| کد خبر: 225020 |

هزینه یک تا 5 میلیون دلاری تعمیر اساسی هر موتور هواپیما

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه هزینه تعمیر اساسی موتور هواپیما بسته به نوع موتور از یک میلیون دلار تا ۵ میلیون دلار متفاوت است، گفت: اگر شرکت ها نتوانند هزینه تعمیر موتور را تأمین کنند، هواپیماها به تدریج زمین گیر می شود.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه هزینه تعمیر اساسی موتور هواپیما بسته به نوع موتور از یک میلیون دلار تا ۵ میلیون دلار متفاوت است، گفت: اگر شرکت ها نتوانند هزینه تعمیر موتور را تأمین کنند، هواپیماها به تدریج زمین گیر می شود.

به گزارش تین نیوز، یونس دقیق کیا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا بازخوردی از نامه شرکت‌های هواپیمایی به رئیس جمهور مبنی بر حذف الزام فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها داشته اید؟ اظهار داشت: حدود یک هفته پیش نامه شرکت های هواپیمایی به دفتر رئیس‌جمهور ارسال شده است و هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

 شرکت‌ها بابت رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی زیان هنگفتی دیده اند

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این گفته خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت، کماکان بر رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی پروازها تاکید دارد، گفت: به هر حال سازمان هواپیمایی کشوری طبق الزامات و ابلاغ ستاد مقابله با کرونا این موضوع را مطرح کرده است اما از این طرف هم ضرورت دارد شرکت‌های هواپیمایی هم دیده شوند، در این شرایط شرکت ها زیان هنگفتی می بینند.

قیمت های گران تر از ابلاغ افزایش ۱۰ درصدی توسط برخی سایت ها اعمال می شود

وی در پاسخ به این گفته که برخی مسافران اعلام می کنند قیمت های بلیت هواپیما گران تر از موضوع افزایش ۱۰ درصدی است، گفت: شرکت‌های هواپیمایی دقیقا طبق ابلاغ افزایش ۱۰ درصدی قیمت ها، مصوبه را اجرا کرده اند اما اگر مسافران با نرخی بالاتر مواجه شده اند یقینا از سوی برخی سایت های فروش بلیت هواپیما است که نرخ ها را بالاتر اعمال می کنند؛ در این باره باید دستگاه‌های نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری موضوع برخورد با این سایت ها را پیگیری کنند.

 شرکت های هواپیمایی تعدیل نیرو نداشته اند

دقیق کیا اظهار داشت: به هر حال موضوع فروش حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها، مشکلات اقتصادی برای ایرلاین‌ها ایجاد کرده است، درآمد امروز شرکت های هواپیمایی فقط کفاف پرداخت حقوق پرسنل را می کند، با کاهش پروازها، عملاً برخی پرسنل شرکت های هواپیمایی در شرکت هیچ کاری ندارند از سوی دیگر شرکت ها هم در راستای مسئولیت اجتماعی خود، تعدیل نیرو را اصلا انجام نداده اند و حقوق همه پرسنل پرداخت می شود تا باری روی دوش جامعه ایجاد نشود.

 هزینه یک تا ۵ میلیون دلاری تعمیر اساسی یک موتور هواپیما

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی تاکید کرد: جایگزین کردن یک موتور هواپیما پس از گذشت عمر سیکل پروازی آن، امروز برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار پرهزینه و سخت شده است از سوی دیگر تامین قطعات هواپیما با این شرایط امکان پذیر نخواهد بود و به تدریج هواپیماهای ناوگان هوایی کشور یک به یک زمین گیر می‌شود چون امکان جایگزین کردن موتور نیست.

وی افزود: یک موتور هواپیما به عنوان مثال پس از ۳ هزار سایکل پروازی باید اورهال (تعمیر اساسی) شود که هزینه اورهال بسته به نوع موتور از یک میلیون دلار تا ۵ میلیون دلار متفاوت است و این برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار پرهزینه محسوب می‌شود زیرا درآمد چندانی ندارند.

ارز آزاد می خریم

دقیق کیا گفت: در حال حاضر درآمد شرکت‌های هواپیمایی فقط کفاف حقوق پرسنل را می‌دهد و با این شرایط به سمت ورشکستگی پیش می‌روند.

وی در پاسخ به این سوال که شرکت های هواپیمایی چگونه ارز تأمین می کنند؟ توضیح داد: تامین ارز از طریق بازار آزاد انجام می شود البته شرکت ها محدود تامین ارزهایی هم از طریق سامانه نیما داشته اند اما از آن منظر که نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد نزدیک شده است، تفاوت چندانی ندارد و عملاً ارز به صورت آزاد تامین می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی بیان اینکه درآمدِ امروز شرکت‌های هواپیمایی پاسخگوی هزینه‌های جاری آنها نیست، گفت: اگر دولت فکری برای شرکت های هواپیمایی نکند شرایط برای شرکت‌های هواپیمایی سخت خواهد بود.

به گزارش فارس پیش از این شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار برداشته شدن الزام فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما شدند.

این در حالی است که امروز مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفته است: «از اجرای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما دست برنمی‌داریم و مقررات ایران برای مقابله با کرونا سخت‌گیرانه‌تر از مقررات سازمان جهانی هواپیمایی است».

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.