| کد خبر: 171087 |

◄ تسهیل ترانزیت ریلی و جاده ای بین ایران و افغانستان

ایران و افغانستان برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای میان دو کشور به توافق رسیدند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: ظرفیت زیادی برای حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور وجود دارد.

تین نیوز

ایران و افغانستان برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای میان دو کشور به توافق رسیدند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: ظرفیت زیادی برای حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در نشست خبری مشترک با محمدحمید طهماسی، وزیر حمل‌ونقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان، با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: خوشبختم که میزبان جناب آقای طهماسی، وزیر محترم حمل‌ونقل و هوانوردی جمهوری اسلامی افغانستان در تهران هستیم. جلسه بسیار خوب و مؤثری داشتیم و یک‌بار تمام مسائل حمل‌ونقلی و ترانزیتی را باهم مرور کردیم.

او به حجم بالای ترانزیت کالا بین دو کشور اشاره کرد و افزود: سالانه در حدود ۱۸۰ هزار کامیون از ایران به سمت افغانستان  و بالعکس عبور می‌کند و همین نشان می‌دهد مبادلات بسیار گسترده‌ای میان دو کشور وجود دارد.

آخوندی با اشاره به توافقات حاصله برای تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور گفت: برای گسترش ترانزیت گفت‌وگوهای زیادی داشتیم و به نتایج خوبی برای کاهش هزینه‌ها رسیدیم.

او ادامه داد:  درحال‌حاضر هزینه‌هایی بابت تردد میان دو کشور اخذ می‌شود که برخی از این هزینه‌ها رسمی و برخی غیررسمی است. قرار بر آن شد که کلیه هزینه‌های غیررسمی شناسایی و کاهش‌یافته یا حذف شوند. هیچ دلیلی برای آن‌که کسی هزینه غیررسمی دریافت کند، وجود ندارد.

این عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در مورد هزینه‌های رسمی باید گفت، در جمهوری اسلامی ایران ارقام براساس اقدام متقابل دریافت می‌شود. اگر دوستان ما در افغانستان تمایل به کاهش هزینه‌های رسمی داشته باشند، ما نیز به‌صورت متقابل این هزینه‌ها را کاهش خواهیم داد. قرار بر آن شد که کمیسیون مشترکی برای شناسایی این هزینه‌ها تشکیل‌شده و در جهت کاهش این هزینه‌ها گام برداریم.

راه‌آهن خواف-هرات در آستانه بهره‌برداری

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقت‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه چابهار برای گسترش روابط ترانزیتی میان ایران، هند و افغانستان گفت: موافقت‌نامه چابهار خیلی خوب عمل کرده و اکنون بین سه کشور کریدور جدیدی را ایجاد کرده است.

او ادامه داد: ترانزیت بین هند، ایران و افغانستان کاملا فعال است. ما آمادگی داریم به بخش‌خصوصی و دولتی افغانستان امکانات لجستیکی را چه در بندر چابهار، چه دریای خزر و چه سایر بنادر دریایی و خشک اختصاص دهیم.

آخوندی با اشاره به حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز گفت: در حوزه ریلی خوشبختانه سه‌فاز از راه‌آهن خواف به سمت هرات در جمهوری اسلامی افغانستان اجرایی شده است. این راه‌آهن اکنون به «جنو» رسیده است و می‌تواند به‌زودی افتتاح شود. منتظر تصمیم دولت افغانستان برای احداث فاز چهار میان جنو تا هرات هستیم.

او ادامه داد: امیدوارم براساس تصمیم قبلی رئیس‌جمهور افغانستان مبنی‌بر یکسان‌سازی استاندارد راه‌آهن در افغانستان با استاندارد بین‌المللی، نیازی به تغییر بوژی در داخل این کشور نداشته باشیم.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: برای آن‌که بتوانیم این راه‌آهن را فعال کنیم، نیاز داریم مرز شمتیغ را هم از سمت ایران و هم افغانستان به‌عنوان مرز رسمی بشناسیم. آقای طهماسی گفتند مراحل تصویب این مرز در افغانستان طی شده و به‌زودی می‌توانیم این مرز را به‌عنوان مرز رسمی جدید بین دو کشور گشایش کنیم.

اعلام آمادگی برای جاده‌سازی در افغانستان

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسئله حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اشاره کرد و گفت: غیر از بحث راه‌آهن، علاقه‌مند هستیم تا حمل‌ونقل جاده‌ای به سمت فراه را نیز گسترش دهیم.

او ادامه داد: محورهای خوبی در افغانستان قابل‌تعریف است، که می‌توان از آزادراه کابل-دوغارون-مشهد، فراه-مرز ایران و پل دوم میلک نام برد. از افغانستان درخواست داریم هرچه سریع‌تر موافقت خود را با احداث پل دوم میلک اعلام کنند تا در جهت سهولت حمل‌ونقل مرزی اقدام کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.