| کد خبر: 84205 |

◄ ایرباس از دیروز تا امروز

تین‌نیوز| نخستین سفر رئیس‌جمهور به اروپا در پسابرجام؛ دستاوردهای ارزشمندی را نصیب ایران کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها امضای تفاهم‌نامه برای خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش تقریبا 23 میلیارد یورو، عقد تفاهم‌نامه همکاری‌ در بخش حمل‌ونقل، توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره)، توافق‌نامه میان شرکت ونسی و وزارت راه‌وشهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از جمله تفاهم‌نامه‌های منعقد شده از سوی هیات همراه رئیس‌جمهور با شرکت‌های فرانسوی است.
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سفر روحانی به فرانسه 20 سند همکاری به امضا رسید که خرید 73 هواپیمای پهن پیکر و 45 هواپیمای متوسط با بودجه‌ای حدود 23 میلیارد یورو از جمله آنها است.
 
طبق این تفاهنامه مقرر شده تا سه فروند از هواپیماهای مذکور برای نوسازی ایرلاین‌های کشور تا پایان سال به ایران تحویل داده شود اما این موضوع میسر نشد و تا به امروز هواپیمایی تحویل ایران داده نشده است.
 
وزیر راه‌ و شهرسازی در خصوص این تفاهم‌نامه اظهار کرد: در سال جاری میلادی 8 فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری‌اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود و با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال 2024 یعنی 8 سال آینده 110 فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران افزوده شود.
 
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ درباره جزئیات این تفاهم‌نامه خاطرنشان کرده؛ از این ۱۱۸ فروند هواپیما، ۴۵ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ برای پروازهای داخلی و منطقه ای، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان‌برد و میان‌برد نزدیک به دوربرد، ۱۶ فروند هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیما پهن‌پیکر دوربرد و قاره‌پیما هستند.
 
وی درباره زمان تحویل این هواپیماها گفته، تحویل فوری هواپیماهای نو سخت است و کمپانی‌های سازنده از گذشته برای فروش هواپیما سفارشاتی دریافت کرده‌اند و در نوبت تحویل خود قرار می‌دهند.
 
پرورش افزود: بر اساس وعده شرکت ایرباس، قرار است بین ۵ تا ۸ فروند از این ۱۱۸ فروند هواپیما در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۱ ماه مانده تا پایان سال میلادی) به ایران تحویل شود.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور هم درباره نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور عنوان کرد: یکی از نیازمندی‌های کشور تامین هواپیما است، اما صرف منابع به شکل بهینه یک اصل است.
 
علی شمخانی در پاسخ به سوال خبرنگار تین‌نیوز مبنی بر اینکه آیا توافق خرید هواپیمای ایرباس، که در سفر ریاست جمهوری به فرانسه به امضا رسید، اولویت کشور بوده است؟ بیان کرد: یکی از نیازمندی‌های ملت ایران هواپیما است.
 
وی در همین‌باره ادامه داد: برای تامین هواپیما به کشور بایستی مشخص شود این نیازمندی به چه شکل و با چه گام‌هایی باید تامین شود.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی، خاطرنشان کرد: صرف منابع به شکل بهینه یک اصل است و ما باید بدانیم منابع خود را چگونه صرف مسائل اقتصادی، کشاورزی، خدماتی، اجتماعی و... کنیم.
 
آخرین جزئیات قرارداد ایرباس؛ از زبان قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی
اصغر فخریه‌کاشان در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌پرداخت 50 میلیون دلاری به حساب ایرباس واریزشده است، اظهار کرد:‌ با توجه به این‌که هنوز قرارداد با هواپیماسازی ایرباس نهایی نشده پیش‌پرداخت 50 میلیون دلاری به حساب این شرکت واریز نشده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که قرارداد ایرباس چه زمانی نهایی می‌شود، تصریح کرد: فکر می‌کنم این قرارداد خردادماه امسال نهایی شود و روند طولانی شدن این مسئله به دلیل بزرگ بودن قرارداد مذکور است.
 
وی با تأکید بر این‌که می‌توانیم قرارداد خرید 118 فروند ایرباس را اردیبهشت (ماه آینده) نهایی کنیم، بیان کرد: در مذاکرات با ایرباس دست بالا را گرفته‌ایم و هر شرایطی را قبول نمی‌کنیم و تحت‌فشار نخواهیم بود.
 
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی درباره خرید هواپیمای بوئینگ هم گفت: هنوز مذاکره‌ای با این هواپیماساز نداشته‌ایم و آن‌ها اعلام کرده‌اند برای مذاکره به ایران می‌آیند که البته زمان آن را نمی‌دانم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.