| کد خبر: 244874 |

سرانجام فرودگاه سقز چه می‌شود؟

احداث فرودگاه سقز به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان کردستان که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، این بار با مصوبه سفر استانی رییس جمهور در دیار کردستان ، قرار است رنگ اجرایی به خود بگیرد تا اهالی این شهر پس از ۱۷ سال شاهد پرواز هواپیما بر فراز آسمان سقز باشند.

تین نیوز

احداث فرودگاه سقز به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان کردستان که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، این بار با مصوبه سفر استانی رییس جمهور در دیار کردستان ، قرار است رنگ اجرایی به خود بگیرد تا اهالی این شهر پس از ۱۷ سال شاهد پرواز هواپیما بر فراز آسمان سقز باشند.

به گزارش تین نیوز، بحث مطالعات فرودگاه سقز از سال ۱۳۷۵ آغاز و تا سال ۱۳۸۴ مطالعات جانبی ادامه پیدا کرد و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳حدود ۷۰ میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد و کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور کنار گذاشته شده و و کار متوقف شد.

پس از آن  و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه سال ۱۳۹۷ بار دیگر کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و نابری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم نامه ای با استانداری کردستان تعهداتی از جمله تملک زمین، جابجایی جاده قدیم سقز به مریوان از سوی استانداری داده شد و شرکت فرودگاهها کار احداث فرودگاه را برعهده گرفت.

شرکت فرودگاهها با ۲ شرکت داخل استان کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه را آغاز کرد و جهاد نصر استان مرکزی  نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.

هرچند با تزریق بخشی از اعتبارات مورد نیاز، پیشرفت فیزیکی این فرودگاه به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۹ رسید و حتی در واپسین روزهای عمر دولت قبل افتتاح شد اما به باور کارشناسان و مسئولان این پروژه، این فرودگاه عملیاتی نبوده و همچنان با کاستی ها در بحث زیرساخت ها روبروست و نیاز است با تامین اعتبارات، به یک فرودگاه کامل و عملیاتی برای نشست و برخاست هواپیماها تبدیل شود.

کاستی های فرودگاه سقز

همانگونه که گفته شد، فاز نخست فرودگاه تیرماه پارسال به بهره برداری رسید اما بدون شک بهره برداری از فرودگاه فقط ترمینال و سطوح پروازی نیست، بلکه برای بهره برداری از فرودگاه کارهای دیگری از جمله احداث ساختمان های عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتش نشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر نیاز است که به گفته مسوولان هنوز انجام نشده است.
رویای ۱۷ ساله پرواز/ عاقبت فرودگاه سقز چه می‌شود؟

یکی دیگر از پروژه هایی که برای بهره داری از این فرودگاه باید انجام شود بحث محوطه سازی است که شامل محوطه ساختمان، سیستم روشنایی، فنی فرودگاه و غیره است اما هنوز انجام نشده است.

همچنین به گفته مسوولان استان یکی از مهمترین بخش هایی که مانع بهره برداری از این پروژه خواهد بود، جمع آوری خطوط برق فشار قوی است که مانع نشستن هواپیما می شود.

تاکنون مسوولان استانی و کشوری زیادی از روند احداث این پروژه بازدید کرده اند و در هر بازدید قول هایی مبنی بر پیگیری و تسریع در اتمام آن داده شد اما همچنان با کمبود اعتبار مواجه است لذا چشم امید مسوولان استان به سفر رییس جمهور بود.

فرماندار ویژه شهرستان سقز پنجشنبه هفته گذشته و قبل از سفر رییس جمهور به استان کردستان در یک نشست خبری اظهار داشت: اتمام فرودگاه سقز  به عنوان طرح ملی نیاز به ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که در سفر رییس جمهور به شهرستان سقز این طرح مهم مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

جعفر توان افزود: ۵۰ درصد این میزان اعتبار که برای اتمام فرودگاه سقز نیاز است توسط شرکت فرودگاه های کشور و مابقی هم از برکات سفر رییس جمهور تامین خواهد شد.

تکمیل فرودگاه مصوبه سفر رییس جمهور

آیت الله رئیسی رییس جمهور روز جمعه ۱۷ تیرماه در سفر خود به استان کردستان در شهرستان سقز حضور یافت و ضمن بازدید از روند پروژه بر تکمیل و بهره برداری از آن تاکید کرد.
رویای ۱۷ ساله پرواز/ عاقبت فرودگاه سقز چه می‌شود؟

وی در این سفر با بیان اینکه بعضی طرح‌ها در استان با وجود افتتاح ظاهری، همچنان به صورت نیمه کاره در مقابل  چشم مردم باقی مانده است، اظهار داشت: یکی از طرح‌هایی که در این استان به ظاهر افتتاح شده و همچنان بخشی از کار آن ناتمام مانده، فرودگاه شهرستان سقز است.

رییس جمهور اضافه کرد:  یکی از مصوبات این سفر، بهره برداری کامل از این فرودگاه است که باید هرچه سریع‌تر استاندار و مسوولان مربوطه پیگیری کنند و مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند.

وی مردم شهرستان سقز را مرزبانانی امین برای کشور توصیف کرد که در شجاعت، شهامت و اخلاص امتحان خود را به‌خوبی پس داده اند و این جانفشانی و ایثارگری در مرزبانی می‌طلبد که با بهره گیری و بهره برداری از ظرفیت‌های مرزی، برای این شهرستان فرصت‌های جدید ایجاد کنیم.

۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه در نظر گرفته شد

وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان سفر رییس جمهور به استان کردستان در مورد این پروژه اظهار داشت:  بخشی از کارهای فرودگاه سقز انجام شده است و برای تکمیل فرودگاه هم ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

رستم قاسمی اظهار داشت: از این میزان اعتبار در نظر گرفته شده هزار میلیارد ریال آن از محل شرکت فرودگاه‌های کشور و هزار میلیارد ریال نیز از اعتبارات استان است و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود.

فرودگاه سقز و نقش آن در توسعه منطقه

با بهره برداری از فرودگاه سقز مردم شهرستانهای شمالی استان کردستان (سقز، بانه، مریوان و دیواندره) و شهرستانهای جنوبی آذربایجان غربی (بوکان، شاهین دژ، تکاب، مهاباد، سردشت و پیرانشهر ) از خدمات آن بهره مند خواهند شد.

رویای ۱۷ ساله پرواز/ عاقبت فرودگاه سقز چه می‌شود؟

همچنین به دلیل وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، وجود فرودگاه سقز، نقش مهمی در توسعه خواهد داشت.

از طرفی نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه، مریوان و سقز و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از دیگر پتانسیل‌های کاربری این فرودگاه در آینده خواهد بود و این مهم توجیه اقتصادی خوبی برای احداث این پروژه به شمار می رود.

پروژه فرودگاه سقز جزء ۳۰ طرح دارای اولویت استان کردستان برای بهره برداری در پایان دولت دوازدهم بود که محقق نشده و هم اکنون عمر شروع عملیات آن حدود ۱۷ سال است و امید می‌رود در دولت مردمی سیزدهم با بهره برداری از این طرح علاوه بر بهره‌مندی منطقه و تحقق آرزوی دیرینه مردم شهرستان‌های مرزی، شاهد توسعه  روز افزون زیرساخت‌های حمل و نقل استان باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سقز 0 0

    به یک تیم کارشناس بازرس بازپرس برای بررسی دقیق اعتباراتی که دولت به سقز اختصاص داده و می‌دهد نیازمند است ، تهران حداقل بابت اینکه اعتبارات چرا به این فرودگاه نمی رسد حساسیتی نشان بدهد ، شهردار قبلی سقز و همکاراش بابت ریختن اعتبار و درآمد شهرداری همچنان در زندان است ولی زندان چه مشکلی از سقز و تهران حل کرده ؟ !