| کد خبر: 246972 |

بلیت پروازهای اربعین از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد؟

در حالی که بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده از حمل و نقل هوایی بار و مسافر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود، اما مشخص نیست در پروازهای اربعین این رقم از مسافران اخذ می شود یا نه؟

تین نیوز

در حالی که بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده از حمل و نقل هوایی بار و مسافر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود، اما مشخص نیست در پروازهای اربعین این رقم از مسافران اخذ می شود یا نه؟

به گزارش تین نیوز،  حجت الله فلاح مدیر کل حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اواخر تیر ماه سال گذشته گفت: بر اساس بند ۱۳ از بخش ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲ خرداد ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی، خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری، بین المللی، جاده ای، ریلی و دریایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است.

سازمان راهداری: مالیات بر ارزش افزوده حمل بار هم مانند حمل مسافر از مالیات معاف شد

وی افزود: مطابق بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شد، اما بخش خدمات حمل و نقل کالا مشمول این معافیت نبود.

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، ۶ ماه از زمان تصویب این قانون، مفاد آن لازم الاجرا بود که در نهایت از نیمه دی ماه سال گذشته، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اجرایی شد.

سازمان مالیاتی: حمل و نقل بار و مسافر جاده ای، ریلی و دریایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده

محمد مسیحی معاون سابق درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز اواسط دی ماه سال گذشته اعلام کرد: بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب مجلس شورای اسلامی، خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بین المللی جاده ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

مسیحی اظهار کرد: قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۲ خرداد ۱۴۰۰ از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰ لازم الاجرا است و مشمولان این قانون مکلف به اجرای تکالیف قانونی جدید و رعایت مقررات موضوع این قانون هستند.

وی افزود: بر اساس جزو ۱۳ بند «ب» ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بین المللی جاده ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

اخیراً نیز سعید توتونچی معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی بر معافیت مالیاتی حمل و نقل بار و مسافر (به استثنای هوایی) تأکید کرده است.

ابلاغیه مالیاتی

 

حمل و نقل هوایی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شد

با این حال در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، بخش حمل و نقل هوایی اعم از بار و مسافر مشمول مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی شدند اما به جای آن، قانون کسر ۵ درصد عوارض شهری از فروش بلیت پروازهای داخلی حذف شد.

کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در بهمن ۱۴۰۰ بخشنامه اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بلیت های هواپیما را ابلاغ کرد.

بر اساس بند یک این ابلاغیه، عوارض پنج درصدی شهرداری برای بلیت پروازهای خارجی حذف و به جای آن مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی بهای خالص بلیت اعمال شد.

بر اساس این قانون، در صورتی که خریدار بلیت، از خدمات حمل ونقل هوایی استفاده نکرده و از انجام پرواز انصراف دهد کل مبلغ مالیات بر ارزش افزوده دریافتی به مسافر بازگردانده می شود.

مبالغ دریافتی بابت جریمه، ابطال و تغییر رزرواسیون مشمول اخذ مالیات و عوارض نخواهد شد.

ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری

ابلاغیه سازمان هواپیمایی 2

ابهام: بلیت پروازهایی که توسط دولت نرخ گذاری می شود هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده است؟

به نظر می رسد با توجه به «عام» و مطلق بودن مشمول مالیات شدن حمل و نقل هوایی در این قانون، نرخ گذاری بلیت پرواز در ایام خاص مانند پروازهای اربعین نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد.

این در حالی است که برخی حقوقدانان معتقدند که مالیات باید از درآمد اخذ شود نه از هر گونه فعالیت اقتصادی که ممکن است درآمدزا نباشد.

از سوی دیگر، مالیات بر ارزش افزوده را مسافر می دهد که به رقم نهایی و تمام شده بلیت پرواز افزوده می شود.

لذا شرکت هواپیمایی صرفاً مسئول جمع آوری این پول از مسافر و تحویل آن به سازمان امور مالیاتی است اما به نظر می رسد در پروازهای اربعین که دولت نرخ گذاری و قیمت بلیت هر پرواز تهران-نجف را ۳ میلیون تومان تعیین کرده، رقمی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دیده نشده باشد.

عضو انجمن شرکت های هواپیمایی: با نرخ ۶ میلیون تومانی بلیت اربعین، نه سود می کنیم نه ضرر

این در حالی است که رامین حمزه ئی مدیرعامل یکی از شرکت های هواپیمایی اخیراً در نشست خبری که در خصوص پروازهای اربعین داشت، در پاسخ به پرسش درباره زیان ده یا سود ده بود نرخ بلیت مصوب ۶ میلیون تومانی برای پروازهای اربعین اظهار کرد: ما در این پروازها تقریباً نه سود می کنیم نه ضرر.

به گفته حمزه ئی، عمده هزینه ای که بر ایرلاین ها تحمیل می شود، عوارض فرودگاهی است که در فرودگاه نجف اخذ می شود و کاهش سوددهی انجام پروازهای اربعین را در پی دارد.

این در حالی است که روز گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دستور داد تا در ایام پروازهای اربعین از دریافت عوارض خدمات فرودگاهی از شرکت های هواپیمایی ایرانی خودداری کنند.

اقدامی که می تواند به سنگین تر شدن کفه «سوددهی» پروازهای اربعین نسبت به «زیان ده» بودن آن کمک کند؛ در این صورت شاید اخذ مالیات ارزش افزوده از بلیت این پروازها توجیه داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: در بلیت پروازهای اربعین، مالیات ارزش افزوده لحاظ نشده

در همین ارتباط مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بلیت پروازهای اربعین اظهار کرد: تا کنون هنوز سازمان امور مالیاتی جواب قاطعی در این خصوص نداده است.

وی افزود: با این حال شرکت ها رقمی به عنوان مالیات ارزش افزوده از مسافران بابت بلیت پروازهای اربعین نمی گیرند.

اسعدی سامان تصریح کرد: باید این موضوع را هم در نظر گرفت که قیمت ها تحمیلی بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.