| کد خبر: 5931 |

فرودگاه مجهز کلاله، مسافری یا کشاورزی

تین نیوز | فرودگاه شهرستان کلاله ، دومین فرودگاه استان گلستان با وجود داشتن تمام امکانات ناوبری، در غیاب پرواز هواپیماها ، به امور کشاورزی و زراعت اختصاص یافته است.

این فرودگاه اردیبهشت ماه سال 1391 با حضور رییس جمهوری وقت افتتاح شد و تاکنون 2 مرحله پرواز مسافری داشته و آخرین پرواز از این فرودگاه نیز خرداد ماه 1392 صورت گرفت و پس از آن فعالیت پروازی و حمل و نقل مسافر در آن به تعطیل شد.
 
این فرودگاه در زمینی به مساحت 315 هکتار در سه کیلومتری غرب مرکز شهرستان کلاله قرار دارد که همه ساله بخش اعظم این زمین ها برای کشت گندم ، جو و نظایر آن اختصاص می یابد.
 
بیش از 40 میلیارد ریال برای راه اندازی این فرودگاه که 40 سال قدمت دارد، هزینه شده تا تمامی امکانات پروازی اعم از برج مراقبت، ایکس ری، گیت وی، تسمه نقاله کانتر پذیرش مسافر، سالن انتظار، تکنیکال بلاک، باند اپرون، باند تاکسی وی، آشیانه هواپیما و ترمینال آن آماده بهره برداری شود.
 
رییس فرودگاه کلاله با بیان اینکه تمامی امکانات و زیرساخت ها برای انجام پروازهای مسافربری ایمن در این فرودگاه وجود دارد، گفت: راه اندازی مجدد این فرودگاه، نگاه ویژه مسوولان هواپیمایی کشوری و استانداری گلستان را می طلبد.
 
ˈ عبدالخلیل صادقیˈ افزود: علاوه بر این نیز همه امکانات فرودگاهی برای پرواز ایمن هواپیماهای مسافربری از این فرودگاه فراهم شده است.
 
وی گفت: باند فرودگاه کلاله 2 هزار و200 مترطول و 45 متر عرض دارد که توانایی نشست و برخاست هواپیماها تا سطح فوکر100 را دارد.
 
به گفته وی، باند پرواز، پارکینگ هواپیما، برج مراقبت، آشیانه ایمن، ناوگان ایمنی پرواز، ترمینال مسافربری و ساختمان اداری از جمله امکانات فرودگاه کلاله است.
 
نماینده مردم شهرستان های مینودشت، گالیکش ، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مذاکرات با شرکت های مختلف هواپیمایی برای برقراری پرواز در این فرودگاه در حال انجام است و امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.
 
ˈعبدالکریم رجبی ˈ افزود: استاندار گلستان نیز با افزایش مساعدت های خود می تواند، به تسریع در زمان راه انداری مجدد پرواز از این فرودگاه کمک کند.
 
وی به درآمد سالانه 10 میلیارد ریالی اراضی زراعی متعلق به فرودگاه کلاله اشاره کرد و افزود: مسوولان هواپیمایی کشوری می توانند بخشی از این اعتبار را به عنوان یارانه در نظر گرفته و زمینه برقراری پروازها از این فرودگاه را فراهم نمایند.
 
رجبی ادامه داد: در جریان پیگیری ها پیشنهاد شده تا بخشی از درآمدهای سالانه اراضی زراعی فرودگاه به امر تسهیل در راه اندازی پروازها اختصاص یابد.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرودگاه کلاله به عنوان یکی از زیر ساخت های مهم توسعه استان گلستان بخصوص شرق آن در نظرگرفته شده است و راه اندازی مجدد آن عزم استانی وملی مسوولان را می طلبد.
 
پس از افتتاح رسمی این فرودگاه چندین بار از سوی مسوولان استانی و فرودگاهی اعلام شده بود که پروازهای این فرودگاه در هفته با دو سورتی پرواز بین تهران – کلاله و کلاله – سیستان و بلوچستان پیش بینی شده است.
 
فرماندار شهرستان کلاله پیش تر گفته بود: با راه اندازی فرودگاه کلاله بستر برای جذب سرمایه در این منطقه فراهم شده است و مسوولان و خصوصا مردم این منطقه با استفاده این ازاین امکانات در جهت رونق بخشیدن منطقه تلاش کنند.
 
ˈمحمدتقی قزل سفلیˈ با اشاره به هزینه 40 میلیارد ریالی راه اندازی این فرودگاه گفت: استمرار پروازهای این فرودگاه به عنوان یکی از فرودگاه های استان علاوه بر رونق اقتصادی و توریستی منطقه از هدر رفتن بیت المال جلوگیری می کند.
 
فرودگاه کلاله که هر از گاهی مورد توجه مسوولان استان و شهرستان قرار می گیرد، گفته می شود به دلیل کمبود مسافر به تعطیلی کشیده می شود که لازم است مسوولان استانی و شهرستان پیش از هر چیزی بدنبال جذب مسافر برای پرواز باشند.
 
شرکت هواپیمایی آسمان که در گذشته مسوولیت پروازی این فرودگاه را بر عهده گرفته بود به دلیل عدم استقبال مردم و برآورده نشدن هزینه های پیش بینی شده، پروازها را متوقف کرده است.
 
نماینده مردم شهرستان های مینودشت، گالیکش ، کلاله و مراوه تپه آبان سال گذشته گفته بود: بخشی از لغو پروازها به دلیل عدم استقبال مردم است و بخشی دیگر نیز به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی استانداری گلستان می باشد.
 
رجبی افزود: باید جلسه ای با حضور مدیران شهرستان و استان برگزار شود و برنامه ریزی و اطلاع رسانی دقیق تری صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: نیاز است تا فرودگاه گرگان نیز همکاری لازم را برای جابجایی ساعات پرواز با فرودگاه کلاله که محور توسعه شرق استان است، داشته باشد.
 
اکنون در استان گلستان دو فرودگاه وجود دارد که یکی از آنها در گرگان است و به یک فرودگاه بین المللی تبدیل شده و یکی دیگر در کلاله در شرق استان گلستان قرار دارد.
 
فرودگاه شهرستان 110 هزار نفری کلاله با فرودگاه گرگان مرکز استان گلستان بیش از 150 کیلومتر فاصله دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.