| کد خبر: 247617 |

اجلاس ۶ جانبه ترانزیت فرصتی برای هم افزایی زیرساخت ها و امکانات حمل و نقل

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فضای سازنده فعلی در زمینه حمل ونقل بین المللی و ترانزیت میان ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، اجلاس ۶ جانبه ترانزیت را فرصتی برای هم افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی و بهره مندی همه بازیگران عرصه حمل ونقل، لجستیک و تجارت دانست.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فضای سازنده فعلی در زمینه حمل ونقل بین المللی و ترانزیت میان ایران و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان، اجلاس ۶ جانبه ترانزیت را فرصتی برای هم افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی و بهره مندی همه بازیگران عرصه حمل ونقل، لجستیک و تجارت دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در نخستین اجلاس وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری های ترانزیت ی که صبح امروز برگزار شد، این اجلاس را یک ابتکار عمل جدید برای تقویت همگرایی منطقه ای بین کشورهای حاضر در زمینه حمل ونقل و ترانزیت دانست و گفت: برگزاری این اجلاس فضای مناسبی برای تبادل نظر وزرای کشورهای حاضر در این زمینه و همچنین دیدارهای دوجانبه میان وزرا و سایر مقامات ارشد حمل ونقلی کشورهای عضو فراهم کرده است.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه به واسطه شکل گیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در زمینه حمل ونقل بین المللی و ترانزیت میان اعضای حاضر، به ویژه فی مابین جمهوری اسلامی ایران با هر یک از اعضا در چارچوب روابط دوجانبه و همچنین توافقات چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاری های حمل ونقل و ترانزیتی در حال رقم خوردن است.

افندی زاده این اجلاس را در امتداد نشست اخیر سران شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین وزرای حمل ونقل کشورهای حاضر در اجلاس دانست و ابراز امیدواری کرد این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا شود.

وی افزود: در چارچوب گسترش این دست همکاری ها، زمینه های مطلوب برای هم افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی مان، بهره مندی کلیه بازیگران عرصه حمل ونقل، لجستیک ، تجارت و اقتصاد کشورهای متبوع ما، بیش از پیش در این پهنه جغرافیایی فراهم شود.

معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به امکان هدف گذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره کرد و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدف گذاری مورد تأکید است.

وی با بیان اینکه یک ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضاء در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقه ای ۶ جانبه ترانزیتی، فراهم شده است، افزود: در این راستا، به گروه های کارشناسی تأکید می شود از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمان ها و کریدورهای منطقه ای و بین المللی ترانزیتی، همکاری های با یکدیگر در سرمایه گذاری و احداث پروژه های زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرایندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفه ها و عوارض ترانزیتی در راستای این برنامه عمل مشترک بهره گیری کنند .

افندی زاده در پایان خواستار نگاه ویژه گروه های کارشناسی به ایجاد سازوکار مدیریت کریدورهای ترانزیتی عبوری در راستای تقویت همکاری ۶ جانبه ترانزیتی و طرح توافقات کلیدی به همین منظور در متن سند پایانی این اجلاس شد.

گفتنی است پس از سخنان معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس اظهارات خود را بیان کردند.

نخستین اجلاس دو روزه وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری های ترانزیتی فردا نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.