| کد خبر: 258888 |

◄ هواپیماهای اجاره ای روسیه ؛ چاه تازه پیش پای صنعت هوانوردی ایران

در حالی فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری به دنبال اجاره هواپیما از روسیه هستند که این کشور خود وابسته شدید به هواپیماهای اجاره ای است.

تین نیوز

به تازگی حرمت الله رفیعی، دبیر انجمن دفاتر خدمات مسافربری، از اجاره هواپیماهای روسی خبر داد و اعلام کرد در سفری که به روسیه داشته در این زمینه رایزنی انجام داده است.

به گزارش تین نیوز، او در این باره به روزنامه شرق گفته است برای اجاره هواپیما از روسیه با این کشور تفاهم نامه ای برای اجاره هواپیما منعقد شده است که بر اساس آن بنا شد سه فروند هواپیما اجاره به ایران اجاره داده شود و همچنین قرار است این هواپیماهای اجاره ای بیشتر در مسیر شهرهای روسیه مورد استفاده قرار بگیرند

رفیعی جزئیاتی از نوع هواپیمای اجاره ای و هزینه اجاره این سه فروند هواپیما اعلام نکرد؛ از این رو، در حال حاضر مشخص نیست متولی اجاره این هواپیماها قرار است چه نهاد و یا شرکتی باشد. او گفته است که اکنون منتظر پاسخ درباره نرخ و کیفیت هواپیماها از جانب روسیه هستیم.

گزارش پربازدید روز را بخوانید؛

◄ رابطه مستقیم هزینه هر ساعت پرواز و تحریم های صنعت هواپیمایی

پس از اعلام این خبر، سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد. در این باره معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: قطعا پرواز هر پرنده ای در آسمان کشور باید با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی انجام شود و ما تاکنون مجوزی در این باره صادر نکرده ایم.

در حالی فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری به دنبال اجاره هواپیما از روسیه هستند که صنعت حمل و نقل هوایی این کشور به شدت وابسطه به هواپیماهای اجاره ای است؛ بنا به آماری که در سال 1400 توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است از 980 فروند هواپیمای مسافری فعال این کشور حدود 777 فروند آن اجاره ای است.

اما بعد از جنگ روسیه با اوکراین و اعمال تحریم توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، شرایط برای صنعت حمل و نقل هوایی این کشور بسیار سخت شد؛ چرا که اتحادیه اروپا بعد از جنگ روسیه با اوکراین و پس از تحریم های اعمال شده علیه روسیه، به شرکت های لیزینگ اجاره دهنده هواپیما به روسیه اعلام کرد که باید معامله با خطوط روسی را کنسل کنند که این موضوع سایه سنگینی بر سر صنعت هوانوردی روسیه بود.

اما روسیه زیر بار این موضوع نرفت و در راستای آن پوتین، رئیس جمهور روسیه، قانونی را امضا کرد که به خطوط هوایی روسیه اجازه می داد تا کنترل هواپیماهای خارجی اجاره شده را در دست بگیرند، اما مشکل تامین قطعه و تعمیر هواپیما مسئله ای بود که روسیه را به دردسر انداخت.

حتی برخی از رسانه های خارجی از به خطر افتادن ایمنی پروازهای این کشور سخن گفته و عنوان کرده اند: تحریم ها، خرید قطعات لوازم یدکی را از فوریه سال 2022 برای روسیه غیرممکن کرده است.

سایت english.elpais، در این باره نوشت: تحقیقات جدید نشان می دهد که شرکت هواپیمایی روسی Aeroflot به پرسنل هواپیمای خود دستور داده است که نقص های حین پرواز را ثبت نکنند، مگر اینکه به طور خاص توسط کاپیتان دستور داده شود.

حتی در انتها لازم به یادآوری است که روسیه اوایل سال جاری برای اولین بار، یک فروند هواپیمای ایرباس پهن پیکر ۳۳۰-۳۰۰ A را برای تعمیر راهی ایران کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 1

    واقعا حماقت محض است

  • ناشناس 2 1

    چرا از امریکا و آلمان هواپیما اجاره نمیکنید بیشرف ها مگه مردم ایران آدم نیستن

    • ناشناس 1 2

      شب بخیر واقعا، خسته نباشی!
      مث اینکه چهل ساله تحریم هستیم!

  • ناشناس 2 1

    ببینید عوامل روس در ایران و جیره خوار های منافق و وطن فروش روس که از زمان قاجار نسلشون هنوز وجود داره چه بر سر ایران میارن چرا منافع مردم رو بهش فکر نمیکنید