسازی گفت: وضعیت کنونی تسهیلات متناسب با نیاز نیست. در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۸ هزار نفر برای دریافت تسهیلات نوسازی ثبتنام کردند اما تنها ۴ هزار نفر موفق به دریافت وام شدند. تجربه نشان داده است در سالهایی که تسهیلات بیشتری ارائه شده، نوسازی نیز رشد چشمگیری داشته است. با این حال، تمرکز بانک مرکزی اکنون بر نهضت ملی مسکن قرار گرفته و نیازهای بافتهای فرسوده تامین نشده است.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری در این نشست اعلام کرد: میزان تسهیلات نوسازی در مراکز استانها ۴۵۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۳۵۰ میلیون تومان است. در سال جاری نیز ۲۳۰۰ متقاضی موفق به دریافت وام شدهاند.
او از راهاندازی صندوق بازآفرینی به عنوان اقدامی جدید خبر داد و افزود: با اتکا به ظرفیتهای شرکت، همراهی صندوق ملی مسکن و امضای تفاهمنامه با کلانشهرها، تسهیلات تازهای برای بافتهای فرسوده در نظر گرفته خواهد شد. بهسازی و نوسازی این بافتها فرایندی بلندمدت است که ثبات در تصمیمگیری و سیاستگذاری اجرایی را میطلبد.
به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در برخی شهرها تاکنون بیش از ۶۰ درصد ساختمانها نوسازی شده و برنامه شرکت در مرحله بعدی، خروج محلات از وضعیت فرسودگی است.
گلپایگانی در ادامه تصریح کرد: براساس قانون برنامه هفتم توسعه، باید طی پنج سال آینده ۲۰ درصد از بافتهای فرسوده کشور کاهش یابد. این کاهش بهطور متوسط سالانه ۴ درصد خواهد بود که در سال نخست کاهش ۲ درصدی و در سال پایانی کاهش ۶ درصدی هدفگذاری شده است.
انتهای پیام