| کد خبر: 155639 |

معاون وزیر راه و شهرسازی:

چابهار بهترین مسیر ترانزیت هند به افغنستان و آسیای میانه

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر تقی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: بحث ترانزیت مورد توجه کشورهای مختلف قرار دارد تا ارتباطات مسیرهای ترانزیتی شان را توسعه دهند . با توجه به موقعیت خاص چابهار انتظار داریم حجم بالای کالا را به طور مستمر عبور دهیم و بندر چابهار بهترین مسیر برای ارتباط هند با افغانستان و هند با کشورهای آسیای میانه است .

وی افزود: به این منظور احتیاج به ملزومات داریم که در این زمینه، زیرساخت های بندری و تجهیزات وجود دارد که با زحمات سازمان بنادر و دریانوردی و مدیر کل بندر، تجهیزات تأمین شده است .

وی ادامه داد: در حال حاضر از بندر چابهار به نقاط دیگر، جاده وجود دارد و ریل در حال احداث است و هماهنگی با کشورها انجام شده و اولین محموله ترانزیت از هند از مسیر چابهار وارد بندر چابهار شد. برای استمرار صرفاً احداث زیرساخت ها کافی نیست و باید علاوه بر موارد سخت افزاری، از لحاظ نرم افزاری و مدیریتی هم توجه نماییم . از جهت هزینه و زمان این مسیر باید همیشه مزیت خوبی داشته باشد و دائماَ در این خصوص ارتقاء یابد .

تقی زاده گفت: فعالیت ها در بندر چابهار باید تجاری سازی شود تا ترانزیت از این بندر، پایدار شود که این به زمان و هزینه بر می گردد . یک بخشی از زمان و هزینه مربوط به زیرساخت هاست و بخش دیگر تسهیل مقررات تا مرزها، گمرکات بتوانند خوب کار کنند. و در این زمان بتوانیم زیرساخت ها و فعالیت های عملیاتی را کوتاه نماییم .

وی افزود: برای تجاری سازی بندر چابهار دو استراتژی مهم در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود . اولین استراتژی این است که برای هر کدام از کریدورهای حمل و نقل، مدیر کریدور تعیین شود و اولین مدیر برای کریدور شمال جنوب انتخاب شد. که با افزایش حجم کالا مدیر کریدور بندر چابهار را خواهیم داشت که وظیفه پایش دائم و بررسی زمان و هزینه و مشکلات مسیر و همچنین بررسی بازارهای دو طرف را برقرار و برقراری ارتباط با بخش های خصوصی هر سه کشور و مسئولین مربوطه داشته باشند. و از طریق سازمانهای مربوطه ارتباطات را برقرار نمایند. و شناسایی و رفع اشکالات ضوابط و مقررات در صورت وجود. در این خصوص حمایت مجلس و مسئولین رده بالا را داریم .

وی اضافه کرد: استراتژی دوم نیز اتصال سیستم ریلی به بنادر است. بنحوی که بتواند با حداقل زمان تخلیه و بارگیری و بهترین شیوه متعارف در دنیا بارها را از طریق ریل بتواند جابجا نماید چرا که با پیش بینی افزایش ورود کشتی ها و محمولات در آینده جاده ها تحمل این حجم جابجایی را نخواهند داشت هم از لحاظ ترافیکی و بروز سوانح و مصرف سوخت .

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: اتصال بنادر به حمل و نقل ریلی در استفاده از مزایای ریل به نحوی عملی شود که بعد از اتصال ریل به بندر با سهل ترین و ارزان ترین شکل کالا به قطار انتقال یابد. زیرسازی مسیر در دست انجام است که ان شا االله دنبال تا به نتیجه برسد .

وی در پایان ضمن تبریک به کشور هند، ایران و افغانستان برای این اقدام اظهار کرد: این را به فال نیک می گیریم تا سال آینده میلیون ها تن کالا از این مسیر جابجا شود .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.