| کد خبر: 258297 |

۶ هزار اتوبوس در کشور توان طی مسافت بلند را دارند؛ مجوز اجاره اتوبوس از کشورهای همجوار برای ایام اربعین

مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری اظهار داشت: ستاد مرکزی اربعین این اجازه را داده که از ظرفیت ناوگان اتوبوسی کشورهای همجوار در ایام اربعین استفاده شود و بخش خصوصی در حال رایزنی با کشورهای همسایه برای استفاده از این ظرفیت و اجاره اتوبوس در ایام اربعین هستند.

تین نیوز

مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری اظهار داشت: ستاد مرکزی اربعین این اجازه را داده که از ظرفیت ناوگان اتوبوسی کشورهای همجوار در ایام اربعین استفاده شود و بخش خصوصی در حال رایزنی با کشورهای همسایه برای استفاده از این ظرفیت و اجاره اتوبوس در ایام اربعین هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، داریوش باقرجوان درباره برنامه ریزی های برای سفرهای جاده ای اربعین اظهار داشت: از انتهای ایام اربعین سال گذشته، در کنار اجرای سایر پروژه ها اقدامات زیربنایی و سخت افزاری حوزه اربعین با اولویت خاص آغاز شده و در راستای بهبود سطح سرویس دهی در سفرهای جاده ای و افزایش ایمنی تردد و تسهیل شرایط تردد پروژه های بهسازی راه ها، زیرساخت پایانه های مرزی اربعین، بهسازی محورهای مواصلاتی در پایانه های مرزی باعراق به اجرا رسیدند و در حال اجرا هستند.

وی ادامه داد: 2 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار صرف این پروژه ها شده و تا پایان مرداد ماه عملیات عمرانی انجام می شود.

مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری با اشاره به آمادگی ناوگان برای جابه جایی زائران گفت: نزدیک 15 هزار دستگاه ناوگان اتوبوسی کارت هوشمند از سازمان راهداری دارند اما ترکیب و فعالیت این 15 هزار دستگاه اتوبوس متنوع است و این گونه نیست که تمام این 15 هزار دستگاه اتوبوس دارای کارت هوشمند پایانه به پایانه تردد داشته باشند.  

باقرجوان ادامه داد: با توجه به اینکه میانگین سنی ناوگان بالا رفته و در این مدت هم ناوگان جدید وارد ناوگان نشده و هر سال هم سن ناوگان بالاتر رفته و ناوگان فرسوده تر شده و همچنین از لحاظ وضعیت اورهال ناوگان در شرایطی هستیم که دیگر بخشی از این ناوگان نمی توانند در مسافت متوسط و بلند یعنی بیش از 300 کیلومتر تا 1500 کیلومتر تردد داشته باشند. بنابراین تعدادی از ناوگان در دسته ای قرار گرفته اند که تنها امکان طی مسافت های درون استانی و بین شهری در یک استان ها را دارند.

وی افزود: از سوی دیگر بخشی از این ناوگان برای ترددهای برون شهری کارکنان کارخانه ها و پتروشیمی و ... به کار گرفته شده اند و باید به کارکنان کارخانه ها خدمات ارایه دهند. در نهایت در مجموع از بین 15 هزار اتوبوس 6 هزار دستگاه ناوگان در مسافت متوسط و بلند فعالیت و تردد دارند که این اتوبوس ها آمادگی انجام سفرهای اربعین را دارند که البته موظف هستیم، علاوه بر پوشش تردد در مسیرهای اربعین، به تقاضای جابه جایی ها بین سایر استان ها پاسخ دهیم و ظرفیت هایی برای سفرهای اجتناب ناپذیر بین استانی غیر اربعین در ایام اربعین ایجاد کنیم.

مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری با بیان اینکه در بحث تامین ناوگان مسائل و مشکلاتی وجود دارد که این موضوعات را به مسئولان گزارش داده ایم و برای تامین ناوگان مورد نیاز اولویت استفاده از ظرفیت تولید داخل است، اظهار داشت: به شرکت های خودروساز و کارخانه های تولید اتوبوس و شرکت های مونتاژی برای تامین ناوگان مورد نیاز فراخوان داده ایم و شرط سازمان راهداری این است که مجوز شماره گذاری را داشته باشند. البته قراردادهایی منعقد شده اما زمان می برد تا تولید انجام و این تولیدات وارد ناوگان شوند.  

باقرجوان از مصوبه هیات وزیران برای واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس خبر داد و گفت: اجازه واردات 2 هزار دستگاه اتوبوس با سن حداکثر 5 سال داده شده که بتوانیم از این ناوگان در ایام اربعین استفاده کنیم و دراین باره جلساتی با دستگاه های متولی به ویژه وزارت صمت برگزارکردیم تا هر چه سریع تر واردات انجام شود.  

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات قرار بر این است که طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین، از ظرفیت سایر دستگاه های دولتی و ارگان های نظامی و انتظامی برای جابه جایی زائران اربعین استفاده کنیم و 5 هزار و 600 دستگاه اتوبوس از این محل تامین شود.

مدیرکل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری افزود: علاوه بر این موارد، از دیگر ظرفیت ها برای توسعه ناوگان، قانون بودجه 1402 است که آیین نامه اجرایی واردات ناوگان براساس بند ک تبصره 7 ظرفیتی برای واردات ناوگان اتوبوسی ایجاد که در حال پیگیری اجرای آن هستیم.

باقرجوان همچنین از امکان استفاده از ظرفیت ناوگان کشورهای همجوار در ایام اربعین خبر داد و گفت: ستاد مرکزی اربعین این اجازه را داده که از ظرفیت ناوگان اتوبوسی کشورهای همجوار در ایام اربعین  استفاده شود و بخش خصوصی با در حال رایزنی با کشورهای همسایه برای استفاده از این ظرفیت و اجاره اتوبوس در ایام اربعین هستند.

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری با اینکه در ایام اربعین دربست گرفتن اتوبوس ممنوع است، اظهار داشت: از  آنجایی که ظرفیت ناوگان محدود است قطعا برای موضوعاتی از جمله سفرهای دربست تدابیر ویژه اتخاذ شده و همانند روال گذشته امکان  سفرهای دربستی در اربعین وجود ندارد.

باقرجوان درباره امکان سفرهای کاروانی در ایام اربعین و قیمت تعیین شده برای بلیت اتوبوس گفت: قرار براین است که متقاضیان در سامانه سما ( سامانه حج و زیارت) ثبت نام کنند و براساس ثبت نام  امکان خرید بلیت اتوبوس وجود دارد. قیمت بلیت هم تابع مصوبات ستاد مرکزی اربعین است و نزدیک به ایام در این باره اطلاع رسانی خواهد شد. 

وی درباره پایانه های مرزی فعال برای تردد زائران حسینی اظهار داشت:پایانه شرقی یعنی ریمدان و میرجاوه در این ایام به روی زئران پاکستانی باز است و همچنین مرزهای شش گانه همجوار با عراق یعنی شلمچه، چزابه، مهران، خسروی و باشماق و تمرچین فعال هستند.

مدیر کل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری تاکید کرد: در این ایام، ایران مسیر ترانزیتی زائران حسینی برخی از کشورها همجوار از جمله پاکستان، افغانستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان خواهد بود و در این ایام اتباع خارجی می توانند از خاک ایران وارد عراق شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    نمیتونید اتبوسم وارد کنید

  • سید 0 0

    خوب مسئول محترم 6 هزارتا اتوبوس 12 هزار تا راننده میخاد همچی با راننده تا کردین که همه دارن باری میکنن شغغغغغغل تفریحی