| کد خبر: 182665 |

◄ ضرورت استفاده‌از فناوری‌های جدید در پروژه‌های عمرانی

سبک و روش فعلی در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی باید هرچه سریع‌تر تغییر کند و مدل‌های گوناگون جایگزین آن‌ها شود. محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی بابیان این مطلب افزود: درصورت عدم تحقق این امر فرصت‌های امروز نیز از دست خواهد رفت، پس خلق مدل‌های جدید و عبور از این مقطع امری ضروری است.

تین نیوز

سبک و روش فعلی در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی باید هرچه سریع‌تر تغییر کند و مدل‌های گوناگون جایگزین آن‌ها شود. محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی بابیان این مطلب افزود: درصورت عدم تحقق این امر فرصت‌های امروز نیز از دست خواهد رفت، پس خلق مدل‌های جدید و عبور از این مقطع امری ضروری است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، جلسه اعضای انجمن شرکت‌های راه‌سازی با وزیر راه‌وشهرسازی، شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل در وزارت راه‌وشهرسازی، سعید محمد‌زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، ترفع، مدیرکل تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها و سایر مدیران مربوطه برگزار شد.

اسلامی در این دیدار با تأکید براین‌که وزارت راه‌وشهرسازی و انجمن راه‌سازی درحال‌حاضر به یک بازمهندسی نیاز دارند گفت: ما همچنان تصور می‌کنیم که سهم بودجه عمرانی در سبد بودجه کشور همانند دهه‌های ۵۰ و ۶۰ همچنان ۴۰ درصد بوده و تخصیص آن‌‌ها نیز به‌موقع و به‌اندازه پرداخت می‌شود، درحالی‌که باوجودآنکه اقدامات بسیار بزرگی پس از انقلاب تاکنون انجام‌گرفته ولی امروز شرایط به‌شدت تغییریافته و ساختار بودجه عمرانی به دلایل گوناگون تحریم، اختصاص یارانه و ... دگرگون‌شده است.

او در ادامه سخنان خود فریز پروژه‌های آغاز نشده و بررسی قابلیت اجرای آن‌ها و همچنین مدل فعلی اجرایی در آزادراه‌ها را به‌عنوان روش‌های پیشنهادی در رویکرد جدید برای تمامی طرح‌های عمرانی ضروری دانست و افزود: عدم هماهنگی در محورهای درحال احداث خود مشکل بزرگی است که وقت بسیاری برای رفع مسائل می‌گیرد و باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

عضو کابینه دولت با تأکید مجدد براینکه نگاه پیشرو به پروژه‌های راه‌سازی و توسعه‌ای باید تغییر یابد گفت: در این راه می‌توانیم از روش‌های گوناگون در حوزه تهاتر اراضی، تسهیلات و مجوزها استفاده کنیم تا هم پروژه‌های باقی‌مانده تکمیل شود و همچنین پروژه توسط یک شرکت به بهره‌برداری برسد.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما به جد بحث اخذ اسناد خزانه و اوراق مشارکت شرکت‌های راه‌سازی را از سازمان برنامه‌وبودجه پیگیری کرده و این مسئله نیز در اولویت اقداماتمان خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه تحول تکنولوژیک در امر راه‌سازی را امری ضروری در این بخش دانست و افزود: درحال‌حاضر پیشرفت‌های بسیاری در حوزه مهندسی در سطح جهان اتفاق افتاده که ما نیز باید در کشور این امر و دستاوردهای آن را گسترش دهیم.

به گفته او توسعه فناوری‌های نوین در حوزه مهندسی مسئله‌ای ضروری در کشور است که قطعاً برای تحقق، مستلزم غربال‌گری پروژه‌ها خواهد بود.

وزیر راه افزود: متأسفانه درحال‌حاضر بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم رعایت فناوری مناسب در زمان اندکی پس از بهره‌برداری از بین می‌روند که خود ضربه بزرگی به بخش مهندسی کشور وارد می‌کند.

اسلامی با اعلام این خبر که ما می‌توانیم برای توسعه فناوری در حوزه مهندسی از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم گفت: با این کار توان اجرایی در سطح کشور بالا رفته و شرایط تطابق حوزه مهندسی با نرم جهانی و کشورهای پیشرفته فراهم می‌شود.

وزیر راه‌وشهرسازی در این خصوص اضافه کرد: متأسفانه با وضعیت فعلی زمان اجرای پروژه‌ها بالا، کیفیت امور پایین و هزینه‌های هنگفتی مصرف می‌شود که درصورت توسعه تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان تمامی این ضعف‌ها را برطرف کرد.

اسلامی انعقاد قرارداد برای پروژه‌های عمرانی سوریه و عراق را فرصت خوبی برای گردش منابع و توان‌افزایی حوزه مهندسی دانست و گفت: ما باید در شتاب بخشیدن به فعالیت‌هایی که درنهایت به توسعه راه‌های ترانزیتی منجر می‌شوند اهتمام ورزیم.

او پیرامون بحث ظرفیت تهاتر در تبصره پنج قانون بودجه نیز بیان کرد: به عقیده من پروژه‌هایی که در مرحله اتمام بوده و تنها به تکانی جزئی برای بهره‌برداری نیاز دارند باید با استفاده از ظرفیت تهاتر، کار را پیش ببرند، مسئله‌ای که من قطعاً در دولت پیگیری خواهم کرد تا بدهی‌های بیمه، مالیات و بانک از طریق تهاتر رفع و پروژه‌ها فعال شوند.

وزیر راه‌وشهرسازی نوسازی تجهیزات راه‌سازی را نیز امری ضروری اعلام کرد و گفت: باید نشان دهیم که ملتی زنده هستیم و رو به رشد حرکت می‌کنیم، نکته کلیدی ما استفاده از فرصت‌ها برای ارائه خدمات است که در این مسیر نیز استفاده از بخش خصوصی را محوریت کار خود قرار داده‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.