| کد خبر: 240698 |

راهکار رونق پروازها در فرودگاه کلاله چیست؟

احداث جایگاه سوخت و فعال کردن دوباره فرودگاه شهدای کلاله واقع در شرق استان گلستان به‌عنوان یک سرمایه ملی که برای ایجاد زیرساخت‌های آن هزینه زیادی از بیت المال صرف شده از مطالبات اهالی این خطه از رییس دولت مردمی سیزدهم است.

تین نیوز

 فرودگاه شهدای کلاله از حدود چهار سال قبل به دلایل مختلف از جمله متنوع نبودن مقاصد پروازی، ساعت پرواز و مهمتر از همه نبود جایگاه سوخت و در نتیجه استقبال کمرنگ ساکنان شرق استان گلستان غیرفعال شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، نبود جایگاه سوخت فرودگاه کلاله که ۵۰ سال از زمان احداث آن می‌گذرد و به تبع آن متنوع نبودن مقاصد پروازی، یکی از عوامل اصلی کم رونقی و تعطیلی چندباره این فرودگاه در سال‌های گذشته بوده که درصورت رفع این نقص اساسی به اعتقاد کارشناسان و مسوولان، فرودگاه کلاله در مسیر رونق و توسعه قرار خواهد گرفت.

فرودگاه کلاله که درسال ۱۳۵۰ برای استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی در سه کیلومتری شمال غربی این شهر در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شده بود، پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاشی را حفظ کرد تا اینکه با صرف هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد زیرساخت‌های پروازی آن، بار نخست در سال ۱۳۷۴ و برای دومین بار در سال ۱۳۹۱ با حضور رییس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری در مسیر تهران - کلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از مدتی کوتاه تعطیل شد.

این فرودگاه پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ دوباره راه‌اندازی شد که با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت‌های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت، مجدد با توقف پرواز ایرلاین‌ها و تعطیلی مواجه شد.

پروازهای فرودگاه شهدای کلاله برای چهارمین بار مرداد ۹۶ از سر گرفته شد اما باز هم پس از چند ماه به سبب استقبال کم مردم و این بار به بهانه نبود جایگاه سوخت به سرنوشت دوره‌های قبلی گرفتار شد و از آن تاریخ به بعد فعالیت مسافری این فرودگاه متوقف گردید.

به اعتقاد کارشناسان، مسوولان محلی و مردم شرق گلستان تعطیلی چند باره فرودگاه کلاله بیشتر به سبب نامناسب بودن زمان پروازها (کلاله به تهران) و نیز کم بودن مقاصد پروازی آن بوده و همین عوامل دلیلی بر استقبال کم حدود یک میلیون نفر از اهالی ساکن هفت شهرستان واقع در شرق گلستان یعنی رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه از این فرودگاه است.

احداث جایگاه سوخت پیش نیاز رونق فرودگاه کلاله

کارشناسان معتقدند که پیش بینی پروازهایی از فرودگاه کلاله به مشهد و مناطق جنوبی کشور از جمله زابل، زاهدان و هرمزگان، باتوجه به بافت جمعیتی و قومیتی شرق استان گلستان می‌تواند به رونق این فرودگاه کمک کند و لازمه آن نیز برخورداری فرودگاه کلاله از جایگاه سوخت است.

دست نیاز فرودگاه کلاله استان گلستان به تدبیر جهادی دولت

احداث جایگاه سوخت برای فرودگاه کلاله از سال ۹۶ و پس از پیش بینی خط پروازی از کلاله - زاهدان مطرح شد و حتی قرار بود از اواخر دی‌ماه همان سال یک فروند از هواپیماهای پسا برجام خریداری شده ATR۷۲  توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) پروازهای این فرودگاه از سر گرفته شود که به دلایلی محقق نشد.

نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: فرودگاه کلاله با هزینه‌های بالا راه‌اندازی و ساختمان اداری و مدیریت آن در این شهرستان مستقر شده اما به سبب نداشتن جایگاه سوخت فعال نیست و حدود ۴۰۰ هکتار زمین، برج مراقبت و تجهیزات آن، بلا استفاده بوده و در حال فرسوده‌ شدن است.

رضا آریان پور بابیان اینکه ساخت جایگاه سوخت در فرودگاه‌ها برعهده وزارت نفت است، افزود: احداث این پروژه در فرودگاه کلاله به منظور تامین سوخت ایرلاین‌ها به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: با اهتمامی که در دولت سیزدهم و مدیران گلستان وجود دارد، فرودگاه کلاله ظرفیتی است که می‌توان از آن برای انتفاع و توسعه متوازن استان بالاخص نواحی شرقی آن به بهترین نحو استفاده کرد.

آریان پور ادامه داد: فرودگاه کلاله قبل از انقلاب پایه‌گذاری شده و ۴۰۰ هکتار از بهترین اراضی منطقه به این کار اختصاص یافته که نشان از یک ایده بزرگ و فراتر از وضع موجود دارد.

این نماینده مجلس بیان داشت: چون گلستان در مقطعی زیرمجموعه استان مازندران بود نگاه بر این بود که پس از ساری فرودگاه مورد نیاز در کلاله باشد که با تقسیمات جدید و ایجاد فرودگاه در گرگان این محل با تمام ظرفیت‌ها و جمعتی که در شرق وجود دارد، به حاشیه رانده شد.

وی افزود: طی ۲ سال اخیر مکاتبات و پیگیری‌های متعدی به‌منظور راه‌اندازی و ایجاد جایگاه سوخت به منظور انجام پروازهای مستمر با دستگاه‌های مربوطه انجام شد ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

آریان پور گفت: در همین راستا طی دیدار با رییس جمهور نیازهای منطقه‌ای را با ایشان در میان گذاشته و طلب یاری نمودیم که با همکاری استاندار گلستان این مورد یکی از اصلی‌ترین مصوبات سفر رییس جمهور به استان خواهد بود.

فرودگاه کلاله به تزانزیت شرق استان تبدیل شود

اهمیت راه‌اندازی دوباره فرودگاه کلاله با احداث جایگاه سوخت آن به اندازه‌ای است که استاندار گلستان ۲۲ بهمن امسال در سفر به شرق استان از این فرودگاه بازدید کرد و گفت: ظرفیت‌های پنهان در طرح‌ها و پروژه‌ها به کارآمدی و بهبود آنها منجر می‌شود و فرودگاه کلاله این استان می‌تواند به یک محل ترانزیت در شرق گلستان تبدیل شود.

دست نیاز فرودگاه کلاله استان گلستان به تدبیر جهادی دولت

علی محمد زنگانه افزود: زیرساخت های ارتباطی لازمه ابتدایی برای پیشرفت و توسعه است که شهرستان کلاله با دارا بودن فرودگاه به مهمترین اصل مجهز است که با برنامه ریزی و استفاده بهینه از این مورد می‌توان به توسعه شرق گلستان دست یافت.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های پنهان همچون اراضی مناسب فرودگاه و وجود آب بندان و سد در اطراف این اراضی و منابع درآمدی مناسب از آن می‌توان برای بهبود شرایط این مکان و تجهیز فرودگاه به جایگاه سوخت رسانی جهت استفاده پروازهای عبوری استفاده کرد.

زنگانه تصریح کرد: فرودگاه کلاله با تحت پوشش قرار دادن حدود ۹۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در نواحی شرقی گلستان و حسن همجواری با استان خراسان شمالی ظرفیت بی بدیلی را در خود جای داده که می‌توان با تمرکز و ارائه راهکار اصولی بهره‌برداری آن را افزایش داد.

وی ادامه داد: فرودگاه کلاله می‌تواند به یک محل ترانزیت در شرق گلستان تبدیل شود و این امکان با توجه به زیرساخت‌های موجود و نیز راه‌اندازی جایگاه سوخت برای برخی پروازهای طولانی امکان پذیر است.

در همین پیوند مدیرکل فرودگاه‌های گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با احداث جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله می‌توان در بسیاری از حوادث طبیعی از قبیل سیل و زلزله و نیز آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی، در نواحی شرقی استان از این ظرفیت برای سوخت‌گیری بالگردها استفاده کرد.

علی متانت افزود: برای این فرودگاه یک جایگاه سوخت ۴۵ هزار لیتری در نظر گرفته شده که پس از طراحی نقشه‌ها و تایید سازمان‌های مربوطه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

به گفته وی با توجه به بافت و تراکم جمعیتی ساکن در شرق گلستان و واقع شدن شهرستان‌های آزادشهر، رامیان، گالیکش، مینودشت، گنبدکاووس و مراوه‌تپه درحوزه نفوذ فرودگاه کلاله، این فرودگاه بهترین مسیر برای پروازهای تهران، کلاله و زابل و مقاصد جنوب است که به علت بُعد مسافت نیاز به جایگاه سوختگیری هواپیمایی دارد.

با این حال اهالی شرق گلستان امیدوارند با ساخت جایگاه سوخت در فرودگاه کلاله توسط دولت سیزدهم، مقدمات رونق و توسعه این فرودگاه بیش از پیش فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.