بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

میدان‌های مرگ در طول بزرگراه قشم به درگهان

میدان‌های مرگ در طول بزرگراه قشم به درگهان

تین نیوز | طراحی و اجرای سه میدان در جاده مابین شهرهای قشم به درگهان موسوم به بزرگراه خلیج فارس، سبب بروز تصادفات متعددی در این بزرگراه شده است.
 
جزیره قشم در حالی طی دهه‌های اخیر از مشکلات و نارسایی‌هایی در حوزه‌های مختلف رنج می‌برد، که بسیاری از صاحب‌نظران و حتی مسئولین از جمله استانداران سابق و حال بر این عقیده‌اند که دوگانگی مدیریتی حاصل از فعالیت سازمان منطقه آزاد، در حوزه توسعه زیرساخت‌ها، منجر به آن شده است که متولی مشخصی در این حوزه وجود نداشته باشد.
 
جزیره قشم با وسعتی نزدیک به یک‌هزار و 500 کیلومتر مربع با بیش از 120 هزار نفر جمعیت، دارای سه بخش، سه شهر و سه جزیره تابعه و بیش از 66 روستا و طول ساحلی حدود 300 کیلومتر از مناطق حساس و منحصر به‌فرد کشور است که در عین حال از کمبودهای اساسی در زمینه‌های مختلفی از جمله راه و جاده نامناسب و استاندارد رنج می‌برد.
 
راه ارتباطی مناسب از محورهای اصلی توسعه محسوب می‌شود و استاندارد بودن جاده‌ها به منزله شاهرگ حیاتی توسعه هر منطقه قلمداد می‌شود.
 
از مهمترین شاخصه‌های توسعه یافتگی در هر منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می‌آورد.
 
در جهان امروز حمل و نقل از بخش‌های مهم زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.
 
از این روست که با توجه به موقعیت مکانی قشم و وجود منابع عظیم انرژی در آن، می‌طلبد که علاوه بر توسعه راه‌های داخلی در حوزه ارتباطی این جزیره با بیرون از طریق جاده و ریل نیز تمرکز بیشتری از مسئولان تصمیم‌گیر صورت گیرد، با این وجود، این منطقه از کشور هنوز از راه‌های مواصلاتی مناسب بهره چندانی نبرده است.
 
شکوفایی منطقه آزاد قشم وابسته به وضعیت زیرساخت‌های قشم است که سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در منطقه حضور پیدا می‌کنند لذا باید شرایط مطلوبی برای تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران در بخش صنعتی و توریستی ایجاد کرد.
 
یکی از مهمترین پروژه‌هایی که در سالیان گذشته در دستور کار معاونت عمرانی منطقه آزاد قشم قرار گرفت ایجاد بزرگراه خلیج فارس از لافت تا قشم بود که فاز اول این پروژه در حدود 20 کیلومتر بین شهر قشم تا درگهان به بهره‌برداری رسیده اما فازهای دیگر آن تاکنون انجام نشده و اگر فعالیتی صورت می‌گیرد به کندی یا به طور عامیانه لاک‌پشتی بوده است.
 
به قول یکی از مسئولان وقت سازمان برای فاز اول پروژه مذکور حدود 13 میلیارد تومان هزینه شده است که بیشترین میزان اعتبار این بزرگراه‌ها را سازمان منطقه آزاد قشم تقبل کرده و درصد کمی از اعتبارات دولتی برای این طرح هزینه شده است.
 
این محور از نقاط پرتردد و ترافیکی قشم در نیمه دوم سال و خصوصا در ایام نوروز به شمار می‌رود که به دلیل طراحی غیر استاندارد، مشکلاتی را برای مردم محلی ساکن در اطراف این بزرگراه و حتی سرنشینان خودروهایی که در این محور عبور می‌کنند رقم زده است.
 
آنچه که تاکنون در این بزرگراه دیده می‌شود ایجاد طراحی سه میدان غیر استاندارد در مجاورت روستاهای طولا، هلر و شهر درگهان است و همین عامل باعث وقوع تصادفات مکرر منجر به جرح و فوت شده است، و مردم محلی بارها به خاطر از دست دادن عزیزانشان مسئولان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار رسیدگی مراجع ذی‌ربط به این مشکلات شده‌اند.
 
وقوع تصادفات زیاد، خصوصا در میدان علم و صنعت طولا که با وسعتی بیش از 80 هزار متر مربع طراحی و اجرا شده، این محور را به بیش از پیش ناایمن کرده است که مشاهده صحنه‌های دلخراش متعدد، دل هر انسانی را آزرده‌خاطر و برخی مشکلات و تبعات اجتماعی را در جامعه موجب می‌‌شود.
 
محسن فروزانفر رئیس شورای ترافیک منطقه آزاد قشم در بهمن ماه سال گذشته طی نشست شورای ترافیک شهرستان قشم که در محل معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد در این مورد اظهار داشت: رفع نقاط حادثه‌خیز برای سلامت جان مردم ساکن و میلیون‌ها مسافری که در طول سال به این جزیره سفر می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.
 
وی افزود: اصلاح هندسی ورودی میدان علم و صنعت در اتوبان خلیج فارس، قوس ورودی اسکله کاوه و اصلاح پیچ جاده روستای پی‌پشت به عنوان مناطق حادثه‌خیز جاده‌ای قشم در دستور کار این شورای مذکور قرار گرفته است.
 
اما با گذشت بیش از پنج ماه از این جلسه نه تنها نسبت به اصلاح طرح هندسی میدان‌های این بزرگراه هیچ تمهیدی صورت نگرفته است بلکه در قسمت جنوب شرق این بزرگراه روبروی هتل مارینا با ایجاد طراحی جدید به مشکلات این بزرگراه افزوده و در این قسمت از بزرگراه نیز احتمال این که هر لحظه تصادفی رخ دهد را بیشتر کرده است.
 
بنا بر همین گزارش میرداد میردادی رئیس اداره راه و شهرسازی قشم نیز در همین راستا گفت: با توجه به اینکه جاده قدیم قشم به درگهان فرسوده و جوابگوی ترافیک فعلی نبود، با احداث این بزرگراه خوشبختانه ترافیک این محور روان‌تر و هم از لحاظ زمان، مصرف سوخت و استهلاک کمک خوبی در زمینه حمل و نقل کرده است.
 
وی با اشاره به این که اعتبار و اجرای این بزرگراه را سازمان منطقه آزاد انجام داده، افزود: با گذشت چندین سال از اجرای این پروژه سازمان منطقه آزاد قشم این بزرگراه را تاکنون تحویل اداره راه و شهرسازی قشم نداده است.
 
این مسئول اضافه کرد: در قسمت ورودی و خروجی میدان علم و صنعت طولا واقع در بزرگراه خلیج فارس تصادفات زیادی از قبیل فوتی، جرحی و خسارتی به مسافران، گردشگران و مردم این منطقه وارد آمده که این محور را به معضلی تبدیل کرده است که به همین منظور مکاتبات متعددی و به صورت مکرر در جلسات فراوان به رفع نقاط حادثه‌خیز تاکید شده است.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی قشم با اشاره به این که سازمان منطقه آزاد قشم یک سری علائم ایمنی، چراغ روشنایی و گارد ریل در این محور نصب کرده ولی متاسفانه مثمر ثمر نبوده ادامه داد: کماکان وقوع تصادفاتی در این محور را شاهد هستیم و نیاز است که قوس‌های ورودی میدان اصلاح شود.
 
میردادی تصریح کرد: با توجه به این که سرعت مجاز در بزرگراه 110 کیلومتر است رانندگان در ورودی این میدان‌ها باید سرعت وسیله نقلیه خود را به 40 تا 60 کیلومتر کاهش دهند و رانندگان عبوری که برای نخستین‌بار وارد این میدان می‌شوند، به دلیل نا‌آشنایی با جاده و میدان‌ها بعضا دچار مشکلاتی خطرناک ‌می‌شوند.
 
وی با بیان این که در قانون وزارت راه و شهرسازی در راه‌های برون شهری چیزی به نام میدان تعریف نشده است، افزود: بهتر بود به جای این میدان‌ها یک تقاطع غیر هم سطح اجرا می‌شد.
 
این مسئول اظهار داشت: با توجه به احداث و بهره‌برداری قریب الوقوع 2 هزار واحد مسکن مهر، دانشگاه پیام نور، ساختمان فنی و حرفه‌ای شهرستان، منازل سازمانی سپاه و هتل خلیج فارس که در این محور قرار دارد اگر نسبت به رفع موانع مورد بحث اقدام نشود، تصادف‌ها و ترافیک غیر استاندارد از جمله مسائل متصور برای آینده در این بزرگراه خواهد بود.
 
سروان یعقوبی فرمانده سابق پلیس راه قشم نیز در این راستا گفت: ناهماهنگی در عملیات راهسازی و ترافیکی از قبیل اجرای برخی پروژه‌ها از سوی شورای ترافیک شهرستان و سازمان منطقه آزاد قشم از عوامل حادثه‌ساز در جاده‌های شهرستان قشم به شمار می‌رود.
 
وی گفت: اگر این گونه عملیات‌ها بدون هماهنگی با پلیس راه انجام شود، امکان وقوع حوادث پیش‌بینی نشده در جاده‌ها کاهش می‌یابد.

به هر حال شهرستان قشم از مناطق خوش و آب هوای کشور در نیمه دوم سال محسوب می‌شود اما با وجود آمار گردشگری بسیار زیاد در این شهرستان زیرساخت‌‌های لازم از قبیل جاده مناسب به خوبی فراهم نیست.
 
از همین‌رو از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود، در تصحیح و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌های این جزیره با تمرکز و سرعت بیشتری وارد عمل شوند.
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930402000058#sthash.wWh5rCOH.dpuf

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.