| کد خبر: 179885 |

◄ تشریح برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه در حوزه لجستیک

اقداماتی که در جهت تسهیل روند لجستیک در زنجیره حمل‌ونقل می‌توان انجام داد شامل کاهش هزینه، پاسخگویی و مشتری‌مداری، سرعت و چابکی هستند و توجه به آنها موجب پیشرفت و توسعه شبکه حمل‌ونقل خواهد شد.

تین نیوز

معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اقداماتی که در جهت تسهیل روند لجستیک در زنجیره حمل‌ونقل می‌توان انجام داد را از سه منظر بررسی کرد و گفت: این سه منظر شامل کاهش هزینه، پاسخگویی و مشتری‌مداری، سرعت و چابکی هستند و توجه به آنها موجب پیشرفت و توسعه شبکه حمل‌ونقل خواهد شد. چراکه حمل زائد علاوه‌بر ایجاد مشکلات در حمل‌ونقل کشور، بر قیمت تمام شده کالا تاثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، شهرام آدم‌نژاد درباره تداخل شقوق حمل‌ونقل با یکدیگر بر سر راه انجام این وظایف نیز گفت: البته معضلی به نام تضاد منافع و همپوشانی مدهای مختلف حمل‌ونقل نیز وجود دارد که گاهی این سایش مثلا در حوزه ریلی و جاده‌ای می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

این مقام مسئول در تشریح برنامه‌های این معاونت برای حل این مشکلات گفت: پاسخ این سوال را باید در جامعه ببینیم و نقشه راه در حوزه حمل بار را بر اساس چند مقوله باید تنظیم کنیم.

آدم‌نژاد خاطرنشان کرد: نخست اینکه نقش خودمان در بخش بین‌الملل را باید به درستی ببینیم؛ چراکه ما یکسری از ماموریت‌های بین‌المللی را در داخل کشور برای خودمان قائل هستیم تا با عمل به آن ماموریت‌ها بتوانیم در اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های مختلفی که در رابطه با بخش حمل بار وجود دارند، جریان بار را به سمت ایران هدایت کنیم.

این مقام مسئول در وزارت راه‌وشهرسازی تصریح کرد: منافع ملی ما ایجاب می‌کند که بخواهیم سهم خود را در حوزه جابه‌جایی‌های منطقه‌ای در مدهای مختف حمل‌ونقل افزایش بدهیم. در نقشه سرزمینی خودمان هم همینطور است و اگر بخواهیم زیرساخت‌های حمل‌ونقل را درست تنظیم کنیم باید یک راهبرد مشخصی داشته باشیم. بنابراین اگر همه این نگاه را داشته باشیم مشکلات حل خواهند شد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره تاثیر معاونت حمل‌ونقل در ارتقای کلی حوزه حمل‌ونقل و لجستیک نیز اضافه کرد: به نظرم به لحاظ مطالعه و در سطح تئوریک زحمات خوبی کشیده شده است. به‌ویژه دکتر تقی زاده زحمات زیادی در این زمینه کشیده‌اند که امیدوارم ما نیز با عمل کردن به آنها ادامه‌دهندگان خوبی برای این راه باشیم. ضمن اینکه به هر صورت ما باید با راهبرد مشخصی پیش برویم و بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل جلو برویم و کارهای تکه‌ای انجام ندهیم.

آدم‌نژاد نقشه راه این معاونت برای اجرای اهداف لجستیک و حمل‌ونقل را اجرای طرح جامع حمل‌ونقل به‌رغم کامل نشدن و و اقدامات ذیل در حوزه لجستیک عنوان کرد و گفت: اولا نخست باید بدانیم که هوشمندسازی و مدل‌سازی شبکه و زیرساخت‌ها ضرورت‌های تصمیم‌گیری و آینده‌نگری کشور هستند که بی‌توجهی به آنها تفاضا در حوزه زیرساخت و شبکه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

معاون وزیر راه اضافه کرد: مورد بعدی اجرای پروژه یکپارچه‌سازی فرایندها و سیستم‌های اطلاعاتی فرامدی حمل‌ونقل  کشور به‌منظور تسهیل فرایند‌ها و کاهش تعداد اسناد حمل‌ برای فورواردها است که با همکاری تشکل‌های صنفی حوزه حمل‌ونقل طی دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

آدم‌نژاد ادامه داد: تسهیل فرایند اخذ مجوز برای شکل‌گیری شرکت‌های لجستیکی و حمل ترکیبی و ضمانت اجرایی آنها نزد سایر دستگاه‌های حاکمیتی دخیل در بخش حمل‌ونقل نیز اقدام دیگری است که برای ایجاد لجستیک پویا باید انجام شود.

این مقام مسئول افزود: ضمن اینکه ما به ابزارهای نوین حمل‌ونقل ترکیبی در زمینه زیرساخت و تجهیزات و مجموعه مطالعات نیاز داریم و اگرچه تاکنون نقطه‌ای همچون پایانه‌های ترکیبی برای اتصال مدهای مختلف، صاحبان کالا و بازرگانی در کشور وجود نداشته است اما در خصوص مکان‌یابی و پهنه‌بندی مراکز لجستیک نقطه‌گذاری خوبی انجام شده است.

آدم‌نژاد تاکید کرد: بنابراین اگر بتوانیم این اقدامات استراتژیک را در راستای افزایش بهره‌وری و کارایی بخش لجستیک کشور به ثمر برسانیم و آنها را درست پیاده‌سازی کنیم فکر می‌کنم که بتوانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر موفق به انجام این پنج محور نشویم لجستیک ایران پیشرفت نخواهد کرد.

او هدف از تمهید لوازم لجستیک را مدیریت صرفه‌جویی و مدیریت منابع عنوان کرد و تقسیم قدرت با بخش خصوصی انجام را نیز راه انجام این مهم دانست.

آدم‌نژاد درباره مشکلات بخش لجستیک نیز گفت: ما چند مشکل اساسی داریم. نخست اینکه باید شرکت‌های حمل‌ونقل چندوجهی و لجستیکی و همچنین مراکز لجستیک را ایجاد کنیم. چراکه در حال حاضر فقط نقطه‌گذاری لجستیک و تعیین و ایجاد محل‌ها و زیرساخت‌های آن در حال انجام است و پروسه اجرا دو سه سالی به طول خواهد انجامید.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی در اینباره توضیح داد: به همین منظور بنده در حال حاضر در معاونت حمل‌ونقل خواسته‌ام تا حوزه‌ای را به‌منظور تخمین میزان سرمایه‌گذاری برای تامین محورهای لجستیک کشور مشخص کنند که اگر دو سه اقدام را در این زمینه انجام دهیم و چند کار را شروع کنیم، بقیه اقدامات نیز روی ریل خواهند افتاد و لجستیک را توسعه خواهیم داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.