| کد خبر: 257739 |

افزایش ظرفیت مسافری داخلی و خارجی فرودگاه‌ های کشور

در حوزه حمل و نقل هوایی در بازه زمانی شهریور ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ اقدامات بسیاری از سوی دولت سیزدهم و در حوزه وزارت راه و شهرسازی انجام شد که می توان به کاهش تأخیرات پروازی، تکمیل و بهره برداری توسعه ترمینال و اپرون فرودگاهی بیش از ۳۶ هزار متر مربع، تعمیر ۳۱ دستگاه موتور هواپیما و بازگشت ۳ فروند هواپیمای ATR و یک فروند هواپیمای A۳۱۹ به چرخه عملیاتی اشاره کرد که دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی طی این مدت محسوس بوده است.

تین نیوز

در حوزه حمل و نقل هوایی در بازه زمانی شهریور ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ اقدامات بسیاری از سوی دولت سیزدهم و در حوزه وزارت راه و شهرسازی انجام شد که می توان به کاهش تأخیرات پروازی، تکمیل و بهره برداری توسعه ترمینال و اپرون فرودگاهی بیش از ۳۶ هزار متر مربع، تعمیر ۳۱ دستگاه موتور هواپیما و بازگشت ۳ فروند هواپیمای ATR   و یک فروند هواپیمای A۳۱۹ به چرخه عملیاتی اشاره کرد که دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی طی این مدت محسوس بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حوزه حمل و نقل هوایی با وجود این که در حمل و نقل کشور تنها ۳ درصد ایفای نقش می کند اما همواره با انتظارات و مطالبات بسیاری مواجه است و افت و خیزهای فراوانی را پشت سر گذاشته است.

در این گزارش با نگاه آماری به حوزه هوایی، رویکردها، برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم و در  بازه زمانی شهریور ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۲  تشریح می شود.

افزایش ظرفیت فضا، افزایش ضریب ایمنی، کاهش تأخیرات پروازی، یک طرفه سازی مسیرهای پرتردد بین المللی عبوری مبتنی بر متدهای جدید ایکائو از جمله برنامه های مدت زمان یاد شده بود که به صورت مصداقی، عملی شدند. همچنین یکطرفه سازی مسیرهای ورودی به خروجی مانند فرودگاه های مشهد و اهواز صورت گرفت  .

پس از انتصاب مهرداد بذرپاش  به عنوان وزیر راه و شهرسازی کشور و  با توجه به تأکید مبنی بر مردم پایه بودن و فناورانه تر شدن حمل ونقل، این روند سرعت گرفت و اصلاح راه های هوایی در فرودگاه ها و فضای کشور و بازطراحی طرح های پروازی ورود و خروج فرودگاه ها در دست اقدام قرار گرفت.

تکمیل و بهره برداری توسعه ترمینال و اپرون فرودگاهی بیش از ۳۶ هزار متر مربع

در این راستا بهره برداری از ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه گناباد مجموعا به مساحت ۲۰۵۰ متر مربع، توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند به مساحت ۴۱۳۵ متر مربع، تکمیل ترمینال جدید فرودگاه سمنان به مساحت ۲۳۰۰ متر مربع، ترمینال بین المللی فرودگاه ایلام به مساحت ۵۸۰۰ متر مربع  و توسعه اپرون فرودگاه بندر عباس به مساحت ۲۲ هزار متر مربع انجام شد.

تعمیر ۳۱ دستگاه موتور هواپیماها  و بازگشت ۳ فروند هواپیمای ATR  و یک فروند هواپیمای A۳۱۹ به چرخه عملیاتی

با برنامه ریزی افزایش ظرفیت مسافری فرودگاه های کشور به میزان ۵ میلیون نفر مسافر خارجی  و۲۲ میلیون مسافر داخلی، تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲، بهره برداری از ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه گناباد ، توسعه و احداث ترمینال فرودگاه های بیرجند، ایلام، سمنان، مشهد و توسعه و بهسازی اپرون فرودگاه کرمانشاه و بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد صورت گرفت.

در این میان جزئیات و دستاورد موارد یاد شده به شرح زیر است:

بهره برداری از ترمینال و ساختمان جنبی فرودگاه گناباد مجموعا به مساحت۲هزار و۵۰مترمربع (ترمینال: هزار و ۷۰۰ مترمربع و ساختمان جنبی: ۳۵۰مترمربع) با افزایش ظرفیت ۱۷۰ هزار مسافر در سال، بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد با سطوح پروازی ۳۵۰ هزار مترمربع،توسعه و بهسازی اپرون فرودگاه کرمانشاه با سطوح پروازی ۱۴۸ هزار مترمربع و توسعه و بهسازی اپرون ۲۰ هزارمترمربع که فاز اول آن افتتاح شد.

توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند نیز به مساحت ۴هزار و  ۱۳۵ متر مربع با افزایش ظرفیت ۷۰۰ هزار مسافر در سال کلید خورده است که ترمینال آن به اتمام رسیده و محوطه سازی در مرحله برگزاری مناقصه است.

ترمینال بین المللی فرودگاه ایلام به مساحت ۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع با افزایش ظرفیت ۳/۱ میلیون مسافر در سال که ترمینال به اتمام رسیده و محوطه سازی با پیشرفت ۸ درصدی در مرحله اجراست.

احداث ترمینال جدید فرودگاه سمنان به مساحت ۲۳۰۰ متر مربع با افزایش ظرفیت ۳۷۰ هزار مسافر در سال نیز انجام شده که قسمت ترمینال به اتمام رسیده و محوطه سازی در مرحله برگزاری مناقصه است.

توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد به میزان ۱۳ هزار متر مربع با افزایش ظرفیت ۲ میلیون مسافر در سال که درصد پیشرفت فیزیکی پروژه توسعه ترمینال فرودگاه مشهد ۸۴درصد افزایش یافته، تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

حداکثرسازی ضریب ایمنی و امنیت در حوزه های هوانوردی و فرودگاهی

از دیگر اولویت های این حوزه تدوین نظامنامه ایمنی شرکت، تدوین برنامه پیاده سازی سامانه مدیریت ایمنی در فروگاه هاو ایجاد مرکز مدیریت عملیات ایمنی است که در این خصوص اقدامات مؤثری تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ انجام شد.

نظام نامه سیستم مدیریت ایمنی شرکت در ۱۲ بخش و ۱۰ شیوه نامه به عنوان ضمیمه مطابق مقررات ملی فرودگاهی ابلاغی سازمان تدوین شد و با تاییدیه سازمان و شورای عالی ایمنی شرکت به امضا مدیر عامل محترم به کلیه ادارات کل ستادی مرتبط و فرودگاه ها ابلاغ و اجرایی شد.

از مجموع ۸ فاز اصلی برنامه جامع پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی در فرودگاه ها و ناوبری هوایی که در سال ۹۸ رسما تایید و ابلاغ شد، بیش از ۵۰% فاز ۴ اجرایی شده و بعضی از اجزاء فاز ۵ نیز پیاده شده است.

ساختارمندی و نظام مند شدن رویه ها، سیاست گذاری ها و تعیین سطوح پاسخگویی ایمنی برای نخستین بار به صورت متمرکز در یک مجلد و قابلیت ارجاع به آن و بهبود مستمر سیستم ضمن بازنگری آن، جلوگیری از هم پوشانی یا از قلم افتادگی وظایف مرتبط با پیاده سازی سیستم و قابلیت صرفه جویی در منابع با آگاهی نسبت به نیازهای سیستم و منابع موجود از دستاورد های این حوزه است.

حداکثرسازی تعداد پروازهای عبوری

رقابت پذیر کردن و اصلاح تعرفه ها  و تقویت سامانه های ناوبری و راه های هوایی نیز به جد دنبال شد.

انعقاد تفاهمنامه اعطای مشوق های پروازی با گروه هواپیمایی لوفت هانزا و شرکت هواپیمایی اتحاد، تهیه شرح خدمات پروژه تدوین برنامه های مشوق های پروازهای عبوری و انتخاب مشاور و همچنین تهیه شرح خدمات پروژه تحلیل وضع موجود و ارائه راهکارهای افزایش درآمد پروازهای عبوری کشور بررسی شد و ضمن دریافت پیشنهادات دستورالعمل اجرایی مشوق های عبوری با رعایت ضوابط و مقررات بین المللی و الزامات قانونی تدوین شد، همچنین توسعه هدفمند بازار پروازهای عبوری و افزایش سهم بازار کشور از پروازهای عبوری صورت گرفت و رقابت پذیری شرکت و افزایش درآمدها محقق شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.