| کد خبر: 232427 |

اختصاص 200 میلیارد تومان برای حمل هوایی کالای کشاورزی

حمایت از حمل هوایی محصولات کشاورزی فسادپذیر در دستور کار ویژه این سازمان قرار دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان امسال از محل یارانه برای سوخت حمل هوایی این نوع محصولات اختصاص یافته است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حمایت از حمل هوایی محصولات کشاورزی فسادپذیر در دستور کار ویژه این سازمان قرار دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان امسال از محل یارانه برای سوخت حمل هوایی این نوع محصولات اختصاص یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمود بازاری روز پنجشنبه در نشست میز تخصصی توسعه صادرات محصولات راهبردی استان خراسان جنوبی (زرشک، زعفران، عناب) که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: برای حمل هوایی محصولات کشاورزی فسادپذیر امسال به جد پیگیر هستیم و پارسال نیز یارانه‌ای در این خصوص برای محصول زعفران پرداخت شد.

وی اظهار داشت: امسال ۳۰ میلیارد تومان برای صادرات محصول زعفران اختصاص یافته است هرچند رقم پایینی است اما در این زمینه بسته‌های حمایتی بازاریابی و جهش صادرات نیز به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امسال ردیفی در بند «م» تبصره یک قانون بودجه درخصوص محصول زعفران گذاشته شده است همچنین از محل یارانه سوخت ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار ما قرار دارد که حمل هوایی کالاهای کشاورزی فسادپذیر را در دستور کار داریم.

وی عنوان کرد: طرح شناسه کیفیت زعفران که سال‌ها قبل توسط شورای ملی زعفران پیگیری و اجرا شد با توجه به شرایط امروز بازار زعفران جزو ضروریات است و در این خصوص در استان برنامه‌ریزی و در سطح مزارع زعفران امسال این کار با همکاری شورا انجام شود.

بازاری افزود: اگر این طرح ادامه داشت شاید همه مزارع زعفران زیر پوشش قرار می‌گرفت و حتما در طرح‌های صادراتی استان خراسان جنوبی باید کار شود و آنچه در حیطه وظایف ماست به استان کمک خواهیم کرد.

وی گفت: روز گذشته در کارگروه توسعه تجارت خراسان جنوبی مصوب شد سند اقدامات توسعه محصولات راهبردی استان تهیه شود که اعتبار این موضوع بخشی از محل منابع استان و بخشی نیز در سطح ملی است و در شورای عالی صادرات در دستور کار قرار خواهیم داد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: محصولات زرشک، عناب، زعفران، گیاهان دارویی و حتی عسل در خراسان جنوبی از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است اما در همه اینها گرفتاری‌های منطقه‌ای و ملی داریم.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی از جمله محصول زعفران با مشکل تعارض منافع مواجه شده‌ایم اظهار داشت: برای محصول زعفران میز تخصصی تشکیل شده است اما مشکلات زعفران که باید ۸۰ درصد آن صادر شود با نگاه دولتی و برنامه دولتی حل نمی‌شود بنابراین تا به بخش خصوصی اعتماد نکنیم، کاری پیش نمی‌رود.

بازاری افزود: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزی این است هر آنچه در محدوده روستا تولید می‌شود درخصوص کاشت، داشت، برداشت و مسئولیت تام آن با جهاد کشاورزی است و باید آن را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه بخشی از کار بازاریابی و بازارسازی برای محصولات برعهده دولت است گفت: از سال ۸۰ تاکنون از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پولی که برای مشوق‌ها و یارانه‌های پرداخت کرده‌ایم بیش از ۳۵ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: امسال نیز منابعی به این منظور تخصیص پیدا می‌کند همچنین در بخش‌های مختلف مشوق پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در مورد خرید توافقی زعفران و زرشک اگر برنامه‌ای برای بازار و فروش نداشته باشیم دچار معضل بزرگی خواهیم شد که متاسفانه درخصوص زعفران با این معضل مواجه شده‌ایم.

بازاری با تاکید بر اینکه کشاورزی قراردادی یا کشت فراسرزمینی با بخشنامه اجرا نمی‌شود افزود: برخی از صادرکنندگان زنجیره ارزش، کشاورزی قراردادی یا سایر موارد را دارند قبل از اینکه این بخشنامه‌ها ابلاغ شود.

وی گفت: باید به بخش خصوصی که درگیر مشکلات تولید و صادرات است، اعتماد کنیم و بر کیفی‌سازی محصول در مرحله تولید کار شود.

بازاری با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی نیازمند تمرکز صادرات به ویژه برای سه محصول استراتژیک هستیم اظهار داشت: در این خصوص نیاز نخست تامین زیرساخت‌ها است که باید در سند الزامات توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: باید برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی سند توسعه صنایع تبدیلی در استان تهیه شود که سازمان‌های جهاد کشارزی و صمت باید بر مبنای هدف‌گذاری برای توسعه صادرات استان این سند را تهیه کنند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برخی محصولات راهبردی استان در بازارهای جهانی معرفی شده اما نیاز به پشتیبانی استان دارد، عسل ارگانیک و گیاهی عناب و زرشک می‌تواند برندی برای استان باشد که بخش دولتی باید دغدغه‌مند عمل کند.

وی افزود: برای محصولات استراتژیک استان ظرفیت ایجاد شده اما دستورالعمل‌هایی به‌گونه‌ای که محصول به طریق تشویقی به سمت استانداردسازی برود، طراحی نشده است.

بازاری گفت: تعیین اولویت‌ها در بخش کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است و صادرات و کالاهایی که قرار است صادر شود تابع استانداردهای ملی نیست لذا باید این موضوع مورد توجه واقع شود.

وی تصریح کرد: سه محصول راهبردی خراسان جنوبی با وجود زحمات کشاورزان استان برای نگهداشت و رشد آنها بدون حتی نامی از این استان بر محصولات در بازارهای ملی و جهانی به فروش می‌رسد.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران  با اشاره به وجود تعارض منافع بین بخش دولتی و خصوصی افزود: در استان باید بخش خصوصی را باور داشته باشیم و ظرفیت‌های موجود توسعه یابد، همچنین بروکراسی‌های اداری کاهش یابد.

وی بیان کرد: در آخرین جمع‌بندی که صنعت خوراک بتواند پنح درصد ظرفیت تولید خود را صادرات داشته باشد، این پیشنهاد هفته آینده در مرکز تصمیم‌گیری خواهد شد.

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زرشک و عناب همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات راهبردی استان محسوب می‌شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.