| کد خبر: 162294 |

◄ درس‌های سقوط ای‌تی‌آر آسمان برای نوسازی ناوگان هوایی

8 فروند از هواپیماهای پسابرجامی به ایران آمده‌اند و این هواپیماهای نو توانسته‌اند عمر متوسط ناوگان هوایی ایران را به 21 سال برسانند.

تین نیوز

8 فروند از هواپیماهای پسابرجامی به ایران آمده‌اند و این هواپیماهای نو توانسته‌اند عمر متوسط ناوگان هوایی ایران را به 21 سال برسانند.

سیاست نوسازی ناوگان هوایی کشور که توسط وزارت راه و شهرسازی با وزارت عباس آخوندی با جدیت پیگیری می‌شد این روزها پس از حادثه تلخ سقوط پرواز تهران-یاسوج ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

ورود هواپیماهای مناسب و مدرن به ناوگان هوایی کشور باعث افزایش ایمنی در پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین‌های ایرانی می‌شود.

از 270 هواپیمای موجود در کشور همواره 100 فروند آن به دلایلی زمین‌گیر بوده است و این مسئله ارائه خدمات هوایی به مسافران را در این بخش با مشکلات زیادی مواجه کرده و افزایش تأخیر در پروازهای هوایی از نتایج فرسوده بودن ناوگان هوایی در کشور است.

نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس  بابیان این‌که متوسط سن ناوگان هوایی کشور حدود 23 سال است، گفت: باوجود ناوگان قدیمی متصدیان صنعت هوانوردی کشور همواره به دنبال ارائه خدمات مناسب به مردم هستند.

علیم یارمحمدی افزود: چالش‌های زیادی در صنعت حمل‌ونقل هوایی وجود دارد و این بی‌انصافی است که هر بار و پس از هر اتفاقی عملکرد وزارت راه و شهرسازی زیر سؤال برود.

به گفته این نماینده مجلس ، دستگاه‌های مختلف در کشور همواره در تلاش‌اند که خدمات بهتری را به مردم بدهند، اما هر بار اتفاقی و یا سانحه هوایی در کشور روی می‌دهد، عده‌ای تمام دستگاه‌های اجرایی را زیر سؤال می‌برند.

وی با اشاره به اینکه همه می‌دانیم که چه چالش‌ها و مشکلاتی بر سر راه صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور وجود دارد، اظهار داشت: زمانی که حادثه‌ای روی می‌دهد همه از وزیری سخن می‌گویند که باید پاسخگو باشد، استیضاح و برکنار شود اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که آیا با زیر سؤال بردن وزیر حجم سوانح هوایی کمتر می‌شود.

یارمحمدی گفت: در شرایطی که عمر هواپیماهای ما بالاست و در تأمین قطعه شرایط سختی راداریم، تأمین امنیت پروازها کار بسیار سختی است، اما شرکت‌های هواپیمایی ما این کار را انجام می‌دهند اما هیچ‌کس این سؤال را پاسخ نمی‌دهد که چرا در کشورهای که خود تولیدکننده هواپیما هستند و ازنظر تأمین قطعه هیچ مشکلی ندارند چرا شاهد حوادث هوایی هستیم؟

او تأکید کرد: وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه بسیار بزرگ است و مدیریت آن مشکلات زیاد دارد و به نظرم وزیر راه و شهرسازی در بسیاری از بخش‌های این وزارتخانه مدیریت خوبی داشته است و نمی‌توان به دلیل این حوادث که بخش اعظمی از آن نیز به مشکلات تحریم‌های ظالمانه برمی‌گردد کارکرد وی را زیر سؤال برد.

مسعود قاسمی رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی نیز گفت: درحالی‌که میانگین سن ناوگان هوایی در منطقه پنج سال برآورد می‌شود، میانگین سنی هواپیماها در ایران 23 سال است.

قاسمی بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی کشور تأکید  و اظهار کرد: طبق سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، ایران باید رتبه نخست جابه‌جایی بار و رتبه دوم حمل‌ونقل مسافر را در صنعت هوایی منطقه کسب کند، اما با داشتن 150 تا 160 هواپیمای فرسوده این امکان وجود ندارد.

او افزود: با توجه به علاقه مسافران به استفاده از پروازهای خارجی، نمی‌توان به هدف تعیین‌شده در سند چشم‌انداز درزمینهٔ توسعه صنعت هوایی ایران دست‌یافت.

بعد از برجام نوسازی ناوگان هوایی و تجهیزات فرودگاهی بلافاصله از طرف دولت پیگیری شد و با سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 هواپیمای بوئینگ و 20 هواپیمای اِی. تی.آر (ATR) با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بسته شد و تاکنون 11 فروند از این هواپیماها تحویل ایران‌ایر شده است و بقیه به‌مرور به ناوگان هوایی کشور ملحق خواهد شد.

نائب رئیس دوم کمیسیون عمران و نماینده مردم ارومیه نیز گفت: سانحه هوایی یاسوج نشان داد که سیاست وزیر راه در نوسازی ناوگان هوایی سیاست درستی بوده است.

سید هادی بهادری افزود: باوجود انتقاداتی که وجود داشت، سیاست نوسازی ناوگان هوایی یکی از سیاست‌هایی بود که در چند سال اخیر وزیر راه دنبال می‌کرد و این حادثه نیز نشان داد که سیاست وزیر در نوسازی ناوگان سیاست درستی بوده است.

او اظهار داشت: نوسازی ناوگان هوایی موجب شد که مردم در استفاده از ناوگان هوایی قوت قلب بیشتری پیدا کنند.

بهادری با تأکید به اینکه تحریم‌ها عامل اصلی عدم نوسازی ناوگان هوایی کشور بوده است، خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که هواپیما در دنیا توسط کشورهای محدودی ساخته می‌شود و برندهای معتبر ساخت هواپیما چون ایرباس، در سایه تحریم‌ها قرار دارند.

نائب رئیس دوم کمیسیون عمران گفت: از سوی دیگر هواپیماهایی که ساخت کشورهای دیگر چون چین و روسیه هستند مقبولیت چندانی ندارند و ما در کشور به دنبال تهیه بهترین امکانات برای مردم هستیم.

به نظر می‌رسد نوسازی ناوگان هوایی که زمانی مهم‌ترین حربه مخالفان آخوندی علیه او بود این روزها به برگ برنده وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید بدل شده است.

شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی به دلیل تحریم‌های هسته‌ای سال‌ها قادر به مذاکره و فروش هواپیما به ایران نبودند و پس از برجام با باز شدن شرایط تجاری عباس آخوندی با سفری به اروپا نوسازی ناوگان هوایی ایران را کلید زد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.