| کد خبر: 243168 |

یارانه 20 هزار میلیارد تومانی سوخت هواپیما کجا خرج می شود؟

سالانه حدود 20 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت جت به جیب 3 الی 4 درصد از افراد پردرآمد جامعه می‌رود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده می‌کنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهره‌ای از این یارانه ندارند.

تین نیوز

بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد که هدفمندی و هوشمندسازی یارانه‌ها از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که توسط دولتمردان پیگیری می‌شود. اصلاح قیمت حامل‌های انرژی علاوه بر واقعی‌سازی اقتصاد بنگاه‌ها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینه‌سازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، اما ملاحظات اجتماعی و درهم‌تنیدگی معیشت مردم با سوخت یارانه‌ای عمدتا دست دولت‌ها را برای اصلاح قیمت سوخت می‌بندد، ضمن اینکه تجربه تلخ آبان‌ماه سال 98 نیز ملاحظات و حساسیت‌های اصلاح قیمت در این حوزه را دوچندان کرده است.

 امسال قیمت سوخت جت افزایش نمی‌یابد

البته اصلاح قیمت برخی از حامل‌های انرژی مثل «سوخت جت» که در هواپیماها مصرف می‌شود، به نظر کار راحت‌تری برای دولتمردان است، زیرا با اصلاح قیمت این سوخت، هیچ فشاری به عموم مردم وارد نمی‌شود.

با این حال در هفته جاری، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی درباره آخرین وضعیت قیمت‌گذاری سوخت جت عنوان کرد: هم اکنون روزانه 4 تا 5 میلیون لیتر از این سوخت تولید و مصرف می‌شود. امسال قیمت سوخت هواپیما نیز هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.

طبق آمار، فقط 3 الی 4 درصد از حمل و نقل کشور از طریق ناوگان هوایی انجام می‌شود، معمولا متقاضیان ناوگان هوایی که از این مدل حمل و نقل برای سفر کاری و یا گردشگری ‌استفاده می‌کندد جزو ‌دهک‌های بالای جامعه هستند که از توانمندی مالی قابل توجهی برخوردارند یا کامندان دولت برای اعزام به ماموریت هستند. حدود 90 درصد جابه‌جایی‌ها در کشور ما از طریق ‌حمل و نقل زمینی و 7 درصد از طریق‌ حمل و نقل ریلی انجام می‌شود.

اینکه به چه علت یارانه سنگین سوخت به 3-4 درصد از پردرآمدهای جامعه پرداخت می‌شود جای تأمل دارد و قطعا طبیعی است که با اصلاح قیمت سوخت جت، معیشت عموم‌ِ مردم، آسیب چندانی نخواهد دید.

یارانه 20 هزار میلیارد تومانی سوخت هواپیما در جیب 4 درصد پردرآمد

به طور میانگین روزانه حدود 4 الی 4.5 میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف می‌شود که معادل سالانه رقم 1.65 میلیارد لیتر است.

جدول 1- مصرف سالانه سوخت جت ( واحد: میلیون لیتر در روز)

 

در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری 600 تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری 13400 تومان قیمت‌گذاری و صادر می‌شود.

در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل 20 هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به 4 درصد از پردرآمدهای جامعه داده می‌شود.

*مقایسه قیمت سوخت برای مسافرت 4 درصدی‌ها و مردم عادی

نکته جالب توجه اینکه، قیمت سوخت هواپیما برای اقشار پردرآمد جامعه که از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند، لیتری 600 تومان است (22 برابر ارزان‌تر از قیمت واقعی) و قیمت سوخت برای مردم عادی که با خودروی شخصی مسافرت می‌کنند لیتری 1500 تا 3000 تومان. یعنی دولت برای رفاه ‌پردآمد‌ها یارانه بیشتری پرداخت می‌کند تا عموم مردم!

با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی بخش عمده‌ای از سوخت مسیر برگشت را نیز از ایران با خود حمل می‌کنند، در نتیجه مسافران از مبادی فرودگاه‌های کوالالامپور، بانکوک، استانبول، دوبی، لندن، شانگهای و تفلیس نیز از یارانه سنگین 5 الی 10 میلیون تومانی برای سفر خود به مقصد ایران بهره‌مند می‌شوند.

اعطای یارانه پنهان نجومی به شرکت‌های هواپیمایی که در نهایت به جیب 4 درصدی‌ها می‌رود بدین معناست که دهک‌های بالای جامعه و تجار و افراد کثیرالسفر که از هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی خود استفاده می‎‌‌کنند از این یارانه پنهان برخودار می‎‌‌شوند و دهک‌های متوسط و پایین جامعه تقریبا از این یارانه 20 هزار میلیارد تومانی هیچ سهمی ندارند.

جدای از بحث ناعادلانه بودن قیمت‌گذاری فعلی سوخت جت، به اعتقاد کارشناسان پایین بودن قیمت این سوخت باعث شده است که شرکت‌های هواپیمایی انگیزه‌ای برای استفاده از ناوگان کم‌مصرف، ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف سوخت نداشته باشند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.