| کد خبر: 257371 |

◄ اقتضائات روز در بازنشستگی و بیمه و راهکارهای کوتاه و بلند مدت

با مروری بر عوامل کاهش بهره وری کارمندان دولت، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و مشکلات تامین مالی مستمری بازنشستگان، به نظر می رسد مناسب باشد قانون تامین اجتماعی از سوی نمایندگان با اقتضائات روز و برپایه عدالت، بازبینی و اصلاح گردد.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (رحمه الله) فرمودند: ما باید همان سه تحولی را که امام در داخل کشور، در سطح امت و در سطح جهان ایجاد کرد، تعقیب کنیم، دنبال کردن این هدف امروز البته اقتضائاتی دارد که با اقتضائات زمان امام فرق می کند، ... مسلما در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت و امثال این پیشرفت های علمی نمی شود با همان شیوه های چهل سال قبل، دوران تلفن های کذایی و ضبط صوت های کذایی با آن ابزارها امروز کار کرد.

و در دیدار کارگران در 9 اردیبهشت فرمودند (پایگاه خبری رهبری): چیزی که من می خواهم از آقای مرتضوی درخواست کنم چون ایشان سابقه کاری خوبی دارند، جاهایی که قبلا ایشان بودند خوب کار کرده اند، ایشان روی این آمارها دقت کنند، ... مراقب باشند آمارها دقیق باشد؛ چون خود مسئول، خود وزیر، بالاسر یکایک کارها که نمی رود، گزارش می دهند، دقت کنید آمارها دقیق باشد، اگر این کارهایی که ایشان می گویند انجام گرفته، انجام گرفته باشد، گام های بلندی برداشته شده واقعا مغتنم است، کاری کنید که این خیل عظیم کارگری کشور، این برادران عزیز، خواهران عزیز، دلشان گرم بشود.

و جای دیگر فرمودند: اگر کسی به یک کارگری ظلم بکند، در مورد اجرت او و دستمزد او ظلم بکند، همه اعمال خیر او از بین می رود ... .

بر اساس قانون تامین اجتماعی (54.04.03): ماده 76، مشمولین این قانون در صورت حائز بودن شرایط زیر حق استفاده از مستمری بازنشستگی را خواهند داشت:

سن مرد به 60 سال تمام و سن زن به 55 سال تمام رسیده باشد.

درحالی که متوسط جهانی امید به زندگی در آن سال ها (1975) حدود 60 بوده که در سال 2020 به حدود 73 سال رسیده و بنا بر گزارشات رسانه ها این شاخص در ایران با بهبود خدمات بهداشتی به بالاتر از متوسط جهانی و حدود 75 رسیده است.

بر اساس آمار کتابخانه الکترونیک OECD حداکثر سن بازنشستگی در کشورهای عضو این سازمان 67 سال (نروژ و ...) در سال 2020 بوده (استرالیا، ایرلند، انگلیس و آمریکا 66 سال) که با فرض شروع کار از 22 سالگی بیش از 40 سال کار می باشد.

با ملاحظه اقتضائات سال تصویب قانون تامین اجتماعی (54) و روند جهانی افزایش سن بازنشستگی به نظر می رسد بازنشستگی کارکنان ما هم باید متناسب با افزایش خدمات بهداشتی درمانی (متناسب با امید به زندگی) بالا رود که با این اقدام چند نتیجه به دست خواهد آمد: کاهش بیماری های افسردگی بیکاری، استفاده از تجربیات این افراد (برای نیروی جوان) و کاهش چند شغلی.

همچنین بر اساس ماده 114 قانون فوق: حقوق بازنشستگی این افراد برابر با متوسط حقوق و مزایای دریافتی دو سال آخر خدمت که ماخذ پرداخت حق بیمه بوده است می باشد. هرچند به نظر می رسد این رویکرد برای کارکنان که غالبا روند رو به رشد دارند مناسب تر است لکن این ضابطه علاوه بر اینکه سبب ترویج برخی روش های جابجایی سال های پایانی خدمت می گردد می تواند خسارت زیادی به کارکنانی که با کاهش سطح سازمانی (به دلایلی از جمله حرف حق) حقوق کمتری دریافت می کنند، وارد نماید.    

با اطلاعات پایگاه های سازمان تامین اجتماعی به راحتی می توان مبالغ و روند زمانی پرداخت حق بیمه را مانند سرمایه گذاری بانک، بورس یا طلا محاسبه و با ضوابط مناسب، مبلغ مستمری را متناسب با متوسط سرمایه و متوسط زمان تعیین نمود.

 مثلا ارزش حق بیمه حدود 30 ساله یک مدیر بازنشسته (تامین اجتماعی) راه آهن در 1400 حدود 400 سکه طلا می شود که بدون محاسبه سود انباشته بانکی در شرایط امروز بیش از 10 میلیارد تومان می گردد و مستمری وی با نرخ بهره 23 درصد بانک مرکزی با حفظ اصل سرمایه، ماهانه 192 میلیون تومان می گردد (حق بیمه به نرخ روز تبدیل به سرمایه مولد مانند نیروگاه و ... شده).

با عنایت به فرمایشات رهبر انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)، روز کارگر و ... با مروری بر عوامل کاهش بهره وری کارمندان دولت (تین نیوز/ کد خبر 252620)، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و مشکلات تامین مالی مستمری بازنشستگان، به نظر می رسد مناسب باشد قانون تامین اجتماعی از سوی نمایندگان با اقتضائات روز و برپایه عدالت، بازبینی و اصلاح گردد.  

بررسی تجربیات جهانی چون OECD (Property & Payroll Tax) و بازنگری الگوی اقتصادی نیز در گام بعدی می تواند مهمترین چالش های برنامه هفتم (تورم، تراز انرژی، اشتغال، رشد اقتصادی) را رفع نماید. (تین نیوز/ کد خبر 66684 و 245600 و 253424)  

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن علی قارداشی 0 0

    در خصوص نحوه محاسبه پرداخت حقوق بازنشستگی افراد مطلبی مد نظر گرفته نشده است:
    در حال حاضر میانگین میزان دستمزد هر نفر در دو سال آخر کار مبنای دستمزد زمان بازنشستگی فرد میباشد. به نظر من این مبنا درست و منصفانه نمیباشد. به عنوان مثال کسی که تا پایان سال 1401 ماهیانه 30 میلیون و دویست هزار تومان( حداکثر حقوق مورد محاسبه در بازنشستگی) دریافتی داشته است و سال 1400 هم تمام 12 ماه مبلغ 19 میلیون و 200 هزار تومان ( حداکثر حقوق مورد محاسبه در بازنشستگی در سال 1400) دریافتی داشته است. حقوق محاسبه شده مستمری بازنشستگی برای فروردین 1402 بدون افزایش سنواتی 24 میلیون و 200 هزار تومان میباشد.
    بلکه مبنا باید درصد پرداختی شخص باشد در مثال بالا نفر مورد نظر در دوسال آخر حداکثر پرداخت بیمه را داشته است اما چون میانگین پرداختی دو سال آخر مد نظر است مستمری ایشان حدود 25 درصد کمتر محاسبه میشود که کاملا غیر منصفانه است. و از نظر من این فرد باید 30 میلیون و 200 هزار تومان حقوق داشته باشد.
    اگر این مبنا درست شود مطمئنا میتواند برای سازمان تامین اجتماعی هم سود آور باشد بسیار کارکنان و شرکتهایی را میشناسیم که در سالهای فعالیت هر شخص به جهت پرداخت کمتر حق بیمه 23درصد کارفرما + 7 درصد کارگر را حداقل اعلام شده وزارت کار میپردازند در صورتیکه اگر معیار پرداخت مستمری درصد بیمه پرداخت شده در طول زمان باشد درآمدهای سازمان تامین اجتماعی به صورت تصاعدی افزایش می یابد چراکه کارگر حق بیمه اصلی خود را ازکارفرما طلب خواهد کرد.
    بنده بیش از 25 سال است که همیشه سهم بیمه خود را 7 درصد کامل سقف پرداخت را داشته ام . اما در صورت بازنشستگی همان سال اول باید 25 درصد کمتر مستمری بگیرم!!!؟؟؟