| کد خبر: 259011 |

تلاش برای افزایش ظرفیت جابه جایی زایران اربعین حسینی در سال ۱۴۰۲

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی پنج میلیون زائر اربعین امسال، از ترغیب برای استفاده از وسایل حمل ونقل شخصی، استفاده از ناوگان ارگان ها، استفاده از اتوبوس های پلاک سفید (غیر عمومی)، اتوبوسهای وارداتی و امکان تردد ناوگان کشورهای همسایه خبر داد.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی پنج میلیون زائر اربعین امسال، از ترغیب برای استفاده از وسایل حمل ونقل شخصی، استفاده از ناوگان ارگان ها، استفاده از اتوبوس های پلاک سفید (غیر عمومی)، اتوبوسهای وارداتی و امکان تردد ناوگان کشورهای همسایه خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده بیان داشت: با توجه به پیش بینی پنج میلیون زائر اربعین امسال، بیشترین حجم جا به جایی زائرین از طریق حمل و نقل شخصی پیش بینی شده که لازم است به منظور تشویق مردم به استفاده از وسیله شخصی اطلاع رسانی لازم از طریق صدا و سیما صورت گیرد. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رییس کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی اعم از جاده¬ای، هوایی و ریلی نیز باید سهم قابل توجهی در جا به جایی زائران داشته باشند، گفت: از اول ماه صفر تا بیست و پنج صفر (۲۷ مرداد  تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲) دوره اجرای طرح اربعین است که باید برنامه ‎ریزی لازم برای مدیریت تردد در این دوره صورت گیرد. در تامین ناوگان مورد نیاز در بخش جاده ای، کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با سه رویکرد اقدامات مورد نیاز را انجام داد. 

استفاده از ۵۲۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس و مینی بوس ارگان ها

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: در رویکرد اول که حدود ۵۲۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس و مینی بوس از طریق سایر ارگانها و سازمانها بایستی تأمین شود که با وجود پیگیری¬ها و مکاتبات صورت گرفته تا این لحظه فقط دو وزارت صمت و نفت آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن تعدادی اتوبوس اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از اتوبوس های پلاک سفید (غیر عمومی) در سراسر کشور است که در این رابطه طبق استعلام صورت گرفته از فراجا، تعداد ۱۷۶۰۰ دستگاه اتوبوس اعلام شده است که بایستی وضعیت آنها و محل فعالیت آنها به تفکیک استان استخراج شود و تعدادی از این ناوگان، پس از شناسایی مالکان، امکان استفاده در طرح اربعین را خواهند داشت.

افندی زاده ادامه داد: در رویکرد دوم، اجرای مصوبه هیأت محترم دولت در خصوص واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال می باشد که ثبت سفارش آن از طریق وزارت صمت در دست پیگیری است. معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: اتوبوسهای وارداتی باید از لحاظ خدمات پس از فروش، محیط زیستی و ایمنی استانداردهای لازم را داشته باشند. شرکتهایی که دارای کارت بازرگانی هستند می توانند از طریق سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای ثبت سفارش اقدام کنند و با توجه به تسهیلاتی که در نظر گرفته شده این موضوع فرصت بسیار مناسبی برای تقویت و توسعه حمل و نقل جاده ای کشور است.

استفاده از ظرفیت ناوگان اتوبوس کشورهای همسایه 

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: در رویکرد سوم بهره گیری از ظرفیت ناوگان اتوبوس کشورهای همسایه است که بدین منظور گروهی به نمایندگی کمیته تامین ناوگان به کشورهای پاکستان و ترکیه اعزام شده اند و مقرر است اتوبوسهای پاکستانی با هماهنگی پلیس راهور جا به جایی زائران پاکستانی را از داخل خاک ایران انجام دهند و همچنین توافق اولیه با کشور ترکیه برای اعزام تعدادی اتوبوس تحت قرارداد اجاره برای جا به جایی زائران صورت گرفته که این کار از طریق تبادل تفاهمنامه شرکتهای داخلی، برای فعالیت این اتوبوس ها در کشور به مدت یک ماه در مسیر پر تقاضا از جمله تهران- مهران با هدف کنترل های بهتر و موثرتر انجام خواهد شد.

افندی زاده تصریح کرد: در حوزه هوایی، هرچه قدر ظرفیت برنامه ای پروازها اضافه شود، اثرگذاری بیشتری نسبت به سایر شیوه ها دارد. 

وی افزود: مقرر شد سازمان هواپیمایی نسبت به تعیین ظرفیت پرواز هفتگی، تعیین زمان پیش فروش بلیت اقدام کند. ضمناً با توجه به اینکه در سال گذشته اکثریت پروازها به نجف صورت گرفت، باید از ظرفیت فرودگاه بغداد بیشتر استفاده شود. همچنین از ایرلاین های خارجی به منظور افزایش ظرفیت حمل و نقل بهره گیری شود.

راه اندازی حمل و نقل دریایی بین بنادر ایران و عراق

رییس کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین  یادآور شد: در حوزه ریلی مقرر شد ، شرکت راه¬آهن جمهوری اسلامی نسبت به افزایش ظرفیت در مسیرهای شلمچه و کرمانشاه اقدام کند و پیگیری های لازم در خصوص جذب اعتبارات لازم را برای نوسازی ناوگان ریلی از سازمان برنامه و بودجه انجام دهد، در ضمنی که زمان پیش فروش بلیتها را اعلام نماید. همچنین با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نسبت به ایجاد حمل و نقل ترکیبی از مسیر کرمانشاه اقدام کند.

افندی زاده اذعان داشت: در حوزه دریایی نیز سازمان بنادر و دریانوردی، پیگیری ها و هماهنگی های لازم را با بخش خصوصی در خصوص راه اندازی حمل و نقل دریایی بین بنادر آبادان و خرمشهر و بندر بصره انجام دهد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سایر سازمانها و ارگانهای عضو کمیته نسبت به اعلام میزان سوخت مورد نیاز برای خودروهای امدادی، خودروهای حمل کننده مواکب و سایر نیازمندیهای خود اقدام نمایند تا پیگیری های لازم از طریق کمیته و ستاد مرکزی اربعین برای میزان مصرف داخل کشور انجام شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: نهضت بزرگ اربعین در کشور بسیار مهم می باشد، خواستار همکاری همه جانبه و فراسازمانی تمامی دستگاه عضو کمیته برای دستیابی به نتیجه مطلوب در مراسم امسال شدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.