| کد خبر: 160602 |

آخوندی در همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و اشتغال‌زایی عنوان کرد:

◄ نیمی از آلودگی هوای تهران به دلیل خودروهای سنگین است

وزیر راه و شهرسازی از سهم 25 درصدی کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: نوسازی ناوگان در راستای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی و از این قبیل اهمیت بسزایی دارد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از سهم 25 درصدی کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: نوسازی ناوگان در راستای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی و از این قبیل اهمیت بسزایی دارد.

به گزارش  تین نیوز،  عباس آخوندی در همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و اشتغال‌زایی  گفت: با بررسی آمار آلاینده‌ها  نقش تعیین‌کننده نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در ارتباط با کاهش آلودگی هوا دیده می‌شود.

 وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع نوسازی ناوگان از پنج منظر در حوزه حمل‌ونقل دارای اهمیت است. کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی و روانی ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش توان رقابتی بین‌المللی ایران و ترانزیت و رفاه رانندگان و کمک‌کاران آنان.

به گفته آخوندی بر اساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شد معلوم شد که ۷۷ درصد از منابع آلوده‌کننده‌ هوای تهران به وسایل متحرک که از این میان ۲۵ درصد  آن به کامیون‌های درون‌شهری و ۳۰درصد آن نیز به اتوبوس‌های واحد و سرویس‌های اداری تعلق دارد. بنابراین، ورود به این موضوع نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. 

آخوندی افزود: سهم حمل‌ونقل عمومی در مسافرت‌های درون‌شهری بر اساس اعلام شهرداری تهران ۴۵ درصد است. این نسبت برای حمل‌ونقل حومه‌ای کمتر از 5درصد است. این درصدها برای کلان‌شهری چون تهران رقم پایینی است که موجب تردد خودروهای خصوصی در ارقام بسیار بزرگ است.

او خاطرنشان کرد:فقط در پایتخت شاهد تردد روزانه بیش از ۵۵۰هزار خودرو شخصی از حومه به تهران و بالعکس هستیم که هم مخاطرات ایمنی دارد و هم آثار آلوده‌کننده و هم کاهش سرعت ترافیک و توقف‌های طولانی می‌شود. توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در همه‌ی این موارد به‌ویژه روانی ترافیک داشته باشد. به‌خصوص که اگر با نوسازی و توسعه حمل‌ونقل ریلی اعم از حومه، مترو و تراموا همراه باشد.

آخوندی صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بسیار بااهمیت دانست و افزود: براسای محاسبه صورت گرفته اجرای این طرح بستگی به میزان تحقق آن می‌تواند تا روزانه ۱۳میلیون لیتر در کاهش مصرف سوخت فسیلی مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه تجارت جهانی موضوع حمل‌ونقل بین‌المللی و امکان ترانزیت در تمام شقوق حمل‌ونقل در دستور کار جهانی قرار دارد. به‌ویژه در منطقه ما که به عبارتی چهارراه جهان است. در این موقعیت داشتن ناوگانی مدرن و قدرتمند، بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس به همراه توسعه سیستم لجستیک بین‌المللی که امکان ارائه خدمت در استانداردهای بین‌المللی و قدرت رقابتی جهانی باشند بسیار بااهمیت است. یکی از ارکان این کار، نوسازی ناوگان و متناسب‌سازی آن با حمل‌ونقل کانتینری و یخچال دار برای کالاهای فسادپذیر است که امید داریم در این فرایند تحقق یابد.

آخوندی گفت: رانندگان از سخت‌کوش‌ترین اقشار کارگری ایران هستند. کار آنان دشوار و همراه با دوری از خانواده است. بی‌گمان آنان حق‌دارند که به‌وسیله‌ی نقلیه‌ای ایمن، راحت و با امکانات کافی دسترسی داشته باشند. کامیون‌ها و وسایط نقلیه فرسوده موجب انواع مشقت‌ها برای آنان است، از قبیل کمردرد، آرتوروز و سایر ناراحتی‌ها در سرما و گرمای شدید. نوسازی ناوگان از این منظر نیز بااهمیت است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.